Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rzeszów: 160 km/h po Podkarpaciu

inforail
27.06.2011 10:39
0 Komentarzy

Perspektywy funkcjonowania infrastruktury kolejowej na terenie województwa podkarpackiego były tematem konferencji prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zbigniewa Szafrańskiego z udziałem posłów na Sejm RP, przedstawicielami podkarpackiego samorządu i administracji państwowej 20 czerwca w Rzeszowie.
Na wszystkich kierunkach sieci kolejowej województwa już trwają lub będą się rozpoczynały prace. W 2009 r. dzięki zabiegom Polskich Linii Kolejowych z listy rezerwowej na podstawową listę Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trafiła kompleksowa modernizacja linii E 30 na odcinku Rzeszów –Kraków. Jednym z efektów prac będzie możliwość jazdy pociągów z prędkością 160 km/h i skrócenie czasu przejazdu do ok 1h 40 min – mówił prezes PLK.
Modernizacja Rzeszów –Kraków realizowana jest w ramach sześciu kontraktów. Szeroki zakres robót wymaga w pierwszych latach zmian i ograniczeń w rozkładzie jazdy. O korektach rozkładu będzie zapewniona pełna informacja. Po trudnym okresie 2012 –13 będą już odczuwane pozytywne efekty prac.
W kierunku wschodnim, na odcinku Rzeszów –Medyka wykonywana jest kompleksowa odnowa linii. Przywracana jest prędkości projektowa linii 120 km/h. Zrealizowano już ok czterdziestu procent planu.
Na południu realizowany jest projekt z Regionalnego Programu Operacyjnego związany z przebudową części infrastruktury linii kolejowej nr 106 Rzeszów –Jasło. Efektem będzie m.in. skrócenie czasu jazdy pociągów. W kolejnej perspektywie 2014 –20 warto byłoby wykorzystać środki RPO na dokończenie kompleksowej poprawy tej linii–uważa Zbigniew Szafrański. Pozytywne zmiany na tej linii oraz poprawa polaczenia do Zagórza mogą udostępnić atrakcyjne turystycznie Bieszczady. Z RPO realizowany jest także projekt „Poprawa dostępności linii kolejowej poprzez przebudowę niektórych elementów infrastruktury na odcinkach linii kolejowej nr 108 Stróże –Krościenko”
Trwają prace związane z poprawą polaczenia z Rzeszowa do Warszawy przez Kolbuszową, Ocice, Sandomierz, Skarżysko Kamienną. Pełny efekt skrócenia czasu przejazdu może być osiągnięty w 2014 r. gdy linia będzie w całkowicie zelektryfikowana.
Wicemarszałek województwa Zygmunt Cholewiński stwierdził na konferencji , że wielkość środków zaangażowanych w poprawę linii kolejowych na terenie województwa podkarpackiego jest bardzo duża. Podkreślił także zainteresowanie budową polaczenia kolejowego z Rzeszowa do lotniska i chęć współpracy w tym zakresie z Polskimi Liniami Kolejowymi oraz Portem Lotniczym.
Obecni na konferencji zainteresowani byli m.in. przydziałem środków i realizacją poprawy polaczenia do Warszawy przez Kolbuszową, Ocice, wykorzystaniem kolei w ruchu towarowym i aglomeracyjnym pasażerskim. Odpowiadając na pytanie o realizacje projektów modernizacyjnych, prezes PLK wskazał na występujące problemy, a szczególnie na trudne i czasochłonne pozyskiwanie decyzji administracyjnych.

Komentarze