Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Specustawa przed wakacjami

inforail
01.04.2016 06:25
0 Komentarzy

Mam nadzieję, żeprojekt specustawy kolejowej przed wakacjami trafi do Sejmu i wejdzie w tymroku w życie – powiedział PAP szef MIB Andrzej Adamczyk. Zapewnił, że resortpracuje nad zwiększeniem inwestycji PKP PLK w latach 2017 -18 i zmniejszeniemich w latach 2019-20.

PAP: Jak duże będą inwestycje PKP PLK w tym roku, bo wielesprzecznych informacji pojawiało się ostatnio w tej sprawie?

Minister Andrzej Adamczyk: Na dzisiaj wygląda to tak, że wtym roku prognozowane nakłady inwestycyjne wyniosą 4,3 mld zł, w 2017 – 6,8 mldzł, w 2018 – 8,9 mld zł. W kolejnych dwóch latach mamy dramatyczne spiętrzenie;w 2019 – ma to być 17,7 mld zł i w 2020 – 17,4 mld zł. Stoimy obecnie przedkoniecznością zbilansowania wydatków, zwiększenia ich w roku 2017 i 2018 izmniejszenia w latach 2019 i 2020, dzięki czemu uda się ograniczyć paraliżruchu kolejowego w Polsce.

Według ocen ekspertów, inwestycje realizowane rocznie napoziomie ok. 8,5 mld zł nie powodują znacznego utrudnienia w transporciekolejowym. Tak niska kwota inwestycji w tym roku wynika z tego, że więcejprzetargów nie jesteśmy w stanie ogłosić, bo nie ma przygotowanej dokumentacji,szuflady są puste.

PAP: W jaki sposób ma nastąpić zmiana tych inwestycji izwiększenie nakładów inwestycyjnych w latach następnych?

A.A.: Zwróciliśmy się do zarządu PKP PLK, środowiskwykonawczych, branży kolejowej, pracuje także nad tym mój resort, ozidentyfikowanie zagrożeń inwestycyjnych i wskazanie rozwiązań, które mogą teprocesy przyspieszyć. Efektem tych prac będzie specustawa dla inwestycji kolejowych.To powinien być pakiet często punktowych zmian w poszczególnych zapisachustawowych, które pozwolą zmniejszyć ryzyko niewykorzystania środków unijnych przeznaczonychna kolej.

PAP: Jakie będą założenia specustawy?

A.A.: Zasadniczym celem specustawy jest przyspieszenieprocedur związanych z inwestycjami na kolei. Mam tu na myśli np. kwestiedotyczące procedur związanych z pozwoleniami na budowę. Chcielibyśmy, żeby przyinwestycjach kolejowych, podobnie jak w przypadku inwestycji drogowych, gdy wrejonie inwestycji znajdują się nieruchomości, które nie są w zarządzieinwestora, można było rozpocząć budowę, a kwestie wywłaszczeniowe realizowaćrównolegle. Obecnie bowiem w przypadku inwestycji kolejowych jest tak, że trzebaczekać na zakończenie procedury wywłaszczeniowej.

Chcielibyśmy wprowadzić rozwiązania polegające na tym, żejeśli bezpośrednie badania techniczne nie wykazują żadnych uchybień, będziemożna skierować ruchu na tor przebudowany, a nie czekać na zakończeniewszystkich procedur biurokratycznych, jak to jest teraz i dopiero uruchamiaćruch pociągów. Pozwoli to nam szybciej rozpocząć inwestycje na torze, któryczeka na inwestycje. Nie można bowiem zamykać dwóch torów na raz. Takie zmianymogą przyspieszyć realizację inwestycji o parę miesięcy.

Inne rozwiązanie to skrócenie etapów związanych z decyzjamiśrodowiskowymi np. przy wycinaniu drzew. Myślimy o wprowadzeniu takiegorozwiązania, które pozwoliłoby wyciąć drzewa po otrzymaniu decyzjiśrodowiskowej bez czekania na otrzymanie decyzji o pozwoleniu na budowę.Oczywiście nie chodzi o łamanie praw dotyczących ochrony przyrody, w tymprzypadku szczególnie ptaków – chcemy ich przestrzegać i wycinać drzewa wokresach nielęgowych.

PAP: Kiedy specustawa będzie uchwalona?

A.A.: Chcemy projekt specustawy kolejowej pilnie procedować.Oczywiście proces legislacyjny ma swoje zasady i będziemy ich przestrzegać. Mamzapewnienie wicepremiera Mateusza Morawieckiego, ale także innych resortów,które wchodzą w skład Komitetu Rozwoju oraz pani premier Beaty Szydło, żewsparcie dla inwestycji i tego projektu będzie. Niezależnie od specustawy wiążęduże nadzieje z nową ustawą dotyczącą zamówień publicznych. Mam nadzieję, żejeszcze jesienią będziemy mogli z niej skorzystać przy inwestycjach kolejowych.

PAP: Kiedy zatem specustawa mogłaby wejść w życie?

A.A.: Wszyscy mamy taką nadzieję, że jeszcze przed wakacjamiprojekt ustawy trafiłby do Sejmu i ostatecznie w tym roku wszedłby w życie.Wprowadzimy także rozwiązania, że do przygotowania i realizacji każdegoprojektu, każdej inwestycji zostanie wyznaczona odpowiedzialna za niegokonkretna osoba. Chcemy skończyć z sytuacją, że inwestycje nie mają”imienia i nazwiska”, a w całości odpowiada za nie tylko zarząd PKPPLK czy minister, rząd. Nie chodzi nam o to, aby zmniejszać odpowiedzialnośćtych instytucji, ale wprowadzić jasne zasady oceny inwestycji iodpowiedzialności. Chcę także wskazywać osoby, które z sukcesem prowadzą teinwestycje.

PAP: W jaki sposób resort chce w tym roku pomóc firmom zporadzeniem sobie z luką inwestycyjną na kolei?

A.A.: Z nowo wybranym zarządem PKP PLK będziemy pracować nadrozwiązaniami, które pomogą firmom z branży kolejowej. Nie zapomnimy o polskichfirmach.


Komentarze