Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozmawiali o transporcie szynowym w aglomeracji warszawskiej

inforail
17.05.2010 21:25
0 Komentarzy
W ubiegłym tygodniu w warszawskim Domu Technika NOT odbyła się konferencja pod tytułem „Transport szynowy w aglomeracji warszawskiej i na Mazowszu.”Wśród wielu prelegentów była Prezydent Warszawy, która podkreśliła, że Warszawa przeżywa ogromny boom inwestycyjny i rozwój komunikacji. – Sieć kolejowa w Warszawie jest doskonałym uzupełnieniem sieci komunikacji miejskiej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego, a transport szynowy –tramwaj, metro, czy kolej –to najszybsze środki transportu. W zeszłym roku w aglomeracji warszawskiej liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej wzrosła o ponad 16 milionów. Jedną z pierwszych decyzji, było podpisanie w grudniu 2006 roku umowy z Kolejami Mazowieckimi o uruchomieniu wspólnego biletu okresowego w granicach Warszawy. W 2007 roku rozszerzyliśmy ten bilet o Warszawską Kolej Dojazdową i o Ząbki, w 2008 o Pruszków i Sulejówek, a od stycznia 2009 roku wspólny bilet obowiązuje już na obszarze 30 gmin. I co najważniejsze trwają prace nad jego rozszerzeniem o kolejne gminy okołowarszawskie –przypomniała Prezydent Warszawy. Takich wypowiedzi było wiele. Konkretów jednak nie usłyszeliśmy. Nie dowiedzieliśmy się także właściwie niczego, czego o transporcie szynowym w aglomeracji nie wiedzielibyśmy. Jak poinformowały Koleje Mazowieckie celem konferencji była dyskusja na temat transportu szynowego w województwie mazowieckim jak również w obrębie aglomeracji warszawskiej. Poruszono także zagadnienia związane z wypracowaniem modelu, który powinien zostać przyjęty w zarządzaniu transportem regionalnym i aglomeracyjnym, a także kwestie dotyczące standardów obsługi podróżnych. Cel ten został owszem osiągnięty, ale z powodu braku owych konkretów pewien niedosyt pozostał. Koleje Mazowieckie reprezentował Piotr Zatorski –dyrektor Biura Handlowego, który wygłosił referat na temat roli Kolei Mazowieckich w obsłudze transportowej Mazowsza i Aglomeracji Warszawskiej. W swoim wystąpieniu wskazał m.in. na wymierne efekty działalności Spółki, takie jak: wzrost liczby uruchamianych pociągów w ciągu doby, wzrost pracy eksploatacyjnej, reaktywacja połączeń oraz uruchamianie pociągów w nowych relacjach, a przede wszystkim stały wzrost liczby przewożonych podróżnych. Transport kolejowy stanowi doskonałe uzupełnienie aglomeracyjnego transportu Warszawy. Kolej staje się najpopularniejszym i najdogodniejszym środkiem transportu pomiędzy prawobrzeżną a lewobrzeżną Warszawą. Wpływ na wzrost zainteresowania tą formą transportu miało m.in.: wprowadzenie oferty „Wspólny Bilet ZTM –KM”. W konferencji brał udział również poseł Andrzej Halicki, który podczas swojego wystąpienia, zwrócił m.in. uwagę na to, że w dziedzinie transportu trzeba dla samorządu województwa określić na najbliższy okres cele i zadania do realizacji. – Podobnie jak w 2006 roku postawiliśmy sobie za cel w Warszawie m.in. wprowadzenie wspólnego biletu, wymianę taboru na nowoczesny, czy jak najściślejszą integrację różnych rodzajów transportu, tak teraz czas na samorząd województwa. Kierunek postępowania jest oczywisty –ułatwić pasażerom podróżowanie, dopasować się do ich potrzeb i oczekiwań, poprawić standard i komfort – mówił Halicki. W tej kadencji samorządu wprowadzono i rozwinięto wspólny bilet, który dziś obowiązuje już na obszarze 30 gmin. Zakończono budowę I linii i rozpoczęto budowę II linii metra, która na początku połączy Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Co roku remontowane i modernizowane są trasy tramwajowe –w 2007 roku w Al. Jerozolimskich, w 2008 roku torowisko w ciągu ul. Wolskiej, w 2009 w Al. Solidarności i na Trasie WZ, a w tym roku rozpocznie się remont torów wzdłuż ulicy Targowej i Zielenieckiej. Trwa projektowanie linii tramwajowej na Tarchomin, która będzie gotowa wraz z całym Mostem Północnym. Warszawa podpisała m.in. w tej kadencji umowę na zakup 186 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów, z których pierwsze wyjadą na ulice Warszawy w ciągu najbliższych tygodni. Metro zakupiło 10 nowych pociągów, a kilka dni temu rozpisało również przetarg na zakup kolejnych ponad 200 wagonów dla obsługi I i II linii metra. Wszystkie te działania pokazują, że m. st. Warszawa w sposób szczególny angażuje się w rozwój transportu szynowego na swoim obszarze, ale również na obszarze całej aglomeracji warszawskiej, a w przyszłości być może i regionu.
Na konferencji poruszona ponadto tematykę związaną z:
– obsługą transportu szynowego Województwa Mazowieckiego i Aglomeracji Warszawskiej
– modelami zarządzania transportem regionalnym i aglomeracyjnym
– standardami obsługi podróżnych,
W czasie sympozjum Przewodniczący ZTM Leszek Ruta podał przykład powiatu legionowskiego jako regionu, w którym problemy związane z komunikacja są zawsze konsultowane i sprawnie rozwiązywane.
Podczas wystąpień zwrócono uwagę na następujące kwestie:
Dyrektor ZTM Leszek Ruta w swoim przemówieniu zwrócił szczególną uwagę na rozszerzenie wspólnego biletu z Kolejami Mazowieckimi.
Prezes Zarządu Kolei Mazowieckich Artur Radwan poruszył problem poprawy oraz unowocześnienia nawierzchni kolejowej w Aglomeracji Warszawskiej
Tematem przemówienia Prezesa Zarządu PKP PLK S.A. Zbigniewa Szafrańskiego była strategia rewitalizacji dworców kolejowych.
Konkluzja spotkania był fakt, że w coraz bardziej zatłoczonej aglomeracji warszawskiej transport szynowy powinien odgrywać coraz ważniejszą rolę.

Komentarze