Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rumunia dalej inwestuje w nowoczesny tabor kolejowy. 23 szybkie lokomotywy

inforail
16.05.2025 08:30
0 Komentarzy

Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF), rumuńska instytucja administracji centralnej odpowiedzialna za reformę transportu kolejowego, ogłosiła przetarg na zakup 23 nowych lokomotyw elektrycznych wyposażonych w systemy ERTMS.

Lokomotywy te będą mogły osiągać prędkość maksymalną 160 km/h oraz ciągnąć nawet do 16 wagonów pasażerskich. Projekt jest realizowany w ramach Funduszu na Modernizację (FM), a lokomotywy mają być eksploatowane na trasach objętych kontraktami na usługi publiczne, zgodnie z przepisami Regulacji (CE) nr 1370/2007 oraz rumuńską legislacją.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne korzyści płynące z modernizacji rumuńskiego taboru kolejowego poprzez zakup 23 nowych lokomotyw elektrycznych?
  2. W jaki sposób przewidziana klauzula rewizyjna wpłynie na długoterminową eksploatację i serwisowanie lokomotyw?
  3. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby Autoritatea pentru Reforma Feroviara mogła podpisać umowę z wykonawcą?
ARF chce kupić nowe lokomotywy
ARF chce kupić nowe lokomotywy

Zakres zamówienia

Przetarg obejmuje zarówno dostawę nowych lokomotyw, jak i usługi związane z ich utrzymaniem:

Dostawa produktów:

  • 23 nowe lokomotywy elektryczne wyposażone w systemy ERTMS.
  • Dodatkowe wyposażenie oraz akcesoria, zgodne z wymaganiami specyfikacji technicznej.

Usługi serwisowe:

  • Mantenanacja i naprawy przez okres 20 lat.
  • Szkolenie personelu w zakresie obsługi i eksploatacji lokomotyw oraz oprogramowania.
  • Transport, ubezpieczenie, uruchomienie oraz wsparcie techniczne w okresie gwarancyjnym.

W ramach umowy przewidziano także klauzulę rewizyjną, umożliwiającą przedłużenie okresu utrzymania o kolejne 20 lat. Ponadto, zamawiający zastrzega sobie możliwość zwiększenia liczby lokomotyw bez konieczności ogłaszania nowej procedury przetargowej.

Warunki finansowania i klauzula zawieszająca

Podpisanie umowy jest uzależnione od uzyskania finansowania z budżetu państwa lub funduszy unijnych. ARF planuje uzyskać niezbędne środki w pierwszym półroczu 2025 roku. Jeśli nie uda się uzyskać finansowania, ARF zastrzega sobie prawo do anulowania procedury, bez ponoszenia odpowiedzialności za ewentualne szkody.

Kryteria wyboru ofert

Przy ocenie ofert brane będą pod uwagę następujące kryteria:

  • Cena oferty – waga 70%.
  • Program dostaw – waga 12%.
  • Dostępność lokomotyw w okresie gwarancji – waga 8%.
  • System Push-Pull – waga 5%.
  • Autonomia lokomotyw na liniach niezelektryfikowanych – waga 5%.

Oferty muszą być składane elektronicznie w języku rumuńskim do dnia 19 czerwca 2025 roku, a ich ważność powinna wynosić 6 miesięcy. Otwarcie ofert odbędzie się tego samego dnia w systemie SEAP.

Inwestycja w 23 nowe lokomotywy elektryczne to kolejny krok Rumunii w stronę modernizacji krajowej infrastruktury kolejowej. Realizacja zamówienia przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa, komfortu oraz wydajności przewozów pasażerskich na głównych trasach kolejowych. Projekt zakłada wieloletnią eksploatację z możliwością przedłużenia serwisu do 40 lat, co ma zagwarantować długoterminową niezawodność i stabilność transportu kolejowego.

Komentarze