Słowacki przewoźnik ZSSK kupił nowe wagony sypialne. Wiemy kto je wyprodukuje
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) rozstrzygnęła postępowanie na zakup nowych wagonów sypialnych wraz z ich dziesięcioletnim serwisem.
Zwycięzcą przetargu o wartości 90,28 mln euro została słowacka firma ŽOS Vrútky a.s., która złożyła jedyną ofertę w postępowaniu.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega zamówienie ZSSK dotyczące wagonów sypialnych i jakie elementy obejmuje dziesięcioletnia umowa serwisowa?
- Jakie kryteria zastosowano przy ocenie ofert w przetargu na zakup nowych wagonów WLABm?
- Dlaczego realizacja dostaw została podzielona na etapy i jakie terminy obowiązują dla poszczególnych partii wagonów?
10 nowych wagonów i opcja na kolejne 14
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 wagonów sypialnych WLABm z możliwością skorzystania z opcji na dodatkowe 14 jednostek. Nowe pojazdy zostaną przeznaczone do ruchu krajowego i międzynarodowego, zgodnie z zapisami Grafikonu kolejowego ZSSK.
Ich dostawa będzie przebiegać etapami:
- wagony 1–6 mają zostać przekazane do 20 miesięcy od wejścia umowy w życie,
- wagony 7–10 – w terminie 24 miesięcy.
Jeśli ZSSK zdecyduje się na realizację opcji, harmonogram dodatkowych dostaw określono w odrębnych zapisach kontraktu.
Dziesięcioletnia umowa serwisowa
Oprócz zakupu wagonów, zamówienie obejmuje ich pełną obsługę serwisową przez 10 lat od momentu dostarczenia każdej jednostki. Serwis obejmuje pełny zakres utrzymania, z wyjątkiem napraw związanych z uszkodzeniami wynikającymi z działań zewnętrznych lub aktów wandalizmu. Wartość kontraktu nie obejmuje dodatkowych kosztów wynikających z takich zdarzeń.
Łączny okres obowiązywania umowy (dostawy wraz z serwisem) wynosi 144 miesiące.
Finansowanie z wielu źródeł
Jak wynika z dokumentacji, ZSSK planuje finansować zakup wagonów m.in. z:
- Programu Slovensko,
- Planu Odbudowy i Odporności,
- funduszy CEF,
- budżetu państwa,
- a także własnych środków.
Zamówienie nie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w formie bezpośredniej dotacji, ale może korzystać z programów wspierających inwestycje w tabor.
Kryteria wyboru oferty: cena najważniejsza
Przetarg rozstrzygnięto w oparciu o pięć kryteriów, jednak największą wagę (50%) miała cena jednostkowa wagonu. Kolejne kryteria to:
- koszt serwisu – waga 40%,
- wyposażenie w prysznic,
- wyposażenie w przedział dla osób z niepełnosprawnościami,
- liczba miejsc sypialnych w oferowanych wagonach.
Łącznie jakość stanowiła jedynie 10% oceny, co wskazuje na mocne ukierunkowanie przetargu na efektywność kosztową.
Jedna oferta, wygrany lokalny producent
W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – od ŽOS Vrútky a.s., firmy z wieloletnim doświadczeniem w modernizacji i produkcji taboru kolejowego. Oferta została w pełni zaakceptowana i sklasyfikowana jako zgodna.
Kontrakt podpisano 10 listopada 2025 r., a decyzję o wyborze zwycięzcy ogłoszono 14 października 2025 r..
Adres zawartej umowy można znaleźć w słowackim rejestrze publicznym CRZ.
ZSSK inwestuje w modernizację nocnych połączeń
Zakup wagonów sypialnych to ważny krok w modernizacji nocnych połączeń kolejowych na Słowacji oraz w relacjach międzynarodowych. Nowe WLABm mają spełniać szczegółowe wymagania techniczne określone w Opisie Przedmiotu Zamówienia, a ich wyposażenie ma zapewnić wyższy komfort podróży – w tym możliwość instalacji pryszniców i przedziałów dla osób o ograniczonej mobilności.
ZSSK podkreśla, że inwestycja pozwoli na poprawę konkurencyjności przewozów nocnych i dostosowanie ich standardu do oczekiwań współczesnych podróżnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok






Komentarze