Remont trasy Warszawa – Poznań opóźniony; MI wyjaśnia o ile i dlaczego?
Modernizacja linii kolejowej nr 3 na odcinku Warszawa – Poznań realizowana jest w ramach dwóch projektów inwestycyjnych – podał wiceminister Andrzej Bittel, odpowiadając na interpelację poselską.
To zadania pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań, odcinek Sochaczew – Swarzędz” oraz w ramach zadania pn. „Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, Etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz”.
Zakres prac
W zakresie zadania pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań, odcinek Sochaczew – Swarzędz” trwają prace w obszarze LCS Kutno (na odcinku Żychlin – Barłogi), a także w obszarze LCS Łowicz (na odcinku Sochaczew – Żychlin oraz na odcinku Placencja – Łowicz Główny). W obszarze LCS Kutno prace dotyczą głównie stacji Kutno, gdzie trwają roboty torowe, sieciowe oraz przebudowa peronów nr 1 i 2 wraz z przejściem podziemnym. Prace prowadzone są także na trzech obiektach inżynieryjnych w torze nr 1 szlaku Stara Wieś – Kutno, gdzie zakończono już roboty w zakresie branży konstrukcyjnej i torowej, a obecnie trwają działania związane z przebudową sieci trakcyjnej. Do wykonania pozostały jeszcze prace w zakresie branży sterowania ruchem kolejowym na stacji Kutno, natomiast uruchomienie urządzeń zdalnego sterowania w całym obszarze LCS Kutno planowane jest do końca 2022 r. Na odcinku Sochaczew – Żychlin zmodernizowano wszystkie szlaki oprócz Sochaczew – Bednary, gdzie trwa ostatnia faza przebudowy. Wykonywane są również roboty na stacji Łowicz Główny, gdzie wykonawca przebudowuje sieć trakcyjną, prowadzi prace wykończeniowe w nowym przejściu podziemnym oraz prace na nowym wiadukcie drogowym znajdującym się w ciągu ul. 3 Maja.
W styczniu 2022 r. na stacji Łowicz Główny rozpocznie się ostatnia faza przebudowy, podczas której zmodernizowany zostanie pozostały około 350 metrowy odcinek toru nr 1 wraz z dwoma torami bocznymi. Przedmiotowe prace mają zakończyć się w II kwartale przyszłego roku, natomiast uruchomienie urządzeń zdalnego sterowania w obszarze LCS Łowicz zaplanowano w III kwartale 2022 r. Główną przyczyną powstałych opóźnień w zakresie ww. zadania jest niski potencjał wykonawców robót prowadzących prace na niektórych odcinkach. W zakresie kontraktu LCS Łowicz z uwagi na niestabilną kondycję finansową wykonawca robót wielokrotnie nie dokonywał płatności podwykonawcom lub realizował je z opóźnieniem, co było bezpośrednią przyczyną wstrzymywania robót. Na postęp prac wpływała też wielkość i skomplikowany charakter węzłowej stacji Kutno i Łowicz Główny, jak również konieczność zapewnienia prowadzenia ruchu podczas prowadzonych robót. Podczas wykonywania prac wystąpiła konieczność wykonania dodatkowych robót związanych m.in. z potrzebą wzmocnienia podtorza w celu osiągnięcia wymaganych wartości nośności podłoża gruntowego, jak również z koniecznością przebudowy infrastruktury, której stan uległ zmianie od momentu opracowania dokumentacji projektowej. Na powstałe opóźnienia wpływ miała również konieczność wprowadzenia zmian w zakresie przebudowy sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Kutno oraz Łowicz Główny. Ponadto na odcinku Sochaczew – Łowicz Główny prace były wstrzymywane z powodu zidentyfikowania znalezisk archeologicznych w torach i mostach kolejowych.
Do końca 2022 roku
Zakończenie robót budowlanych zarówno w obszarze LCS Kutno, jak i LCS Łowicz planowane jest do końca 2022 r. Planowana pierwotna wartość zadania pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań, odcinek Sochaczew – Swarzędz” wynosiła 2,6 mld zł, natomiast do dnia złożenia interpelacji całkowity koszt wszystkich prac związanych z prowadzoną modernizacją wynosił 1,96 mld zł i zgodnie z zapewnieniami Spółki nie przekroczy pierwotnie ustalonego budżetu. W zakresie zadania pn. „Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, Etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz” trwają prace związane z przebudową stacji Ożarów Mazowiecki. Obecnie trwają roboty budowlane niewymagające zamknięć torowych, a wprowadzenie zamknięć jest planowane pod koniec I kwartału 2022 r., natomiast zakończenie realizacji omawianego zadania planowane jest w II kwartale 2023 r. Należy dodać, że ww. zadanie realizowane jest na odcinkach Warszawa Włochy – Warszawa Gołąbki – Ożarów Mazowiecki – Płochocin.
Skąd opóźnienia?
Opóźnienia wynikające w realizacji prac na ww. zadaniu wynikają w głównej mierze z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych umożliwiających realizację robót budowlanych, w tym także z uwagi na dodatkowe warunki stawiane przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków odnośnie planowanej inwestycji. Planowana pierwotna wartość zadania pn. „Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, Etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz” wynosiła 88,7 mln zł, natomiast do dnia złożenia interpelacji całkowity koszt wszystkich prac związanych z prowadzoną modernizacją wynosił 34,6 mln zł. Jednocześnie Spółka poinformowała, że w chwili obecnej całkowita wartość zadania wynosi ponad 100 mln zł.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze