Słowackie koleje ZSSK chcą kupić nowe ezt-y do obsługi połączeń na trasie Bratysława – Žylina
Słowackie Koleje Państwowe (ZSSK) ogłosiły przetarg publiczny na zakup dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii kolejowej na trasie Bratysława – Žylina. Obejmuje on możliwość opcjonalnego zakupu kolejnych dwóch składów. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 102 miliony euro netto.
Projekt ten stanowi ważny krok w modernizacji kolei na Słowacji i jest finansowany głównie z funduszy europejskich w ramach Planu Odbudowy i Odporności oraz Programu Operacyjnego Słowacja. Pełne wdrożenie nowych jednostek do eksploatacji przewidziane jest na lata 2026-2028.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne cele projektu modernizacji kolei na trasie Bratysława – Żylina?
- Jakie korzyści ekologiczne i ekonomiczne przyniesie wprowadzenie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych?
- W jaki sposób finansowane jest przedsięwzięcie zakupu nowych jednostek przez ZSSK?
Finansowanie z funduszy europejskich i ekologia
Denisa Żiláková, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Republiki Słowackiej, podkreśla kluczowe znaczenie finansowania z funduszy unijnych dla realizacji takich projektów.
„Inwestycje w modernizację kolei nie tylko poprawiają jakość usług dla pasażerów, ale także stanowią znaczną poprawę w zakresie ochrony środowiska. Nowe jednostki elektryczne będą bardziej komfortowe dla pasażerów i jednocześnie przyczyniają się do modernizacji całej sieci kolejowej na Słowacji, wspierając ekologiczne formy transportu” – powiedziała Żiláková.
Znaczenie trasy Bratysława – Žylina
Linia kolejowa Bratysława – Žylina należy do najbardziej obciążonych tras kolejowych na Słowacji. Prognozy przewidują wzrost zapotrzebowania na transport kolejowy o 6% do 2030 roku, głównie z powodu przewidywanego wzrostu liczby ludności Bratysławy o 23%. Chociaż liczba ludności między Pezinkiem a Žyliną może spaść o 12%, stabilne zainteresowanie kolejnictwem na tej trasie sugeruje potrzebę dalszej rozbudowy i modernizacji.
Specyfikacja nowych jednostek trakcyjnych
Nowoczesne jednostki będą wyposażone w najnowsze technologie zwiększające komfort podróży i efektywność operacyjną. Ich pojemność wyniesie co najmniej 560 miejsc siedzących, a maksymalna prędkość eksploatacyjna sięgnie 160 km/h. Nowe składy mają zużywać maksymalnie 12 kWh na kilometr, co oznacza zmniejszenie zużycia energii o 25% w porównaniu do starszych modeli.
Dzięki niskiemu podwoziu jednostki będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Nowoczesne systemy informacyjne, w tym cyfrowe ekrany i komunikaty głosowe, poprawią orientację pasażerów w trakcie podróży.
Wpływ na ekologię i mobilność
Generałny dyrektor ZSSK, Peter Helexa, podkreśla, że modernizacja taboru kolejowego jest kluczowa dla przyszłości transportu na Słowacji. „Nowe jednostki pomogą ograniczyć emisję gazów cieplarnianych oraz zmniejszą zużycie energii. Oczekujemy rocznych oszczędności w wysokości około 18 tysięcy euro z tytułu redukcji emisji” – powiedział Helexa.
Inspiracja z zagranicy
Podobne elektryczne zespoły trakcyjne są już wykorzystywane w wielu krajach Europy, m.in. w Szwajcarii (Stadler FLIRT, KISS), Niemczech (Bombardier Talent 2), Austrii (ÖBB Cityjet), Holandii (NS Sprinter) oraz Szwecji (Alstom Coradia Nordic). Ich eksploatacja pokazuje, że modernizacja transportu kolejowego przynosi korzyści nie tylko ekologiczne, ale także zwiększa komfort podróży i jakość usług.
Ocena ekonomiczna projektu
Ministerstwo Finansów Słowacji, za pośrednictwem swojego zespołu analitycznego, potwierdziło, że projekt ten przyniesie znaczące korzyści ekonomiczne i ekologiczne. „Nowe jednostki poprawią jakość transportu, skrócą czas podróży i obniżą koszty eksploatacji” – powiedział Matej Petroci, analityk zespołu ds. efektywności transportu.
20 lat ZSSK na Słowacji
Rok 2025 będzie rokiem jubileuszowym dla ZSSK, która świętuje 20-lecie swojego istnienia jako spółka państwowa. Przez te lata ZSSK nieustannie inwestowała w rozwój infrastruktury kolejowej i modernizację taboru, co czyni ją jednym z kluczowych operatorów kolejowych w Europie Środkowej.
ZSSK obsługuje codziennie 1 818 pociągów, w tym 428 w ruchu dalekobieżnym i 1 390 w ruchu regionalnym i podmiejskim. Spółka zatrzymuje się na 705 stacjach i przystankach oraz operuje na ponad 2 872 km torów kolejowych w Słowacji.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze