Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyło uzdrawianie PKP CARGO

inforail
26.07.2024 08:45
0 Komentarzy

W dniu 25 lipca 2024 roku Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy podjął decyzję o otwarciu postępowania sanacyjnego dla Spółki PKP CARGO S.A. Postępowanie sanacyjne (uzdrowieniowe) zostało zainicjowane wnioskiem Zarządu PKP CARGO S.A.

Ma ono na celu uratowanie przedsiębiorstwa i długoterminowe przywrócenie mu płynności i konkurencyjności, przy jednoczesnym zachowaniu jak największej liczby potrzebnych miejsc pracy.

Spis treści:

  1. Kto został ustanowiony zarządcą PKP CARGO S.A. z dniem otwarcia postępowania sanacyjnego?
  2. Jakie są główne cele postępowania sanacyjnego dla PKP CARGO S.A.?
  3. Jakie były przyczyny dramatycznej sytuacji finansowej PKP CARGO S.A. według dr. Marcina Wojewódki?
Pociąg towarowy PKP CARGO
Lokomotywy PKP CARGO

Jest zarządca

Z dniem otwarcia postępowania sanacyjnego został ustanowiony zarządca PKP CARGO S.A., którym jest Izabela Skonieczna – Powałka. Organy Spółki (Zarząd i Rada Nadzorcza) dalej działają w zakresie swoich kompetencji, a PKP CARGO S.A. pozostaje notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w  Warszawie.

Na okres sanacji oficjalna nazwa Spółki zmienia brzmienie na: PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Przyczyny dramatycznej sytuacji PKP CARGO

– Fatalne zarządzanie przez minione 8 lat doprowadziło PKP CARGO na skraj upadku. Pomimo utraty rynku i kontraktów, spadających realnych przychodów, rosły koszty i wynagrodzenia, inwestowano i  wydawano pieniądze, których Spółka nie miała. Zadłużenie dynamicznie rosło, szczególnie po 2021 roku, do 5,2 mld zł obecnie. Sanacja jest dziś jedyną szansą na uratowanie ki, przywrócenie jej konkurencyjności i na rozwój w przyszłości – mówi dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa PKP CARGO S.A.

Pozytywna decyzja sądu i rozpoczęcie postępowania sanacyjnego daje nam szansę na uratowanie spółki PKP CARGO S.A. Sanacja jest swego rodzaju parasolem ochronnym, który umożliwia porozumienie się z wierzycielami bez presji nagłego postawienia w stan wymagalności wielomilionowych zobowiązań – dodaje dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa PKP CARGO S.A.

W ciągu 9 lat rządów PIS Spółka PKP CARGO straciła 90% swojej wartości – w 2014 roku Spółkę wyceniano na ponad 4 mld zł, w kwietniu 2024 roku na około 600 mln zł. Cena akcji spadła z 90 zł w 2014 roku do poniżej 12 zł w kwietniu 2024 roku. Obecnie jest to około 15-16 zł. Na przestrzeni 10  lat udział w polskim rynku PKP CARGO (mierzony pracą przewozową) spadł z 60% w 2013 roku, do niecałych 30% w I kwartale 2024 roku.

Szczególnie dotkliwe i odczuwane w PKP CARGO do dziś są negatywne skutki tzw. decyzji węglowej Premiera Mateusza Morawieckiego, z lipca 2022 roku. Skierował on tabor PKP CARGO do przewodu węgla z nadbałtyckich portów. Odbyło się to kosztem porzucenia innych, komercyjnych i  rentownych zleceń. Zerwane wówczas kontrakty spowodowały, że klienci odwrócili się od Spółki i już do niej nie wrócili. W tej sprawie Zarząd PKP CARGO złożył 20 czerwca br. zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Spółki przez Członków Zarządu w latach 2022-2023 r.; z art. 296.3 k.k. niegospodarności wielkich rozmiarów i  niedopełnienia obowiązków, które doprowadziło do gigantycznych strat i ciągnących się do dziś problemów w Spółce.

Dlaczego sanacja?

PKP CARGO S.A. nie posiada zdolności upadłościowej (jako podmiot utworzony ustawą). Niestety jednak Spółka jest w stanie przestać funkcjonować, jeśli utraciłaby płynność finansową, co w praktyce wiązałoby się z utratą miejsc pracy przez większość pracowników. Sanacja jest jedyną skuteczną drogą, która daje realną szansę na przetrwanie. Szczególnie w sytuacji braku porozumienia ze stroną społeczną. Sanacja pozwoli na utrzymanie potrzebnych miejsc pracy, przywrócenie konkurencyjności Spółki na rynku i jej długoterminowy rozwój.

Decyzję o złożeniu wniosku Zarząd podjął, mając na względzie najlepszy interes Spółki, jak też jej pracowników oraz akcjonariuszy. W ocenie Zarządu proces restrukturyzacji pod nadzorem sądu umożliwi kontynuowanie działalności operacyjnej w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów dla wierzycieli, pracowników i akcjonariuszy.

Funkcjonowanie Spółki w czasie trwania postępowania sanacyjnego

– Mocno podkreślam, że sanacja to postępowanie uzdrowieniowe. Jednym z jego elementów jest pozyskiwanie nowych zleceń, zwiększenie przychodów i przywrócenie konkurencyjności na bardzo wymagającym rynku kolejowych przewozów towarowych. W czasie trwania postępowania sanacyjnego Spółka PKP CARGO S.A. będzie realizowała wszystkie kontrakty i zlecenia. Będzie także uczestniczyła w przetargach i zamówieniach publicznych – mówi dr Marcin Wojewódka, p.o. Prezesa PKP CARGO S.A.

Otwarcie postępowania sanacyjnego wpływa na stosunki pracy – wywołuje w zakresie praw i  obowiązków pracowników i pracodawcy takie same skutki jak ogłoszenie upadłości, przy czym uprawnienia syndyka wykonuje zarządca.

Z dniem otwarcia postępowania sanacyjnego mienie służące prowadzeniu przedsiębiorstwa oraz mienie należące do dłużnika stają się masą sanacyjną. Skierowanie egzekucji do majątku dłużnika wchodzącego w skład masy sanacyjnej oraz wykonanie postanowienia o zabezpieczeniu roszczenia lub zarządzenia zabezpieczenia roszczenia na tym majątku jest niedopuszczalne po dniu otwarcia postępowania sanacyjnego.

Otwarcie postępowania sanacyjnego pozwoli, poprzez zmniejszenie kosztów i inne działania restrukturyzacyjne, osiągnąć równowagę finansową. Wówczas wierzycielom przedstawiona zostanie propozycja układowa, a po jej przyjęciu rozpocznie się spłata zobowiązań. 

Komentarze