Rozmawiali o transporcie szynowym w aglomeracji warszawskiej
inforail
17.05.2010 21:25
0 Komentarzy
Rozmawiali o transporcie szynowym w aglomeracji warszawskiej
W ubiegłym tygodniu w warszawskim Domu Technika NOT odbyła się konferencja pod tytułem „Transport szynowy w aglomeracji warszawskiej i na Mazowszu.”Wśród wielu prelegentów była Prezydent Warszawy, która podkreśliła, że Warszawa przeżywa ogromny boom inwestycyjny i rozwój komunikacji. – Sieć kolejowa w Warszawie jest doskonałym uzupełnieniem sieci komunikacji miejskiej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego, a transport szynowy –tramwaj, metro, czy kolej –to najszybsze środki transportu. W zeszłym roku w aglomeracji warszawskiej liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej wzrosła o ponad 16 milionów. Jedną z pierwszych decyzji, było podpisanie w grudniu 2006 roku umowy z Kolejami Mazowieckimi o uruchomieniu wspólnego biletu okresowego w granicach Warszawy. W 2007 roku rozszerzyliśmy ten bilet o Warszawską Kolej Dojazdową i o Ząbki, w 2008 o Pruszków i Sulejówek, a od stycznia 2009 roku wspólny bilet obowiązuje już na obszarze 30 gmin. I co najważniejsze trwają prace nad jego rozszerzeniem o kolejne gminy okołowarszawskie –przypomniała Prezydent Warszawy. Takich wypowiedzi było wiele. Konkretów jednak nie usłyszeliśmy. Nie dowiedzieliśmy się także właściwie niczego, czego o transporcie szynowym w aglomeracji nie wiedzielibyśmy. Jak poinformowały Koleje Mazowieckie celem konferencji była dyskusja na temat transportu szynowego w województwie mazowieckim jak również w obrębie aglomeracji warszawskiej. Poruszono także zagadnienia związane z wypracowaniem modelu, który powinien zostać przyjęty w zarządzaniu transportem regionalnym i aglomeracyjnym, a także kwestie dotyczące standardów obsługi podróżnych. Cel ten został owszem osiągnięty, ale z powodu braku owych konkretów pewien niedosyt pozostał. Koleje Mazowieckie reprezentował Piotr Zatorski –dyrektor Biura Handlowego, który wygłosił referat na temat roli Kolei Mazowieckich w obsłudze transportowej Mazowsza i Aglomeracji Warszawskiej. W swoim wystąpieniu wskazał m.in. na wymierne efekty działalności Spółki, takie jak: wzrost liczby uruchamianych pociągów w ciągu doby, wzrost pracy eksploatacyjnej, reaktywacja połączeń oraz uruchamianie pociągów w nowych relacjach, a przede wszystkim stały wzrost liczby przewożonych podróżnych. Transport kolejowy stanowi doskonałe uzupełnienie aglomeracyjnego transportu Warszawy. Kolej staje się najpopularniejszym i najdogodniejszym środkiem transportu pomiędzy prawobrzeżną a lewobrzeżną Warszawą. Wpływ na wzrost zainteresowania tą formą transportu miało m.in.: wprowadzenie oferty „Wspólny Bilet ZTM –KM”. W konferencji brał udział również poseł Andrzej Halicki, który podczas swojego wystąpienia, zwrócił m.in. uwagę na to, że w dziedzinie transportu trzeba dla samorządu województwa określić na najbliższy okres cele i zadania do realizacji. – Podobnie jak w 2006 roku postawiliśmy sobie za cel w Warszawie m.in. wprowadzenie wspólnego biletu, wymianę taboru na nowoczesny, czy jak najściślejszą integrację różnych rodzajów transportu, tak teraz czas na samorząd województwa. Kierunek postępowania jest oczywisty –ułatwić pasażerom podróżowanie, dopasować się do ich potrzeb i oczekiwań, poprawić standard i komfort – mówił Halicki. W tej kadencji samorządu wprowadzono i rozwinięto wspólny bilet, który dziś obowiązuje już na obszarze 30 gmin. Zakończono budowę I linii i rozpoczęto budowę II linii metra, która na początku połączy Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Co roku remontowane i modernizowane są trasy tramwajowe –w 2007 roku w Al. Jerozolimskich, w 2008 roku torowisko w ciągu ul. Wolskiej, w 2009 w Al. Solidarności i na Trasie WZ, a w tym roku rozpocznie się remont torów wzdłuż ulicy Targowej i Zielenieckiej. Trwa projektowanie linii tramwajowej na Tarchomin, która będzie gotowa wraz z całym Mostem Północnym. Warszawa podpisała m.in. w tej kadencji umowę na zakup 186 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów, z których pierwsze wyjadą na ulice Warszawy w ciągu najbliższych tygodni. Metro zakupiło 10 nowych pociągów, a kilka dni temu rozpisało również przetarg na zakup kolejnych ponad 200 wagonów dla obsługi I i II linii metra. Wszystkie te działania pokazują, że m. st. Warszawa w sposób szczególny angażuje się w rozwój transportu szynowego na swoim obszarze, ale również na obszarze całej aglomeracji warszawskiej, a w przyszłości być może i regionu.
Na konferencji poruszona ponadto tematykę związaną z:
– obsługą transportu szynowego Województwa Mazowieckiego i Aglomeracji Warszawskiej
– modelami zarządzania transportem regionalnym i aglomeracyjnym
– standardami obsługi podróżnych,
W czasie sympozjum Przewodniczący ZTM Leszek Ruta podał przykład powiatu legionowskiego jako regionu, w którym problemy związane z komunikacja są zawsze konsultowane i sprawnie rozwiązywane.
Podczas wystąpień zwrócono uwagę na następujące kwestie:
Dyrektor ZTM Leszek Ruta w swoim przemówieniu zwrócił szczególną uwagę na rozszerzenie wspólnego biletu z Kolejami Mazowieckimi.
Prezes Zarządu Kolei Mazowieckich Artur Radwan poruszył problem poprawy oraz unowocześnienia nawierzchni kolejowej w Aglomeracji Warszawskiej
Tematem przemówienia Prezesa Zarządu PKP PLK S.A. Zbigniewa Szafrańskiego była strategia rewitalizacji dworców kolejowych.
Konkluzja spotkania był fakt, że w coraz bardziej zatłoczonej aglomeracji warszawskiej transport szynowy powinien odgrywać coraz ważniejszą rolę.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
FPS wygrywa kolejny przetarg z Plusami
18.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Kobiety na kolejowych szlakach Mazowsza
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Maszynistki w drodze do Kolei Śląskich
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Gdańska kolejowa wieża ciśnień będzie zabytkiem
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Kończy się remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Kiedy otwarcie?
Infrastrukturaza darmo
26.02.2025
Komentarze