Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Richard Lutz wyrzucony ze stanowiska prezesa Deutsche Bahn. W tle pogarszająca się kondycja przewoźnika

inforail
15.08.2025 09:30
0 Komentarzy

Deutsche Bahn przechodzi istotne zmiany kadrowe. Dotychczasowy prezes zarządu, Richard Lutz, który kierował spółką od 2017 roku i zasiadał w jej zarządzie od 2010 roku, został odwołany ze stanowiska przed końcem kadencji.

Jego kontrakt obowiązywał do 2027 roku, jednak decyzję o zmianie podjęto wspólnie – w porozumieniu z ministrem transportu Patrickiem Schniederem, samym Lutzem oraz przewodniczącym rady nadzorczej DB, Wernerem Gatzerem.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne powody podano dla odwołania Richarda Lutza ze stanowiska prezesa Deutsche Bahn?
  2. Jakie straty finansowe odnotowała Deutsche Bahn w pierwszym półroczu 2025 roku?
  3. Jakie zmiany w funkcjonowaniu kolei zapowiedział minister transportu Patrick Schnieder?
ICE3 neo
Pociąg Deutsche Bahn

Powody decyzji i sytuacja spółki

Według ministra transportu, kondycja Deutsche Bahn jest obecnie „dramatyczna”. Patrick Schnieder zapowiedział, że kolej musi stać się punktualna, bezpieczna, czysta, a cały koncern – szybszy, bardziej efektywny i rentowny. Swoją „Agendę dla zadowolonych klientów kolei” przedstawi 22 września, licząc, że w tym samym czasie ogłosi także nazwisko nowego prezesa lub prezeski DB.

W koalicyjnym porozumieniu CDU/CSU i SPD od dawna zapowiadano personalne zmiany w zarządzie i radzie nadzorczej DB oraz spółki InfraGO, w celu zwiększenia kompetencji fachowych i uproszczenia struktur.

Kryzys i straty finansowe

Pod rządami Lutz Deutsche Bahn borykała się z poważnymi problemami infrastrukturalnymi i finansowymi. Punktualność pociągów dalekobieżnych spadła z 78,5% w 2017 roku do 62,5% w 2024 roku. Spółka od lat generuje straty – w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosły one 760 milionów euro.

Jednym z powodów trudnej sytuacji jest dziesięcioletni proces modernizacji infrastruktury, który powoduje znaczne ograniczenia w ruchu pociągów. W 2024 roku Lutz przedstawił plan naprawczy, zakładający m.in. redukcję kilku tysięcy etatów i poprawę efektywności w ciągu trzech lat, jednak efekty nie są jeszcze widoczne.

Reakcje związków zawodowych i samego Lutz

Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG) ostrzegła przed powstaniem luki w zarządzaniu, której Deutsche Bahn nie może sobie pozwolić. Z kolei szef związku maszynistów GDL, Mario Reiß, określił decyzję jako „konieczną konsekwencję wieloletniego złego zarządzania”.

Sam Lutz, w wywiadzie dla Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung w lipcu, przyznał się do błędów, m.in. zbyt późnego sygnalizowania braków w finansowaniu niezbędnych inwestycji kolejowych.

Kariera i tło osobiste

Richard Lutz pracuje w Deutsche Bahn od 1994 roku, początkowo pełniąc funkcję dyrektora finansowego. Urodził się w 1963 roku w Palatynacie i ma 61 lat. Kierując spółką przez ostatnie osiem lat, mierzył się z rosnącą krytyką za opóźnienia, problemy infrastrukturalne i pogarszającą się kondycję finansową narodowego przewoźnika.

Komentarze