Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Samorządy wspólnie wspierają Kolejową Komunikację Autobusową w Łódzkiem

inforail
20.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Rozwój transportu publicznego w województwie łódzkim nabiera tempa. Kolejowa Komunikacja Autobusowa (KKA) – projekt realizowany przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną – zyskuje nowe wsparcie.

18 samorządów z regionu podpisało z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego listy intencyjne, deklarując współfinansowanie linii autobusowych KKA. Celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym i ułatwienie mieszkańcom dostępu do kolei.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla mieszkańców województwa łódzkiego przynosi funkcjonowanie Kolejowej Komunikacji Autobusowej (KKA)?
  2. Które samorządy zdecydowały się na współfinansowanie linii KKA i jaka jest wysokość ich wkładu?
  3. W jaki sposób KKA uzupełnia ofertę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i jakie są plany jej dalszego rozwoju?
Łódzka KKA
Łódzka KKA/foto: UMWŁ

KKA – most między peryferiami a koleją

Kolejowa Komunikacja Autobusowa to innowacyjne rozwiązanie, które łączy transport autobusowy z siecią kolejową. Autobusy KKA dowożą pasażerów z miejscowości oddalonych od torów kolejowych do najbliższych stacji Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Co ważne, ich rozkład jazdy jest ściśle skoordynowany z pociągami, co umożliwia płynną i komfortową przesiadkę. W wielu przypadkach autobusy kursują tam, gdzie nie dociera żaden inny przewoźnik.

Obecnie w regionie funkcjonuje 10 linii KKA, a od lipca ich liczba rośnie – wraz z nową trasą z Rydzynek przez Tuszyn, Żeromin, Czarnocin i Wolbórkę do Będkowa. Flota powiększyła się o 13 nowych busów, a liczba pasażerów stale rośnie – od stycznia do maja 2025 r. z usług KKA skorzystało już 234 tys. osób.

18 samorządów mówi „tak” wspólnemu finansowaniu

Do projektu włączyły się: miasta Ozorków i Brzeziny, gminy Parzęczew, Jeżów, Rogów, Andrespol, Brójce, Koluszki, Tuszyn, Głuchów, Budziszewice, Rokiciny i Będków, a także powiaty zgierski, brzeziński, łódzki wschodni i skierniewicki. Przedstawiciele tych jednostek podpisali porozumienia z marszałek Joanną Skrzydlewską oraz członkiem zarządu województwa Arturem Bagieńskim.

– Wiemy, że mamy najlepszą kolej aglomeracyjną w Polsce. ŁKA jest bezpieczna, punktualna i wygodna, ale nie wszędzie może dotrzeć torami. KKA to uzupełnienie tej sieci i może być bezpłatna dzięki zaangażowaniu samorządów – powiedziała marszałek Skrzydlewska, dziękując lokalnym władzom za współpracę.

Z kolei Artur Bagieński zachęcił kolejne jednostki samorządu terytorialnego do przystąpienia do inicjatywy: – Chcemy cały czas iść do przodu i namawiamy was, abyście poszli z nami.

Miliony na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym

W 2025 roku Urząd Marszałkowski przeznaczył na utrzymanie linii KKA niemal 15 mln zł, natomiast samorządy dołożą łącznie ok. 2 mln zł, w zależności od długości tras przebiegających przez ich teren.

Jednym z partnerów jest powiat łódzki wschodni i cztery działające w nim gminy.

– KKA daje naszym mieszkańcom dostęp do komunikacyjnego „krwioobiegu” – mówi Mateusz Karwowski, starosta powiatu. Jak dodaje, z każdym miesiącem zainteresowanie połączeniami autobusowymi rośnie.

KKA – przyszłość transportu regionalnego

Kolejowa Komunikacja Autobusowa ŁKA to przykład skutecznej współpracy między samorządem województwa a lokalnymi jednostkami terytorialnymi. Projekt dynamicznie się rozwija, zdobywa uznanie pasażerów i ekspertów branżowych, a przede wszystkim realnie zmienia jakość życia mieszkańców mniejszych miejscowości.

Rozkład jazdy linii KKA dostępny jest na stronie: lka.lodzkie.pl.

Komentarze