Rok temu pocięto ED73. Nikt nie poniósł za to odpowiedzialności
Stowarzyszenie KlubMiłośników EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim wystosowało wniosek do ŁódzkiegoWojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpisanie do rejestru zabytków ruchomychelektrycznego zespołu trakcyjnego ED73-001.
Wpisania jednostki do rejestru zabytków domagało się także stowarzyszenieStacja z Chrzanowa. Mimo to, dokładnie rok temu, jednostka została pocięta. Jakustaliliśmy nikt nie poniósł za to odpowiedzialności. A sprawa ucichła.
Próbowaliśmy dowiedzieć się, czy ktoś z osób, które podjęłydecyzję o kasacji składu poniósł za to odpowiedzialność. Jak się okazuje nictakiego nie miało miejsca. Nie udało się również ustalić personaliów osób,które podjęły decyzję o kasacji. Na sprawę została spuszczona zasłonamilczenia, choć trudno przypuszczać, żeby o cięciu ED73 decydował szeregowypracownik Przewozów Regionalnych.
Takiemu obrotowi wypadków trudno się dziwić. Jak pamiętamyED73 został skasowany w pośpiechu, co dziwi. Przewozy Regionalne zwykle kilkarazy muszą ponowić przetarg na złomowanie pociągów, zanim znajdą chętnego. W tymprzypadku wszystko odbyło się ekspresowo. Został w pośpiechu pocięty, zanimewentualnie zostałby wpisany do rejestru zabytków. To mogłoby zablokować jegokasację, a priorytetem byłych już władz spółki było pocięcie jak największejliczby pojazdów. Mimo że znalezienie kupca na wraki nie jest wcale łatwe, tojednak w przypadku ED73 o dziwo udało się. Skutki cięć widać też w statystykachUTK. W ciągu roku liczba ezt-ów zmniejsza się o około 60 sztuk. To efektkasacji w Przewozach Regionalnych.
Jednostka ED73 została wyprodukowana w 1997 roku, jakorozwojowa wersja ED72, która z kolei była rozwinięciem EN71. ED73-001 byłostatnią jednostką bazującą na konstrukcji EN57, wywodzącej się jeszcze z EW55.Jednostka miała wprowadzone wiele udogodnień jak np. usprężynowaniepneumatyczne, czy odskokowo-przesuwne drzwi boczne. Zwiększono również prędkośćmaksymalną do 120km/h. W efekcie podróż tym składem była bardziej komfortowaniż klasycznym EN57.
Zespół od nowości był przydzielony do WielkopolskiegoZakładu Przewozów Regionalnych, gdzie jeździł do 2005 roku. Jednak stantechniczny jednostki pogarszał się z dnia na dzień. a gdy przyszedł czaswymiany części jednostkę odstawiono na boczny tor w Gnieźnie. Dopiero w połowieroku 2006 zdekompletowany pojazd trafił do Dolnośląskiego Zakładu PrzewozówRegionalnych, gdzie prace nad przywróceniem zapuszczonej jednostki do ruchutrwały przeszło rok. ED73-001 w odświeżonym pierwotnym malowaniu z początkiemstycznia 2008 roku ponownie wyjechał na szlaki kolejowe, tym razem wwojewództwie dolnośląskim. Dwa lata później trafił do Oddziału Łódzkiego, gdziedokonał żywota w sierpniu 2019 roku. Od kilku lat stał na terenie ZNTKruszewiec, jak się okazuje w oczekiwaniu na pocięcie.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze