Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler zaprezentował pierwszy na świecie wąskotorowy pociąg zasilany wyłącznie bateriami

inforail
02.10.2025 11:30
0 Komentarzy

Stadler oraz włoska spółka kolejowa Ferrovie Appulo Lucane (FAL) zaprezentowały pierwszy na świecie wąskotorowy pociąg elektryczny zasilany w 100% bateriami, stanowiący przełom w europejskim sektorze kolejowym.

Premiera pojazdu odbyła się podczas targów EXPO Ferroviaria w Mediolanie. Nowe pociągi pozwolą zaoszczędzić ponad 1300 ton CO₂ rocznie, co odpowiada 650 lotom z Zurychu do Tajlandii. Nowatorski projekt potwierdza pozycję firmy Stadler jako światowego lidera w dziedzinie zielonych technologii transportowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla rozwoju zrównoważonego transportu w Europie ma wprowadzenie pierwszego wąskotorowego pociągu elektrycznego zasilanego wyłącznie bateriami przez Stadler i FAL?
  2. W jaki sposób nowe pociągi bateryjne przyczynią się do redukcji emisji CO₂ i jakie korzyści przyniosą pasażerom regionu Basilicata?
  3. Jakie technologie i rozwiązania ekologiczne zastosowano w nowych pojazdach Stadlera, aby zwiększyć ich efektywność i komfort podróży?

Rewolucja w zrównoważonej mobilności

„To pierwszy wąskotorowy pociąg elektryczny zasilany wyłącznie bateriami we Włoszech i w Europie. Jest w 100% ekologiczny i zmieni przyszłość zrównoważonej mobilności w regionie Basilicata” – powiedział Maurizio Oberti, dyrektor sprzedaży Stadler na rynek włoski. Podkreślił, że projekt jest efektem ścisłej współpracy z FAL i pomoże regionowi Basilicata osiągnąć cele neutralności klimatycznej.

Z kolei Stefano Di Bello, dyrektor generalny FAL, przypomniał, że dwa lata temu projekt był jedynie wizją:
„Dziś mamy pierwszy z siedmiu pociągów, które do końca 2026 roku będą kursować na linii Altamura–Matera. Inwestycja o wartości 63 mln euro została sfinansowana ze środków PNRR oraz funduszy unijnych.”

Zielona transformacja kolei

Prezes FAL, Vittorio Zizza, zaznaczył, że celem przedsięwzięcia jest dekarbonizacja usług kolejowych na linii Altamura–Matera.
„Od lat jesteśmy spółką o silnym profilu ekologicznym. Nowy projekt i wybrana przez nas zielona kolorystyka TREEN symbolizują troskę o środowisko i zrównoważony rozwój.”

Nowe pociągi wyprodukowano w całości w zakładach Stadler w Bussnang w Szwajcarii. Przed wejściem do eksploatacji przejdą szereg rygorystycznych testów zgodnie z wytycznymi włoskiej Agencji Bezpieczeństwa Kolei i Infrastruktury Drogowej (ANSFISA).

Innowacje techniczne i komfort pasażerów

Każdy z nowych pociągów będzie wyposażony w zaawansowany system napędu bateryjnego, zapewniający wysoką moc, krótkie czasy ładowania i dużą autonomię pracy. Baterie umieszczono nad wózkami napędowymi, co gwarantuje doskonałą przyczepność i optymalną trakcję w każdych warunkach.

Wnętrza zaprojektowano z myślą o komforcie pasażerów: jasne, przestronne przedziały z dużymi panoramicznymi oknami, niska podłoga ułatwiająca wsiadanie osobom o ograniczonej mobilności, ekologiczne oświetlenie LED, tapicerka z materiałów z recyklingu oraz strefa dla rowerów elektrycznych. Nowy design pociągu, opracowany wspólnie z FAL, podkreśla silny związek z naturą i symbolizuje przejście do epoki zeroemisyjnego transportu kolejowego.

Zielona kolej przyszłości

Siedem nowych pociągów Stadlera w barwach FAL to nie tylko inwestycja w nowoczesną technologię, ale przede wszystkim krok w kierunku zrównoważonego transportu publicznego. Włoski region Basilicata, dzięki temu projektowi, stanie się jednym z prekursorów ekologicznej mobilności kolejowej w Europie.

Komentarze