Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stadler odwołuje się od wyników przetargu na „piętrusy” dla PKP Intercity. Wskazuje błędy formalne

inforail
03.10.2025 08:45
0 Komentarzy

Spółka Stadler Polska złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) w sprawie rozstrzygnięcia przetargu PKP Intercity na zakup składów piętrowych.

Jak informuje członek zarządu firmy, Arkadiusz Świerkot, odwołanie nie dotyczy kwestii technicznych ani oceny ofert, lecz błędów formalnych w dokumentacji złożonej przez konkurenta.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie błędy formalne w dokumentacji konkurenta wskazała spółka Stadler Polska w swoim odwołaniu do KIO?
  2. Dlaczego mimo korzystniejszych parametrów kosztowych oferta Stadlera przegrała z propozycją Alstomu?
  3. Jakie znaczenie w ocenie przetargu miało kryterium terminu dostawy i jak wpłynęło ono na końcowy wynik postępowania?

Oferta Stadlera nie była droższa

– Odwołaliśmy się, ponieważ widzimy błędy w formalnej stronie oferty konkurenta. Nie kwestionujemy parametrów technicznych ani oceny ofert – podkreśla Arkadiusz Świerkot.

Przedstawiciel Stadlera stanowczo zaprzecza, jakoby jego firma przegrała z powodu wyższej ceny. Wyjaśnia, że w przetargu zastosowano cztery kryteria oceny ofert:

  1. Cena zakupu przeliczona na jedno miejsce w pociągu,
  2. Koszty utrzymania pociągów także przeliczony na jedno miejsce siedzące,
  3. Efektywność kosztowa – w uproszczeniu to zużycie energii na referencyjnej trasie przeliczone na pojemość pojazdu,
  4. Termin dostawy.

Licząc wspólnie trzy pierwsze kosztowe kategorie oferta Stadlera zdobyła więcej punktów niż oferta Alstomu.

– Uwzględniając wszystkie koszty, które poniesie przewoźnik podczas 30 letniej eksploatacji nieprawdą jest, że Alstom złożył tańszą ofertę. Nasza propozycja była korzystniejsza pod względem ceny jednostkowej, kosztów utrzymania i zużycia energii – zaznacza Świerkot.

Piętrowy Stadler KISS
Piętrowy Stadler KISS

O wyniku zdecydował jeden miesiąc

Ostateczny wynik przetargu przesądziło czwarte kryterium – termin dostawy. Stadler zaproponował realizację zamówienia w ciągu 44 miesięcy, natomiast Alstom – w 43 miesiące.

– Ostatecznie przegraliśmy o 0,33 punktu tracąca na różnicy jednego miesiąca dwa punkty. To właśnie ten miesiąc zniwelował naszą przewagę w pozostałych kryteriach kosztowych, która wynosiła 1,67 punktu. Teraz ten jeden miesiąc zgubimy w KIO – tłumaczy członek zarządu.

Stadler podkreśla, że kwestia terminu dostawy nie jest przedmiotem odwołania, lecz firma chce wyjaśnić opinii publicznej, że nie przegrała z powodu wyższych kosztów.

Celem – rzetelna ocena formalna

Odwołanie skierowane do KIO koncentruje się wyłącznie na błędach formalnych w dokumentacji Alstomu, które – zdaniem Stadlera – mogą mieć wpływ na prawidłowość rozstrzygnięcia przetargu.

– Zobaczymy, jaki będzie wynik postępowania. Naszym celem jest doprowadzenie do rzetelnej oceny formalnej ofert i wyjaśnienie wszelkich wątpliwości – dodaje Świerkot.

Komentarze