Stabilne wyniki ÖBB mimo powodzi i recesji
Pomimo katastrofalnej powodzi oraz spowolnienia gospodarczego, ÖBB osiągnęło stabilny wynik finansowy za rok 2024. Kluczowym czynnikiem była utrzymująca się wysoka liczba pasażerów podróżujących pociągami i autobusami: w ubiegłym roku z usług ÖBB skorzystało 511,3 miliona osób.
To nowy rekord – o 17,7 miliona pasażerów (czyli 3,6%) więcej niż w 2023 roku. Wzrost ten wynikał głównie z przewozów regionalnych, które zwiększyły się o 9,8%. Silny popyt pozwolił osiągnąć wynik przed opodatkowaniem (EBT) na poziomie 113,6 mln euro – o 2 mln euro więcej niż w 2023 roku (111,6 mln euro).
Rozkład jazdy:
- Jakie działania podjęło ÖBB w 2024 roku, aby zwiększyć swoją niezależność energetyczną?
- W jaki sposób powódź stulecia wpłynęła na wyniki finansowe poszczególnych spółek zależnych ÖBB?
- Jakie znaczenie dla przyszłości austriackiej mobilności ma otwarcie Kolei Koralm?
Ponad pół miliarda pasażerów podróżowało z ÖBB
Andreas Matthä, CEO ÖBB: „Nigdy wcześniej tak wielu ludzi w Austrii nie podróżowało koleją. Cieszę się z tej popularności i wzrostu i mimo dużych wyzwań gospodarczych patrzę w przyszłość z optymizmem.”
Manuela Waldner, CFO ÖBB: „Spowolnienie gospodarcze, wysokie koszty energii i przede wszystkim powodzie dały nam się we znaki. Niemniej jednak udało się osiągnąć pozytywny, stabilny wynik grupy.”
Wyzwania poszczególnych segmentów działalności
Transport pasażerski
Ten segment szczególnie mocno odczuł skutki powodzi stulecia, a wynik EBT spadł do 70 mln euro.
Transport towarowy
Z powodu trudnej sytuacji gospodarczej oraz skutków powodzi zarówno w Austrii, jak i w wielu krajach europejskich, segment ten odnotował stratę – Rail Cargo Group zakończyła rok z wynikiem EBT na poziomie -24,5 mln euro.
Infrastruktura
ÖBB-Infrastruktur AG zwiększyło pracę eksploatacyjną o 4,2% do poziomu 172,8 mln pociągokilometrów, osiągając wynik EBT 12,6 mln euro.
Inwestycje i rozwój infrastruktury
Rok 2024 przyniósł znaczące postępy w realizacji dużych, długoterminowych projektów infrastrukturalnych: zakończenie prac budowlanych Kolei Koralm, końcowe przebicie tunelu bazowego Semmering oraz uruchomienie nowych elektrowni mających zwiększyć niezależność energetyczną ÖBB. Celem jest wzrost udziału samodzielnie dostarczanej energii trakcyjnej z 60% do 80% do 2030 roku. Intensywnie pracowano także nad projektem tunelu bazowego Brenner. Realizowano również projekty cyfryzacji, elektryfikacji i modernizacji stacji.
W segmencie pasażerskim zainwestowano w modernizację taboru – w 2024 roku wprowadzono 30 nowych pojazdów, a w ciągu dwóch kolejnych lat planowane jest dodanie 120 kolejnych. Szczególnie cieszy fakt, że liczba pasażerów kolei rośnie szybciej niż liczba ludności – w ciągu ostatnich 10 lat liczba pasażerów wzrosła o 27%, podczas gdy liczba mieszkańców tylko o 8%.
CEO Matthä: „Inwestycje się opłacają, kolej działa.”
Zatrudnienie i szkolenia
W 2024 roku liczba pracowników wzrosła o 5,4% do 47 484 osób (rok wcześniej: 45 041), głównie dzięki przejęciu Arverio (dawniej Go-Ahead) w Niemczech, co dało ponad 1 000 nowych pracowników.
ÖBB przyjęło 6 200 nowych osób (nie licząc Arverio), a liczba aplikacji przekroczyła 120 000. W 2025 roku planowane jest zatrudnienie kolejnych 4 000 osób, głównie w związku z wymianą pokoleniową.
Na koniec 2024 roku ÖBB szkoliło 1 964 praktykantów (rok wcześniej: 1 851). Dodatkowo 155 uczniów kształciło się w ramach prywatnej fundacji zawodowej (rok wcześniej: 191).
Perspektywy: Otwarcie Kolei Koralm coraz bliżej
ÖBB przygotowuje się na dynamiczny wzrost w 2025 roku – poprzez nowy tabor, pracowników i inwestycje. Nowa 130-kilometrowa linia Kolei Koralm umożliwi wzrost usług pasażerskich dalekobieżnych i regionalnych o ok. 30%. Po raz pierwszy Graz i Klagenfurt połączy pociąg w zaledwie 45 minut.
Linia ta jest również kluczowym odcinkiem nowej trasy południowej i korytarza bałtycko-adriatyckiego, co ma znacząco zwiększyć przewozy towarowe.
CEO Matthä: „Kontynuujemy rozbudowę sieci kolejowej. Otwarcie Kolei Koralm stworzy metropolię z ponad 1,1 mln mieszkańców i ogromnymi możliwościami gospodarczymi. W grudniu 2025 r. zapoczątkujemy nową erę mobilności w południowej Austrii.”
Szczegółowe wyniki finansowe
ÖBB Personenverkehr
- Rekordowe 511,3 mln pasażerów (wzrost z 493,6 mln).
- Transport lokalny: +9,8% (254,3 mln pasażerów).
- Transport dalekobieżny: -1,1% (46,0 mln).
- Postbus: -2,1% (211,0 mln).
Punktualność spadła do 93,6% (-1,4 pkt proc.). Długodystansowe: 78,2%, lokalne: 94,3%. Powód: czynniki zewnętrzne (pogoda, opóźnienia zagraniczne).
Przychody wzrosły o 20,9% do 3,79 mld euro. Koszty wzrosły o 23% do 3,83 mld euro. EBT spadł do 70 mln euro (z 109,1 mln euro).
Rail Cargo Group
- Przewieziono 79,9 mln ton netto (+1,7%).
- Przychody: 1,97 mld euro (+3,5%).
- Wynik: -24,5 mln euro (poprzednio +13,0 mln).
- Nowe spółki w Holandii i Serbii.
ÖBB Infrastruktur
- Wzrost pracy eksploatacyjnej do 172,8 mln pociągokilometrów.
- Przychody: 1,23 mld euro (-1,4%).
- Dochód całkowity: 4,22 mld euro (+11,3%).
- Wydatki: 3,71 mld euro (+10,4%).
Skonsolidowany rachunek wyników i bilans
Dochód całkowity: 8,997 mld euro (+15,3%).
- Wydatki: 8,289 mld euro (+14,7%).
- EBIT: 707,8 mln euro (+21,7%).
- Wynik finansowy: -594,2 mln euro.
- EBT: 113,6 mln euro (+1,8%).
Aktywa i pasywa
- Aktywa ogółem: 44,2 mld euro (+8,1%).
- Wskaźnik majątku trwałego: 89,8% (+0,6 pkt proc.).
- Wskaźnik kapitału własnego: 7,7% (spadek z 7,9%).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze