Stadler zaprezentował pierwszy na świecie wąskotorowy pociąg zasilany wyłącznie bateriami
Stadler oraz włoska spółka kolejowa Ferrovie Appulo Lucane (FAL) zaprezentowały pierwszy na świecie wąskotorowy pociąg elektryczny zasilany w 100% bateriami, stanowiący przełom w europejskim sektorze kolejowym.
Premiera pojazdu odbyła się podczas targów EXPO Ferroviaria w Mediolanie. Nowe pociągi pozwolą zaoszczędzić ponad 1300 ton CO₂ rocznie, co odpowiada 650 lotom z Zurychu do Tajlandii. Nowatorski projekt potwierdza pozycję firmy Stadler jako światowego lidera w dziedzinie zielonych technologii transportowych.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla rozwoju zrównoważonego transportu w Europie ma wprowadzenie pierwszego wąskotorowego pociągu elektrycznego zasilanego wyłącznie bateriami przez Stadler i FAL?
- W jaki sposób nowe pociągi bateryjne przyczynią się do redukcji emisji CO₂ i jakie korzyści przyniosą pasażerom regionu Basilicata?
- Jakie technologie i rozwiązania ekologiczne zastosowano w nowych pojazdach Stadlera, aby zwiększyć ich efektywność i komfort podróży?
Rewolucja w zrównoważonej mobilności
– „To pierwszy wąskotorowy pociąg elektryczny zasilany wyłącznie bateriami we Włoszech i w Europie. Jest w 100% ekologiczny i zmieni przyszłość zrównoważonej mobilności w regionie Basilicata” – powiedział Maurizio Oberti, dyrektor sprzedaży Stadler na rynek włoski. Podkreślił, że projekt jest efektem ścisłej współpracy z FAL i pomoże regionowi Basilicata osiągnąć cele neutralności klimatycznej.
Z kolei Stefano Di Bello, dyrektor generalny FAL, przypomniał, że dwa lata temu projekt był jedynie wizją:
– „Dziś mamy pierwszy z siedmiu pociągów, które do końca 2026 roku będą kursować na linii Altamura–Matera. Inwestycja o wartości 63 mln euro została sfinansowana ze środków PNRR oraz funduszy unijnych.”
Zielona transformacja kolei
Prezes FAL, Vittorio Zizza, zaznaczył, że celem przedsięwzięcia jest dekarbonizacja usług kolejowych na linii Altamura–Matera.
– „Od lat jesteśmy spółką o silnym profilu ekologicznym. Nowy projekt i wybrana przez nas zielona kolorystyka TREEN symbolizują troskę o środowisko i zrównoważony rozwój.”
Nowe pociągi wyprodukowano w całości w zakładach Stadler w Bussnang w Szwajcarii. Przed wejściem do eksploatacji przejdą szereg rygorystycznych testów zgodnie z wytycznymi włoskiej Agencji Bezpieczeństwa Kolei i Infrastruktury Drogowej (ANSFISA).
Innowacje techniczne i komfort pasażerów
Każdy z nowych pociągów będzie wyposażony w zaawansowany system napędu bateryjnego, zapewniający wysoką moc, krótkie czasy ładowania i dużą autonomię pracy. Baterie umieszczono nad wózkami napędowymi, co gwarantuje doskonałą przyczepność i optymalną trakcję w każdych warunkach.
Wnętrza zaprojektowano z myślą o komforcie pasażerów: jasne, przestronne przedziały z dużymi panoramicznymi oknami, niska podłoga ułatwiająca wsiadanie osobom o ograniczonej mobilności, ekologiczne oświetlenie LED, tapicerka z materiałów z recyklingu oraz strefa dla rowerów elektrycznych. Nowy design pociągu, opracowany wspólnie z FAL, podkreśla silny związek z naturą i symbolizuje przejście do epoki zeroemisyjnego transportu kolejowego.
Zielona kolej przyszłości
Siedem nowych pociągów Stadlera w barwach FAL to nie tylko inwestycja w nowoczesną technologię, ale przede wszystkim krok w kierunku zrównoważonego transportu publicznego. Włoski region Basilicata, dzięki temu projektowi, stanie się jednym z prekursorów ekologicznej mobilności kolejowej w Europie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze