Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Symbole Tatr na torach. Lokomotywa z wizerunkiem Łomnicy poprowadziła pierwszy pociąg

inforail
23.08.2025 12:30
0 Komentarzy

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaprezentowała w Rušňovom depe Bratislava hlavné kolejną lokomotywę Siemens Vectron w specjalnym malowaniu.

Tym razem pojazd ozdobiono motywem Łomnicy (Lomnický štít), jednego z najwyższych i najbardziej rozpoznawalnych tatrzańskich szczytów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla wizerunku i konkurencyjności ZSSK mają nowe lokomotywy w specjalnym malowaniu inspirowanym słowackimi szczytami?
  2. W jaki sposób Vectrony z systemem ETCS Level 2 i interoperacyjnością z sąsiednimi krajami poprawią komfort i bezpieczeństwo podróży pasażerów?
  3. Jakie dalsze kroki planuje ZSSK w ramach modernizacji floty i zastępowania starszych lokomotyw serii „Gorila”?
Vectron ZSSK
Vectron ZSSK

Estetyka i symbolika

Nowe malowanie jest częścią szerszej kampanii wizerunkowej i rekrutacyjnej pod hasłem „Držíme Slovensko v pohybe” („Trzymamy Słowację w ruchu”), a także elementem długofalowej strategii budowania nowoczesnej i wiarygodnej marki narodowego przewoźnika. Na konferencji prasowej obecni byli m.in. Peter Helexa, prezes zarządu i dyrektor generalny ZSSK, Martin Bahurinský, wiceprezes zarządu, oraz Karol Henzély, członek zarządu i dyrektor ds. eksploatacji.

Nowe polepy nie są jedynie estetycznym urozmaiceniem, lecz częścią naszej wizji budowania silnej marki, która przypomina podróżnym o pięknie Słowacji i o naszej ambicji, by łączyć regiony bezpiecznie, komfortowo i niezawodnie. Modernizacja floty to klucz do przyszłości ZSSK oraz do wzmocnienia naszej pozycji w zliberalizowanym rynku europejskim – podkreślił Peter Helexa.

Nowe wizualizacje lokomotyw powstały we współpracy agencji THIS IS LOCCO z zespołem ZSSK. Inspiracją było pięć charakterystycznych słowackich szczytów:

  • Kriváň – symbol wolności, narodowej tożsamości i piękna przyrody,
  • Łomnica (Lomnický štít) – jeden z najwyższych i najpopularniejszych tatrzańskich szczytów,
  • Gerlach (Gerlachovský štít) – najwyższy szczyt Słowacji, symbol dumy,
  • Vršatec – góra o charakterystycznym kształcie,
  • Wielki Rozsutec (Veľký Rozsutec) – majestatyczny, tajemniczy masyw.

Minimalistyczne linie i pastelowe barwy nadają projektom świeżości i elegancji, dobrze komponując się z krajobrazem, przez który kursują pociągi.

To historia o Słowacji, o jej szczytach, nadziei i ruchu. Jako firma również idziemy naprzód – modernizujemy się, przygotowujemy do liberalizacji rynku i wzmacniamy konkurencyjność. Oszczędności inwestujemy w lepsze usługi i nowoczesne pociągi – dodał Martin Bahurinský.

Vectrony – technologia i ekologia

Lokomotywy Siemens Vectron należą do najnowocześniejszych w Europie. Wyposażono je w system ETCS Level 2, który umożliwia bezpieczną eksploatację na zmodernizowanych korytarzach kolejowych Słowacji oraz państw sąsiednich. Pojazdy osiągają prędkość do 200 km/h i są interoperacyjne z sieciami w Austrii, Czechach, Polsce czy Niemczech.

Vectrony zapewniają nie tylko niezawodność, lecz także wkład w zrównoważony rozwój i lepsze warunki pracy dla maszynistów. To część naszej długoterminowej strategii, która opiera się na czterech filarach: nowoczesnym taborze, nowoczesnych usługach, stabilnym zatrudnieniu i stabilności finansowej – zaznaczył Karol Henzély.

Dziesięć nowoczesnych lokomotyw do końca roku

Nowy Vectron z wizerunkiem Łomnicy to kolejna lokomotywa w specjalnym malowaniu, po wcześniejszym Krivániu, który od miesiąca wozi pasażerów. Do końca 2025 roku na słowackich torach pojawi się dziesięć takich maszyn, a w kolejnych latach liczba ta wzrośnie do piętnastu. Nowe lokomotywy stopniowo zastąpią wysłużone egzemplarze serii 350 „Gorila”.

Polepy inspirowane Tatrami symbolizują dumę narodową i przywiązanie do tradycji, a jednocześnie podkreślają nowoczesny charakter kolei. W ten sposób ZSSK nie tylko inwestuje w technologię, ale także w budowanie emocjonalnej więzi z pasażerami.

Komentarze