Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SWEG szuka nowych EZT i serwisu dla RRX

inforail
13.10.2025 13:30
0 Komentarzy

Spółka SWEG Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH ogłosiła postępowanie na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU) wraz z usługami utrzymania dla sieci Rhein-Ruhr-Express (RRX), Teilnetz B.

Zamówienie obejmuje cały cykl – od prac rozwojowych i produkcji, przez dostawę i dopuszczenie do eksploatacji (w tym uzyskanie autoryzacji w ERA), po zapewnienie części zamiennych oraz przejęcie utrzymania pojazdów. Wymagane są pojazdy fabrycznie nowe, bez używanych podzespołów i bez szkód postojowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymagania dotyczą pojemności (miejsca siedzące/stojące) i długości pojazdów w lotach „Kurztyp” i „Langtyp”?
  2. Na czym polega przewidziany model finansowania taboru i w jaki sposób ma być zabezpieczone własność zaplecza utrzymaniowego?
  3. Jakie kluczowe kwalifikacje i certyfikaty musi spełnić oferent (m.in. referencje w Niemczech, certyfikacja ECM I–IV, lokalizacja warsztatowa) oraz do kiedy należy złożyć wniosek o dopuszczenie?
Pociąg SWEG
Pociąg SWEG/foto: SWEG

Dwa pakiety taborowe: „krótki” i „długi”

Postępowanie podzielono na dwa odrębne zadania:

  • Lot 1 – „Kurztyp”: od 0 do 40 pojazdów, maks. długość 107,5 m, co najmniej 370 miejsc siedzących (wg definicji z wymagań technicznych) i 200 miejsc stojących.
  • Lot 2 – „Langtyp”: od 0 do 24 pojazdów, maks. długość 160 m, co najmniej 630 miejsc siedzących i 330 miejsc stojących.

W obu przypadkach zakres obejmuje również kontrakt utrzymaniowy dla pojazdów zgodny z wymaganiami dla zaplecza (lista wymagań dla warsztatów i funkcji ECM).

Model finansowania i zabezpieczenia zaplecza

Zgodnie z planowanym modelem, przewoźnik (EVU) zakupi pojazdy od producenta, a następnie przeniesie ich własność na podmioty finansujące tabor. Zamawiający rozważają ponadto mechanizm zabezpieczenia własności warsztatów – szczegóły i ewentualne modyfikacje zostaną doprecyzowane na dalszym etapie toczącego się jeszcze postępowania dla SPNV (regionalnych przewozów pasażerskich).

Wymogi dla wykonawców: referencje, ECM I–IV i systemy zarządzania

SWEG wymaga m.in.:

  • aktualnego odpisu z rejestru handlowego lub równoważnego,
  • informacji bankowej o sytuacji finansowej lub raportu ratingowego,
  • zestawienia przychodów (łącznych oraz w obszarach: rozwój/produkcja/dostawa pojazdów i utrzymanie) za ostatnie 3 lata,
  • referencji dla dwóch typów wyprodukowanych pojazdów dopuszczonych do niemieckiego rynku pasażerskiego w ciągu ostatnich 10 lat,
  • referencji utrzymaniowych dla dopuszczonych w Niemczech EMU (zakres funkcji ECM i liczba pojazdów),
  • certyfikacji ECM I–IV według DVO (UE) 2019/779,
  • certyfikatów IRIS ISO/TS 22163 lub ISO 9001 (jakość) oraz – jeśli dostępne – ISO 14001 (środowisko),
  • deklaracji posiadania lub uruchomienia do 15.12.2030 lokalizacji warsztatowej zdolnej do realizacji funkcji ECM I–IV w sieci objętej przetargiem, dostępnej pociągiem/manewrem w promieniu maks. 20 km i dostosowanej do typu pojazdu.

Zamawiający zachęca także do przedkładania propozycji optymalizacyjnych (np. w zakresie pakietu części zamiennych, zakresu umowy serwisowej czy zapisów kontraktowych), z opisem wpływu kosztowego i ryzyk.

Tryb, kryteria i harmonogram

Postępowanie prowadzone jest jako konkurencyjne z negocjacjami (SektVO/GWB). Kryteria oceny (cena, jakość, koszt) zostaną podane uczestnikom dopuszczonym do etapu ofertowego. Nie dopuszcza się ofert wariantowych ani składania wielu ofert przez jednego oferenta.

Termin składania wniosków o dopuszczenie: 10 listopada 2025 r., godz. 10:00.

Kontekst: RRX Teilnetz B

RRX to system szybkich połączeń regionalnych w Zagłębiu Ruhry i Nadrenii. Część „Teilnetz B” obejmuje zadanie SPNV, w którym SWEG została dopuszczona do etapu negocjacji i wezwana do złożenia ofert. Niniejsze ogłoszenie ma zapewnić dostępność krótko- i długoskładowych EMU oraz ich utrzymanie zgodnie z wymaganiami technicznymi i operacyjnymi sieci. Dzięki długiemu horyzontowi kontraktu (do 2045 r.) zamawiający chce zagwarantować stabilność taborową i serwisową dla przewozów w jednym z najintensywniej eksploatowanych obszarów kolejowych Niemiec.

Komentarze