Rower w pociągu ? co warto wiedzieć?
Przedstawiamy ściągawkę dotyczącą przewozu rowerów w pociągach,opierając się na informacjach przekazanych przez MIR. Może się ona przydaćzwłaszcza w wakacje.
Przewóz rowerów środkami komunikacji kolejowej regulująUstawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo Przewozowe, rozporządzenie (WE) nr1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r.dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kojowym oraz regulaminyuchwalane przez przewoźników, które określają również w jakich pociągach i wktórej części pociągu, u danego przewoźnika, może odbywać się przewóz rowerów.
Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 pasażer maprawo przewieźć rower, jeżeli jest łatwy do przemieszczenia i umożliwia totabor, a jego przewóz nie wpływa negatywnie na wykonywaną usługę. Przewoźnikjest obowiązany do udzielenia przed podróżą ? na żądanie podróżnego informacji? w odniesieniu do zawieranych przez siebie umów przewozu (wydanych biletów naprzejazd) o zasadach przewozu rowerów w pociągach. Przewóz roweru może byćodpłatny i odbywa się wyłącznie pod nadzorem podróżnego, na podstawie biletu naprzewóz roweru.
Nieopakowany rower może być przewożony w oznakowanymwagonie, przystosowanym do przewozu rowerów, w przedziale lub w wyznaczonym dotego celu miejscu, oznaczonym odpowiednim piktogramem, o ile nie zachodząszczególne okoliczności uniemożliwiające wniesienie roweru oraz ustawienie, np.wysoka frekwencja podróżnych. W pociągach dalekobieżnych krajowych TLKkursujących całorocznie oraz uruchamianych dodatkowo w okresie wakacji dopopularnych miejscowości, w większości pociągów włączany jest wagon, który jestprzystosowany do przewozu rowerów lub wyznaczany jest przedsionek przeznaczonydo ich przewozu. Wyjątki stanowią pociągi łącznikowe, w których ze względówbezpieczeństwa nie ma możliwości wyznaczenia takiego miejsca do przewozurowerów czy włączenia wagonu.
W przypadku niespełnienia któregokolwiek z ww. warunkówkonduktor może odmówić przyjęcia do przewozu podróżnego oraz jego rzeczydokonując jednocześnie stosownego poświadczenia, które uprawnia do otrzymaniazwrotu należności za poświadczone bilety. W sytuacji ujawnienia w pociągupodróżnego przewożącego rower, który nie spełnia ww. warunków, konduktorpobiera od podróżnego opłatę dodatkową za naruszenie przepisów o przewozierzeczy i zwierząt ustaloną na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastrukturyz dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłatdodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy izwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej, a w razie odmowy zapłacenianależności ? wystawia wezwanie do zapłaty lub może wezwać funkcjonariuszyStraży Ochrony Kolei w celu wyegzekwowania polecenia opuszczenia pociągu.
Mając na uwadze komfort podróży oraz stworzenie ofertyspełniającej oczekiwania pasażerów w pociągach wakacyjnych i weekendowychprzewoźnicy prowadzą nieustanne działania dążące do utrzymania odpowiedniejliczby wagonów rowerowych w celu zabezpieczania usług przewozowych, jak równieżwszelkie czynności zmierzające do utrzymania poziomu zadowolenia pasażerów najak najwyższym poziomie.
Do zadań Straży Ochrony Kolei, zgodnie z przepisem art. 60Ustawy dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym należy m.in.:
kontrola przestrzegania przepisów porządkowych na obszarzekolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych,
ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia na obszarze kolejowym,w pociągach i innych pojazdach kolejowych.
Straż Ochrony Kolei prowadzi działania w pociągachpasażerskich, opierając się na przepisach określonych w wyżej wymienionejustawie oraz Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 listopada 2004 r.w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, wpociągach i innych pojazdach kolejowych W przypadku stwierdzenia naruszeniatych przepisów funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei stosują środki zgodnie zprzysługującymi uprawnieniami.
Wyżej wymieniona podstawa prawna nie przewiduje jednakmożliwości nakładania przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei sankcji ztytułu wymuszenia przewozu rowerów w pociągach, w których obowiązująograniczenia podróżowania z rowerami, bądź niemożność takiego podróżowania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze