Samorządy wspólnie wspierają Kolejową Komunikację Autobusową w Łódzkiem
Rozwój transportu publicznego w województwie łódzkim nabiera tempa. Kolejowa Komunikacja Autobusowa (KKA) – projekt realizowany przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną – zyskuje nowe wsparcie.
18 samorządów z regionu podpisało z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego listy intencyjne, deklarując współfinansowanie linii autobusowych KKA. Celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym i ułatwienie mieszkańcom dostępu do kolei.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla mieszkańców województwa łódzkiego przynosi funkcjonowanie Kolejowej Komunikacji Autobusowej (KKA)?
- Które samorządy zdecydowały się na współfinansowanie linii KKA i jaka jest wysokość ich wkładu?
- W jaki sposób KKA uzupełnia ofertę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i jakie są plany jej dalszego rozwoju?
KKA – most między peryferiami a koleją
Kolejowa Komunikacja Autobusowa to innowacyjne rozwiązanie, które łączy transport autobusowy z siecią kolejową. Autobusy KKA dowożą pasażerów z miejscowości oddalonych od torów kolejowych do najbliższych stacji Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Co ważne, ich rozkład jazdy jest ściśle skoordynowany z pociągami, co umożliwia płynną i komfortową przesiadkę. W wielu przypadkach autobusy kursują tam, gdzie nie dociera żaden inny przewoźnik.
Obecnie w regionie funkcjonuje 10 linii KKA, a od lipca ich liczba rośnie – wraz z nową trasą z Rydzynek przez Tuszyn, Żeromin, Czarnocin i Wolbórkę do Będkowa. Flota powiększyła się o 13 nowych busów, a liczba pasażerów stale rośnie – od stycznia do maja 2025 r. z usług KKA skorzystało już 234 tys. osób.
18 samorządów mówi „tak” wspólnemu finansowaniu
Do projektu włączyły się: miasta Ozorków i Brzeziny, gminy Parzęczew, Jeżów, Rogów, Andrespol, Brójce, Koluszki, Tuszyn, Głuchów, Budziszewice, Rokiciny i Będków, a także powiaty zgierski, brzeziński, łódzki wschodni i skierniewicki. Przedstawiciele tych jednostek podpisali porozumienia z marszałek Joanną Skrzydlewską oraz członkiem zarządu województwa Arturem Bagieńskim.
– Wiemy, że mamy najlepszą kolej aglomeracyjną w Polsce. ŁKA jest bezpieczna, punktualna i wygodna, ale nie wszędzie może dotrzeć torami. KKA to uzupełnienie tej sieci i może być bezpłatna dzięki zaangażowaniu samorządów – powiedziała marszałek Skrzydlewska, dziękując lokalnym władzom za współpracę.
Z kolei Artur Bagieński zachęcił kolejne jednostki samorządu terytorialnego do przystąpienia do inicjatywy: – Chcemy cały czas iść do przodu i namawiamy was, abyście poszli z nami.
Miliony na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym
W 2025 roku Urząd Marszałkowski przeznaczył na utrzymanie linii KKA niemal 15 mln zł, natomiast samorządy dołożą łącznie ok. 2 mln zł, w zależności od długości tras przebiegających przez ich teren.
Jednym z partnerów jest powiat łódzki wschodni i cztery działające w nim gminy.
– KKA daje naszym mieszkańcom dostęp do komunikacyjnego „krwioobiegu” – mówi Mateusz Karwowski, starosta powiatu. Jak dodaje, z każdym miesiącem zainteresowanie połączeniami autobusowymi rośnie.
KKA – przyszłość transportu regionalnego
Kolejowa Komunikacja Autobusowa ŁKA to przykład skutecznej współpracy między samorządem województwa a lokalnymi jednostkami terytorialnymi. Projekt dynamicznie się rozwija, zdobywa uznanie pasażerów i ekspertów branżowych, a przede wszystkim realnie zmienia jakość życia mieszkańców mniejszych miejscowości.
Rozkład jazdy linii KKA dostępny jest na stronie: lka.lodzkie.pl.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze