Stadler dostarczy pierwsze wąskotorowe pociągi wodorowe dla Sycylii
Firma Stadler podpisała swój pierwszy kontrakt z włoską spółką Ferrovia Circumetnea (FCE) na zaprojektowanie i dostawę dwóch wąskotorowych pociągów z napędem wodorowym, które będą kursować u podnóża wulkanu Etna na Sycylii.
To kolejny krok w kierunku dekarbonizacji transportu kolejowego we Włoszech oraz wzmocnienie obecności szwajcarskiego producenta na włoskim rynku.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla rozwoju ekologicznego transportu kolejowego we Włoszech ma kontrakt Stadlera z Ferrovia Circumetnea?
- Jakie innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowano w nowych wąskotorowych pociągach wodorowych Stadlera?
- Na jakiej trasie będą kursować pierwsze wodorowe pociągi na Sycylii i jakie korzyści przyniosą pasażerom oraz środowisku?
Wodorowa rewolucja na Sycylii
Podpisanie umowy ogłoszono podczas targów EXPO Ferroviaria w Mediolanie – najważniejszego wydarzenia branży kolejowej we Włoszech. Kontrakt obejmuje projekt, budowę i dostawę dwóch pociągów wodorowych, a także pięcioletni pakiet pełnej obsługi technicznej i dostaw części zamiennych.
Porozumienie przewiduje również możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 13 pojazdów, co oznacza, że projekt może w przyszłości objąć nawet 15 jednostek.
– „Z ogromną satysfakcją realizujemy projekt pierwszych wąskotorowych pociągów wodorowych dla Sycylii. Pojazdy zamówione przez FCE przyczynią się do dekarbonizacji włoskiego transportu kolejowego i umocnią obecność Stadlera we Włoszech. Dziękujemy FCE za zaufanie i współpracę w ramach Italian Green Technology Team” – powiedział Maurizio Oberti, dyrektor sprzedaży i marketingu Stadler Italia.
Nowoczesne i ekologiczne pojazdy
Nowe pociągi wodorowe zostaną zaprojektowane i zbudowane w siedzibie Stadlera w Bussnang, w szwajcarskim kantonie Thurgau. Każdy zestaw będzie się składał z dwóch wagonów pasażerskich oraz centralnego modułu „Power Pack”, w którym znajdą się ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru.
Każdy pojazd będzie mógł przewieźć 147 pasażerów, w tym 87 osób na miejscach siedzących. Projekt uwzględnia potrzeby osób o ograniczonej mobilności – zastosowano niskopodłogowe wejścia, toaletę przystosowaną dla PRM oraz miejsca na rowery i wózki dziecięce.
Dzięki niskiej masie osiowej (poniżej 11 ton na oś) pociągi będą mogły poruszać się po całej sieci wąskotorowej obsługiwanej przez FCE, zapewniając bezpieczną eksploatację nawet na wymagających odcinkach.
Z myślą o trudnym terenie Etny
Trasa, na której będą kursować nowe pociągi, przebiega przez Park Przyrodniczy Etna i charakteryzuje się dużymi różnicami wysokości oraz stromymi podjazdami. Z tego względu konstruktorzy przywiązali szczególną wagę do systemu trakcyjnego – przetwornice statyczne i baterie trakcyjne umieszczono nad wózkami napędowymi, aby zapewnić optymalną przyczepność i wydajność w każdych warunkach pogodowych.
Pierwsze dwa składy zostaną skierowane na linię Paternò – Randazzo, biegnącą wokół Etny – jednej z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Europie.
Stadler liderem technologii wodorowej
Zamówienie dla Ferrovia Circumetnea zwiększa liczbę wąskotorowych pociągów wodorowych Stadlera dla Włoch do 19. Producent realizuje już dostawy dla:
- ARST na Sardynii – 8 pojazdów,
- FdC (Ferrovie della Calabria) – 9 pojazdów,
- oraz teraz FCE na Sycylii – 2 pojazdy z możliwością rozszerzenia zamówienia.
To pierwsze na świecie wąskotorowe pociągi napędzane wodorem, opracowane specjalnie pod kątem pracy z ogniwami paliwowymi. Ich wprowadzenie stanowi istotny krok w stronę zielonej transformacji transportu kolejowego oraz redukcji emisji CO₂ w regionach o bogatej infrastrukturze wąskotorowej.
Ekologiczna przyszłość transportu
Nowe pociągi Stadlera dla Sycylii to symbol połączenia nowoczesnej technologii i zrównoważonego rozwoju. Dzięki zastosowaniu napędu wodorowego, pojazdy nie będą emitować spalin, a ich eksploatacja przyczyni się do ochrony unikatowego ekosystemu Parku Etna.
Projekt pokazuje, że transport kolejowy może być nie tylko efektywny, ale także całkowicie przyjazny środowisku, wpisując się w strategię neutralności klimatycznej Unii Europejskiej oraz cele włoskiego planu transformacji energetycznej.
Komentarze