Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejmowa komisja pozytywnie zarekomendowała zmianę ustawy o transporcie kolejowym

inforail
23.02.2021 15:45
0 Komentarzy

Wdrożenie dyrektyw europejskich do polskich przepisów związanych z interoperacyjnością systemu kolei oraz bezpieczeństwem kolejowym w Unii Europejskiej przewiduje projekt noweli ustawy o transporcie kolejowym, który we wtorek w pierwszym czytaniu uzyskał pozytywną rekomendację sejmowej Komisji Infrastruktury.

W trakcie prac posłowie zaproponowali wprowadzenie do projektu ustawy kilku zmian o charakterze techniczno – legislacyjnym.

Kluczowy element wdrażania prawa unijnego

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział podczas posiedzenia sejmowej komisji, że projekt nowelizacji to ostatni kluczowy element wdrażania prawa unijnego w zakresie branży kolejowej. Tym samym Rzeczpospolita Polska wypełni obowiązek harmonizacji prawa polskiego w ramach wspólnoty – dodał.

Wyjaśnił, że po wejściu w życie nowelizacji zmieni się między innymi procedura homologacji pojazdów kolejowych.

Zamiast dotychczasowego zezwolenia na dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego wydawanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu będzie wydawane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej. Zezwolenie będzie mógł wydać również prezes UTK, ale tylko w przypadku, jeśli użytkowanie pojazdu ograniczone będzie do terytorium Polski – stwierdził.

Zmiana roli Prezesa UTK

Wyjaśnił, że Agencja Kolejowa Unii Europejskiej będzie działała jako tzw. “One Stop Shop” – punkt kompleksowej obsługi, który poprzez platformę informatyczną będzie umożliwiał wnioskodawcy zdalne składanie wniosków (np. o wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, jednolity certyfikat bezpieczeństwa) i przesyłanie dokumentów.

Projekt noweli zakłada też, że zmieni się rola Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, jeśli chodzi o wydawanie zezwoleń technicznych. Prezes UTK będzie odpowiedzialny za dopuszczanie do eksploatacji niektórych urządzeń stałych (infrastruktury kolejowej).

Jeśli chodzi o dokumenty dotyczące bezpieczeństwa systemu kolei, to projekt nowelizacji zakłada, że w miejsce dotychczasowych certyfikatów bezpieczeństwa w dwóch częściach – A i B, wydawanych przez tzw. krajowe organy ds. bezpieczeństwa – wprowadzono jednolity certyfikat bezpieczeństwa wydawany przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej lub Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (gdy taką wolę wyrazi wnioskodawca i tylko dla działalności w Polsce).

Ponadto w projekcie zmieniono wymagania dotyczące systemów zarządzania bezpieczeństwem, tworzonych przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury. Przewoźnicy kolejowi będą mieli obowiązek zapewnienia pomocy rodzinom ofiar śmiertelnych wypadków oraz osobom ciężko rannym i ich rodzinom. Zgodnie z nowym rozwiązaniem, przewoźnik będzie udzielał poszkodowanym informacji dotyczących procedur dochodzenia roszczeń w ramach przepisów unijnych. Jednocześnie – na własny koszt – przewoźnik kolejowy będzie musiał zapewnić wsparcie psychologiczne.(PAP)

Komentarze