Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler zainteresowany przetargiem PKP Intercity na pociągi piętrowe. Zaproponuje KISS-y!

inforail
08.11.2024 19:45
0 Komentarzy

W tym tygodniu w Austrii zaprezentowany został pojazd Stadler KISS dla kolei ÖBB. Taki skład był również pokazywany przez tego producenta w Berlinie na targach InnoTrans.

Te dwa wydarzenia są o tyle ważne z punktu widzenia rynku polskiego, że Stadler najprawdopodobniej zaproponuje podobne pociągi PKP Intercity.

Spis treści:

  1. Jakie są główne korzyści dla PKP Intercity i pasażerów związane z ewentualnym wprowadzeniem piętrowych zespołów trakcyjnych Stadler KISS do polskiej floty?
  2. Jakie są najważniejsze cechy i udogodnienia, które pojazdy Stadler KISS oferują pasażerom w porównaniu do obecnych jednopokładowych składów FLIRT?
  3. Jakie są perspektywy i potencjalne wyzwania dla Stadlera w związku z planowanym przetargiem na dostawę piętrowych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity?
KISS
Stadler KISS

Odpowiedź na potrzeby PKP Intercity

Z takim pojazdem chcemy wystartować w postępowaniu przetargowym PKP Intercity. To jest nasza propozycja i odpowiedź na bieżące potrzeby przewoźnika – powiedział nam Arkadiusz Świerkot, członek Zarządu Stadler Polska.

Stadler jest europejskim liderem w dostawach pojazdów piętrowych. I nie ukrywamy, że ten projekt i to postępowanie jest na czele listy priorytetów Stadlera na rynku polskim. W Belinie pokazaliśmy pojazd, który zbudowaliśmy wspólnie z Kolejami Austriackimi. To projekt rozwojowy i podobne rozwiązanie będziemy chcieli zaproponować PKP Intercity – dodał Arkadiusz Świerkot.

Przypomnijmy, że PKP Intercity ogłosiły przetarg na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z ich kompleksową obsługą techniczną i utrzymaniem. Dodatkowo przewoźnik przewiduje możliwość skorzystania z opcji na dostawę do 30 kolejnych pojazdów, co może zostać wykorzystane w zależności od potrzeb taborowych i możliwości finansowych. Łącznie przetarg obejmuje zatem nawet 72 piętrowe składy.

Piętrowy zespół trakcyjny Stadler KISS zbudowany dla kolei ÖBB i pokazywany na tarach w Berlinie to jeden ze 189 pojazdów, które producent może dostarczyć przewoźnikowi w ramach umowy ramowej. 79 takich pojazdów zostało już zamówionych. Są dostarczane w czterech wariantach. To: cztero- i sześcioczłonowe jednostki z przeznaczeniem do transportu lokalnego, sześcioczłonowe do transportu dalekobieżnego oraz pięcioczłonowe na potrzeby kolei lotniskowej CAT. Pojazdy będą stanowić nowoczesne, przyjazne dla pasażerów i środowiska rozszerzenie floty Cityjet i Railjet wykorzystywanej przez ÖBB do lokalnego i dalekobieżnego transportu pasażerskiego.

Pasażerowie podróżujący nowymi jednostkami mogą spodziewać się wygodnych foteli, automatycznej klimatyzacji, gniazdek elektrycznych w każdym rzędzie siedzeń, bezpłatnego Wi-Fi, monitorów z informacjami wyświetlanymi w czasie rzeczywistym oraz monitoringu wideo. Niskopodłogowe strefy wejścia zapewniają wygodny, pozbawiony barier dostęp na pokład pojazdu, a wielofunkcyjna przestrzeń w obszarze wejścia może być konfigurowana wedle potrzeb. Dla podróżnych na wózkach inwalidzkich wygospodarowano miejsca z bocznymi stolikami o regulowanej wysokości. Czteroczłonowe pojazdy KISS Cityjet mają około 105 metrów długości i mogą pomieścić 373 pasażerów, podczas gdy sześcioczłonowe składy mają około 160 metrów długości i mogą pomieścić do 593 pasażerów. Maksymalna prędkość piętrowego zespołu trakcyjnego wynosi 160 km/h, a stała moc na kołach 4000 kW.

I na koniec przypomnijmy, że we flocie PKP Intercity znajdują się obecnie 32 jednopokładowe składy FLIRT, dostarczone przez Stadlera w ramach dwóch wygranych przetargów. Piętrowe jednostki KISS kursują m.in. w Niemczech, Szwajcarii, USA, Luksemburgu, Słowenii, Słowacji czy wspomnianej już na wstępie Austrii. Warto również nadmienić, iż pociągi dla kolei ZSSK zostały wyprodukowane w siedleckim zakładzie Stadlera. W przypadku pojazdów dla PKP Intercity mogłoby być zatem podobnie.   

Komentarze