Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rumunia zwiększa zamówienie na elektryczne zespoły trakcyjne. Nie 20 a 29 pociągów od PESY

inforail
15.07.2025 09:45
0 Komentarzy

Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. dostarczy nie 20, a łącznie 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych RE-IR2 dla rumuńskiej Autorității pentru Reforma Feroviară (ARF).

Umowa została oficjalnie zmodyfikowana, a wartość całego kontraktu – uwzględniająca również usługi utrzymania przez 15 lat – wzrosła do 1,604 miliarda RON netto (ok. 1,45 miliarda złotych).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany zostały wprowadzone do pierwotnej umowy pomiędzy PESĄ a rumuńską Autoritatea pentru Reforma Feroviara?
  2. Na jakiej podstawie prawnej możliwe było rozszerzenie kontraktu bez przeprowadzania nowego przetargu?
  3. Jakie są nowe terminy dostaw jednostek RE-IR2 i jaka jest całkowita wartość zmodyfikowanej umowy?
PESA Rumunia
Produkcja pociągów PESA dla ARF/foto: ARF

Zakres modyfikacji kontraktu

Podpisany Aneks nr 3 do pierwotnej umowy przewiduje:

  • dostawę dodatkowych 9 pojazdów RE-IR2, zgodnie z zapisami klauzuli rewizyjnej w kontrakcie,
  • utrzymanie całej floty 29 jednostek przez okres 15 lat od momentu ich dostarczenia,
  • aktualizację harmonogramu dostaw:
    • pierwsza jednostka przybędzie do Rumunii do 30 września 2025 r. (na potrzeby homologacji),
    • dostawa pierwotnych 20 pojazdów zakończy się do 31 października 2026 r.,
    • ostatnie 9 dodatkowych jednostek zostanie dostarczonych do końca 2027 r.

Nowa wartość kontraktu i gwarancje

  • Cena za 29 zespołów trakcyjnych: 1,204 miliarda RON netto
  • Cena za usługi utrzymania przez 15 lat: 400,2 miliona RON netto
  • Łączna wartość umowy: 1,604 miliarda RON netto (bez VAT)

W związku z modyfikacją, PESA zobowiązała się do dostarczenia nowej lub uzupełnionej gwarancji należytego wykonania – odpowiadającej 10% wartości zmodyfikowanej umowy – w ciągu 15 dni.

Dlaczego modyfikacja bez nowego przetargu?

Zmiana umowy została przeprowadzona zgodnie z zapisami art. 72 dyrektywy 2014/24/UE oraz rumuńskiej ustawy o zamówieniach publicznych, która pozwala na rozszerzenie kontraktu o dodatkowe dostawy i usługi bez konieczności wszczynania nowego postępowania – pod warunkiem wcześniejszego przewidzenia takiej możliwości w dokumentacji przetargowej.

Kontekst zamówienia

Zamówienie jest częścią Programu Narodowego Odbudowy i Odporności (PNRR) Rumunii i ma na celu zwiększenie dostępności oraz jakości transportu kolejowego na trasach międzyregionalnych. Nowoczesne pojazdy RE-IR2 od PESA będą wykorzystywane na liniach objętych kontraktami publicznymi z operatorami pasażerskimi.

PESA została wybrana jako wykonawca w pierwotnym przetargu rozstrzygniętym w grudniu 2023 r. – wówczas umowa obejmowała 20 pojazdów (w tym 2 jednostki rezerwowe) oraz ich utrzymanie.

Komentarze