Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejmik woj. śląskiego apeluje o rozbudowę linii kolejowej Dąbrowa Górnicza – Będzin

inforail
22.10.2024 09:45
0 Komentarzy

Sejmik Woj. Śląskiego zaapelował do Ministra Infrastruktury o podjęcie działań ws. budowy dodatkowych torów kolejowych na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin.

Dotąd plany kolei ujmują rozbudowę linii kolejowych tylko na południe od Będzina.

Spis treści:

  1. Dlaczego radni Sejmiku Województwa Śląskiego apelują o budowę dodatkowych torów na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin?
  2. Jakie korzyści dla przepustowości linii kolejowych przyniesie rozbudowa Katowickiego Węzła Kolejowego?
  3. Jakie problemy mogą wyniknąć z pozostawienia odcinka Zawiercie – Będzin w obecnym stanie dwutorowym?

Apel do ministra

„Jako Radni Sejmiku Woj. Śląskiego w imieniu mieszkańców naszego regionu, apelujemy o podjęcie działań zmierzających do jak najszybszej realizacji budowy dodatkowych dwóch torów kolejowych na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin” – napisano w przyjętym w poniedziałek apelu.

W ramach trwającej przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego budowane są dodatkowe tory, m.in. na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny – Katowice – Katowice Piotrowice. Zwiększy to przepustowość linii kolejowych i pozwoli na separację ruchu regionalnego i dalekobieżnego w znacznej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Radni zaznaczyli, że w ramach publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez woj. śląskie pociągi obsługujące główną oś komunikacyjną regionu rozpoczynają i kończą bieg na stacjach: Częstochowa, Zawiercie, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Katowice i Gliwice. Wśród tych stacji nie ma Będzina, z uwagi na konieczność obsługi Dąbrowy Górniczej – ważnego miasta na północno-wschodnim skraju GZM.

„Dlatego przejście w Będzinie z linii czterotorowej do linii dwutorowej stworzy wąskie gardło na odcinku Będzin – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice” – zauważyli wojewódzcy radni.

„Stojąc u progu możliwości stworzenia kolei metropolitalnej z prawdziwego zdarzenia, apelujemy o niezwłoczne przystąpienie do budowy dodatkowych torów na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin równolegle do już prowadzonej przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego” – napisali.

W ich ocenie uzyskanie celu prowadzonych już inwestycji nastąpi w sytuacji oddania eksploatacji czterotorowej linii kolejowej na całym odcinku Katowice – Będzin – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice.

W uzasadnieniu poniedziałkowej uchwały apelu zaznaczono, że we wrześniu br. prezydent Dąbrowy Górniczej (Marcin Bazylak – PAP) wystąpił do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o uwzględnienie w planach jak najszybszej modernizacji i dobudowy torów na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin (tym bardziej, że wykonana już przez PKP PLK modernizacja stacji Dąbrowa Górnicza i przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg uwzględnia rozbudowę linii do czterech torów, zachowując niezbędną rezerwę).

Uzasadnienie uchwały przypomina też, że będący w realizacji projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska etap I – LOT A”, w ramach którego nastąpi rozbudowa linii kolejowej do czterotorowej na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny Sosnowiec Główny – Katowice -Katowice Piotrowice” – ma zostać ukończony na przełomie 2027 i 2028 r.

W tej sytuacji pozostawienie odcinka linii kolejowej nr 1 Zawiercie – Będzin w istniejącym stanie dwutorowym stanowić będzie „wąskie gardło” dla przepustowości linii kolejowej na głównym ciągu komunikacyjnym regionu.

„Układ stacji Będzin nie będzie dawał możliwości płynnego regulowania następstw pociągów w ruchu pasażerskim, bowiem był projektowany z założeniem kontynuacji linii w układzie kierunkowym, tj. osobnych torów regionalnych na zewnątrz i osobnych dalekobieżnych w środku” – uściślono w uzasadnieniu.

Wyszczególniono też, że zarządcą infrastruktury kolejowej, który prowadzi inwestycje na linii kolejowej nr 1 jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, a ponieważ nadzorującym tę spółkę jest Ministerstwo Infrastruktury, stąd apel kierowany jest do szefa tego resortu. (PAP)

Komentarze