Škoda Group rozwija transport szynowy i elektromobilność
Škoda Group przyspiesza rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Europie i na świecie. Dzięki 165-letniej historii, siedmiu zakładom produkcyjnym i zatrudnieniu ponad dziesięciu tysięcy pracowników z trzydziestu krajów, firma stała się jednym z filarów nowoczesnej mobilności miejskiej i kolejowej.
Pod hasłem „We accelerate the quality of urban life” – „Przyspieszamy jakość życia w miastach” – Škoda Group tworzy pojazdy i technologie, które łączą nowoczesność, komfort, innowacje i troskę o środowisko.
Rozkład jazdy:
- Jakie najważniejsze osiągnięcia i wyniki finansowe Škoda Group odnotowała w 2024 roku?
- W jaki sposób Škoda Group rozwija technologie związane ze zrównoważonym transportem i elektromobilnością?
- Jakie znaczenie dla miast i pasażerów mają projekty projektowe i innowacyjne rozwiązania w pojazdach Škoda Group?
Rekordowe wyniki i rozwój w 2024 roku
Rok 2024 był dla Škoda Group okresem dynamicznego wzrostu. Spółka osiągnęła 1,36 miliarda euro przychodów oraz 1,7 miliarda euro wartości nowych zamówień, co oznacza wzrost o 74 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk EBITDA wyniósł 62 miliony euro, czyli aż o 185 procent więcej niż rok wcześniej. Portfel zamówień firmy osiągnął wartość 3,4 miliarda euro, a inwestycje w badania i rozwój przekroczyły 87 milionów euro. Łącznie w 2024 roku Škoda Group zrealizowała ponad 5,2 miliona roboczogodzin produkcyjnych, obejmujących tramwaje, pociągi, metro i autobusy elektryczne.
Najważniejsze kontrakty w produkcji
W ostatnich miesiącach Škoda Group zrealizowała szereg strategicznych kontraktów w całej Europie. Firma dostarcza do 200 nowych tramwajów dla Pragi, z których pierwsze dwadzieścia trafi do stolicy Czech jeszcze w grudniu 2024 roku. Dla Českých drah powstaje piętnaście pociągów bateryjnych, a dla prywatnego operatora RegioJet 23 elektryczne i 34 hybrydowe składy BEDMU. Arriva zamówiła 22 szybkie pociągi elektryczne, osiągające prędkość do 200 km/h, a do Bułgarii trafi 25 nowych jednostek. W Sofii kursować będzie osiem nowych zestawów metra, natomiast dla niemieckiego przewoźnika rnv Škoda produkuje 114 tramwajów – najdłuższych na świecie. Dostawy obejmują także tramwaje dla Bonn, Frankfurtu (Oder), Cottbus, Brandenburga, Kassel, Mainz, Tampere i Helsinek. Do Finlandii trafiają wagony sypialne i bagażowe dla kolei VR, a do Estonii – nowe pociągi elektryczne. W Czechach realizowane są dostawy trolejbusów, a w Polsce wdrażany jest system antykolizyjny dla tramwajów we Wrocławiu.
Globalna sieć produkcji
Škoda Group dysponuje siedmioma zakładami produkcyjnymi rozmieszczonymi w Europie. W Czechach znajdują się główne ośrodki w Pilźnie (Škoda Transportation i Škoda Electric), Ostrawie (Škoda Vagonka i Škoda Ekova) oraz Šumperku (Škoda Pars). W Finlandii działa fabryka Škoda Transtech, a w Turcji – zakład TEMSA. Firma rozwija również swoją obecność w Azji, prowadząc projekty inwestycyjne w Indiach i Korei Południowej.
Kompleksowe portfolio produktów i usług
Škoda Group oferuje pełną gamę rozwiązań transportowych – od pociągów dalekobieżnych po pojazdy miejskie. W segmencie taboru głównych linii firma produkuje elektryczne jednostki pasażerskie jedno- i dwupoziomowe, pociągi bateryjne, składy push-pull, a także wagony pasażerskie i sypialne. W segmencie tramwajów dominują pojazdy serii ForCity – Smart, Smart Artic, Plus i Classic – które kursują m.in. w Tampere, Płzni, Ostrawie, Bratysławie, Mannheim i Bonn.
Škoda jest również producentem nowoczesnych składów metra – nowych i modernizowanych – dla systemów w Warszawie, Pradze, Sofii i Petersburgu. W obszarze elektromobilności dostarcza autobusy elektryczne, trolejbusy i pojazdy wodorowe, takie jak E’City, H’City, 27Tr i 32Tr, eksploatowane m.in. w Pradze, Pilźnie, Opawie i Limoges.
Produkcja obejmuje także komponenty, takie jak systemy trakcyjne, silniki, przetwornice, baterie i układy napędu wodorowego. W dziedzinie sygnalizacji Škoda opracowała platformę IEVC, wdrażaną w systemach ETCS w Niemczech, Belgii i Holandii. Firma rozwija również cyfrowe rozwiązania, w tym inteligentne zajezdnie, systemy antykolizyjne, automatyczne prowadzenie pociągów oraz systemy zarządzania i diagnostyki predykcyjnej. W ramach serwisu oferuje pełną obsługę techniczną, modernizacje, naprawy, dostawy części zamiennych i rozwiązania w modelu PPP.
Innowacje i zrównoważony rozwój
Škoda Group inwestuje w technologie, które ograniczają wpływ transportu na środowisko i zwiększają bezpieczeństwo podróżnych. Nowoczesne systemy cyfrowe obniżają koszty eksploatacji, a nowe funkcje pojazdów podnoszą komfort i dostępność komunikacji. Przykładem jest innowacyjny system „tram kneeling”, pozwalający na automatyczne obniżenie podłogi tramwaju w celu ułatwienia wsiadania osobom z ograniczoną mobilnością.
Design, który buduje charakter miasta
Dla Škoda Group transport publiczny to nie tylko środek przemieszczania się, ale także ważny element tożsamości i estetyki miasta. Firma projektuje pojazdy tak, by harmonijnie wpisywały się w przestrzeń miejską i odzwierciedlały jej charakter. Każdy tramwaj, pociąg czy autobus jest dostosowany do indywidualnych wymagań klienta i lokalnych uwarunkowań. Wysoka jakość wzornictwa i innowacyjne podejście zostały docenione na świecie – w 2024 roku Škoda zdobyła nagrodę Red Dot Award: Product Design za tramwaj ForCity Smart Bonn.
Nagrody i wyróżnienia
Škoda Group regularnie zdobywa prestiżowe wyróżnienia w branży transportowej i projektowej. W 2024 roku firma otrzymała nagrodę Red Dot Award za projekt ForCity Smart Bonn, a rok wcześniej Red Dot Award za koncepcję autonomicznego tramwaju „Škoda for the Future”. W 2023 roku Škoda Group zajęła drugie miejsce w rankingu Top Employer Czech Republic w kategoriach „Najatrakcyjniejszy pracodawca” oraz „Sektor produkcyjny”. W tym samym roku projekt „S-PLY: autonomiczna logistyka metropolii” zdobył trzecie miejsce w konkursie Michelin Movin’On.
Przyszłość transportu według Škody
Škoda Group konsekwentnie rozwija technologie napędów elektrycznych, bateryjnych i wodorowych oraz nowoczesne systemy zarządzania ruchem. Firma umacnia swoją pozycję jako europejski lider zrównoważonej mobilności, łącząc innowacje, tradycję i ekologię. Jej misja jest jasna – przyspieszać jakość życia w miastach poprzez nowoczesny, dostępny i przyjazny środowisku transport publiczny.
Liczby
Rekordowe wyniki i rozwój w 2024 roku
Rok 2024 był dla Škoda Group okresem dynamicznego wzrostu.
Spółka osiągnęła:
- 1,36 miliarda euro przychodów,
- 1,7 miliarda euro wartości nowych zamówień (wzrost o 74%),
- EBITDA na poziomie 62 mln euro (wzrost o 185%),
- 3,4 miliarda euro w portfelu zamówień,
- 87 mln euro inwestycji w badania i rozwój.
Łącznie w 2024 roku zrealizowano ponad 5,2 miliona roboczogodzin produkcyjnych, obejmujących m.in. tramwaje, pociągi, metro i autobusy elektryczne.
Najważniejsze kontrakty w produkcji
Škoda Group zrealizowała w ostatnich miesiącach szereg strategicznych kontraktów w całej Europie, w tym:
- do 200 tramwajów dla Pragi (pierwsze 20 do grudnia 2024 r.),
- 15 pociągów bateryjnych dla Českých drah,
- 23 elektryczne i 34 hybrydowe składy BEDMU dla RegioJet,
- 22 szybkie pociągi elektryczne (200 km/h) dla Arriva,
- 25 pociągów elektrycznych dla Bułgarii,
- 8 zestawów metra dla Sofii,
- 114 tramwajów dla rnv (Mannheim, Heidelberg, Ludwigshafen) – najdłuższych tramwajów świata,
- dostawy tramwajów do Bonn, Frankfurtu (Oder), Cottbus, Brandenburga, Kassel i Mainz,
- kontrakty na tramwaje dla Tampere i Helsinek,
- wagony sypialne i bagażowe dla fińskich kolei VR,
- pociągi elektryczne dla Estonii,
- trolejbusy dla czeskich miast oraz komponenty dla Tychów w Polsce,
- a także system antykolizyjny dla tramwajów we Wrocławiu.
Globalna sieć produkcji
Grupa posiada siedem zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Europie:
- Plzeň (Škoda Transportation i Škoda Electric),
- Ostrawa (Škoda Vagonka i Škoda Ekova),
- Šumperk (Škoda Pars),
- Otanmäki, Finlandia (Škoda Transtech),
- Adana, Turcja (TEMSA).
Rozwój sieci produkcyjnej obejmuje również nowe inwestycje w Indii i Korei Południowej.
Kompleksowe portfolio produktów i usług
Škoda Group oferuje pełen wachlarz rozwiązań transportowych:
- Pociągi i tabor głównych linii: elektryczne jednostki pasażerskie jedno- i dwupoziomowe, składy bateryjne, pociągi push-pull, wagony pasażerskie i sypialne.
- Tramwaje: linia ForCity Smart, ForCity Smart Artic, ForCity Plus i ForCity Classic, eksploatowane m.in. w Tampere, Płzni, Ostrawie, Bratysławie, Mannheim czy Bonn.
- Metro: nowe pojazdy i modernizacje dla systemów metra w Warszawie, Pradze, Sofii i Sankt Petersburgu.
- Autobusy elektryczne, trolejbusy i wodorowe: modele E’City, H’City, 27Tr i 32Tr, obecne w Pradze, Pilznie, Sofii, Opawie i francuskim Limoges.
- Komponenty: systemy trakcyjne, silniki, przetwornice, baterie trakcyjne i rozwiązania napędów wodorowych.
- Systemy sygnalizacji: platforma IEVC dla systemów ETCS w Niemczech, Belgii i Holandii.
- Rozwiązania cyfrowe: inteligentne zajezdnie, systemy antykolizyjne, automatyczne prowadzenie pociągów, zarządzanie flotą i predykcyjną diagnostyką.
- Serwis: pełen zakres utrzymania, napraw, modernizacji, retrofitu, dostaw części zamiennych i nowoczesnych rozwiązań technologicznych.



Komentarze