Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sygnalizacja, zapory, monitoring. Nowoczesne zabezpieczenia na 46 przejazdach kolejowych

inforail
11.07.2025 14:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują kolejną dużą inwestycję mającą na celu poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami. W ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII” zmodernizowanych zostanie 46 przejazdów kolejowo-drogowych w sześciu województwach południowej i południowo-zachodniej Polski.

Wartość podpisanej właśnie umowy wynosi 180,7 mln zł. Projekt współfinansowany jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe rozwiązania techniczne zostaną zastosowane na modernizowanych przejazdach?
  2. W których województwach i gminach prowadzone będą prace modernizacyjne?
  3. Jakie są cele i źródła finansowania projektu realizowanego przez PKP PLK?
Mapa zmodernizowanych przejazdów kolejowych
Mapa zmodernizowanych przejazdów kolejowych/foto: PKP PLK

Zakres modernizacji

Inwestycja obejmie przejazdy kolejowe zlokalizowane m.in. w gminach: Koniecpol, Ciasna, Krupski Młyn, Włoszczowa, Muszyna, Andrychów, Ząbkowice Śląskie, Kluczbork, Strzyżów, Komańcza, Skołyszyn, Czechowice-Dziedzice, Czerwionka-Leszczyny i Rudziniec. Modernizacje zostaną przeprowadzone na liniach kolejowych nr 61, 143, 152, 96, 117, 137, 106, 107, 108, 139, 140 i 153.

Nowoczesne systemy zabezpieczeń zastąpią przestarzałe, często ręcznie obsługiwane urządzenia. W ramach prac na przejazdach pojawią się:

  • sygnalizacja świetlna i dźwiękowa ostrzegająca o nadjeżdżających pociągach,
  • automatyczne zapory drogowe,
  • systemy zdalnego sterowania ruchem,
  • monitoring wizyjny w wybranych lokalizacjach.

Technologie na rzecz bezpieczeństwa

Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa zarówno użytkowników dróg, jak i kolei. Automatyczne systemy reagujące w czasie rzeczywistym pozwolą na szybsze informowanie kierowców o zbliżającym się składzie, a w pełni zautomatyzowane przejazdy zapewnią płynność i niezawodność działania niezależnie od warunków zewnętrznych.

Projekt wpisuje się w długofalową strategię modernizacji infrastruktury PLK S.A. – działania te nie tylko zmniejszają ryzyko kolizji, ale również wspierają rozwój bezpiecznego i efektywnego transportu kolejowego w Polsce. Za realizację inwestycji odpowiada firma Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony Sp.k., która została wybrana w drodze postępowania przetargowego.

Komentarze