Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SP32 i SU42 Polregio do odratowania; SU45 już nie

inforail
02.01.2023 12:45
0 Komentarzy

Biorąc pod uwagę kwestię remontu i/lub formuły zbycia przez POLREGIO pojazdów jako wraki, kluczowym powodem rezygnacji z wykonania napraw głównych wraz z modernizacją taboru przeznaczonego do zbycia w Spółce, jest niezasadność ekonomiczna tego rodzaju przedsięwzięć inwestycyjnych – napisał w odpowiedzi na interpelację poselską Łukasz Schreiber, Minister w Kancelarii Premiera.

Również w kontekście ogromnych nakładów, jakie POLREGIO będzie musiało przeznaczyć na zakup taboru nowego, bez którego nie będzie w stanie skutecznie konkurować na rynku przewozów pasażerskich po wygaśnięciu aktualnych umów o świadczenie usług w zakresie kolejowego transportu publicznego.

Naprawa SU45 nieopłacalna

Na podstawie przeprowadzonego przez Spółkę rozeznania rynku, aktualnie tylko lokomotywy serii SP32 oraz częściowo SU42 w ograniczonej liczbie sztuk mogłyby znaleźć nabywcę, który byłby zainteresowany ich zakupem w celu naprawy/modernizacji i przeznaczenia do dalszej eksploatacji. Uwzględniając powyższe, od listopada 2022 r. POLREGIO analizuje i rozważa sprzedaż 9 sztuk lokomotyw SP32, jako pojazdów kolejowych. Warunkiem koniecznym jest uzyskanie oferty nabycia tych lokomotyw jako pojazdów, a nie wraków, za cenę wyższą aniżeli cena, jaką można uzyskać w przypadku sprzedaży w celu fizycznej likwidacji pojazdu.

Innego rodzaju ocenie opłacalności naprawy głównej i modernizacji poddawane są lokomotywy spalinowe, w tym w szczególności serii SU45. W zakres modernizacji tych pojazdów musiałaby zostać włączona pełna remotoryzacja silnika i prądnicy głównej, co wiąże się z częściowym przeprojektowaniem konstrukcji pojazdu oraz dostosowaniem wymienionych zmian do modernizacji pozostałych podzespołów lokomotywy. Koszt takiego przedsięwzięcia jest na tyle wysoki, że nie jest to uzasadnione ekonomicznie w przewozach regionalnych a także w ruchu dalekobieżnym, gdzie nie występują duże długości relacji niezelektryfikowanych.

Komentarze