Ukończony został projekt I etapu procesu przemian dworca Warszawa Centralna, wykonany na zlecenie PKP S.A. przez Towarzystwo Projektowe G. Niwiński, J. Porębski. Przemiany obejmą zarówno aspekt estetyczny, jak i funkcjonalny. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja do wyboru wykonawcy –przetarg ogłoszony zostanie w I kwartale 2010 roku. Prace zakończą się w pierwszej połowie 2012 roku. Szacowana wartość prac na Dworcu Centralnym wynosi ok. 22 mln zł. Modernizacja obiektu obejmie elewację hali głównej, zewnętrzne pasaże wokół hali głównej na poziomie 0, a także wszystkie ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne.
Podniesiona zostanie estetyka Dworca Centralnego, a istniejąca przestrzeń zostanie odnowiona. Renowacji i konserwacji poddane zostaną elementy architektury, takie jak: strzegomskie granitowe posadzki i okładziny, ściany z marmuru „Biała Marianna”oraz surowe betonowe tynki z płukanego żwiru, typowe dla stylu modernistycznego. Unowocześniony dworzec charakteryzować się będzie zwiększoną ilością światła, czystością oraz bardziej czytelnym układem przestrzennym. Oświetlenie zostanie wzmocnione dzięki zastosowaniu energooszczędnych, nowoczesnych świetlówek.
Dialog między przeszłością a współczesnością zostanie nawiązany poprzez nadanie nowych funkcji istniejącym elementom architektonicznym (np. biletomat wbudowany zostanie w pylon wejściowy), a także dzięki wkomponowaniu szklanych pawilonów w aranżację hali głównej.
Powstanie przestrzeń wygodna, przyjazna dla podróżnych, dostępna dla osób niepełnosprawnych ruchowo i niedowidzących. Dworzec zyska spójny system komunikacyjny i informacyjny, charakteryzujący się uporządkowanym układem nośników reklamowych i szyldów. Zastosowane zostaną nowoczesne technologie elektroniczne, takie jak czterostronne infokioski. Duży nacisk będzie położony na wygodę komunikacji w pionie (windy i schody) i w poziomie.
Przestrzeń Dworca Centralnego stanie się integralną częścią obszaru wielkomiejskiego, z rozwiniętymi funkcjami: pobytową (wygodne poczekalnie, miejsca odpoczynku), gastronomiczną (kawiarnie, food court), handlową (nowoczesny pasaż handlowy) oraz reprezentacyjną (punkt promocji miasta, informacja turystyczna i przestrzeń ekspozycyjna).
Dworzec w trakcie prac remontowych będzie funkcjonował normalnie. Nie będzie potrzeby kierowania przyjeżdżających nań pociągów na inne dworce. Również normalnie będzie można kupić bilet. Oczywiście na czas niektórych prac, poszczególne części dworca czy peronów będą zamykane, nie będzie to jednak zakłócało przepływu pasażerów.
Drugi etap przemian dworca rozpocznie się ogłoszeniem w 2010 roku międzynarodowego dwuetapowego konkursu architektonicznego.
Korzyści dla pasażerów i gości Dworca Centralnego po przemianie:
– więcej przestrzeni na dworcu dla pasażerów
– więcej światła we wszystkich częściach dworca
– nowy i czytelny system informacji elektronicznej
– nowy i czytelny system informacji wizualnej
– nowe biletomaty oraz infokioski
– skrócenie czasu oczekiwania do kas biletowych
– uporządkowanie galerii handlowych
– wprowadzenie nowych rozwiązań dla osób mających problemy z poruszaniem się (windy, oznaczenia dla osób niewidomych, likwidacja barier architektonicznych)
– wprowadzenie nowej organizacji ruchu wokół dworca preferującej klientów dworca i pasażerów oraz zapewniającej większą swobodę ruchu samochodów.
Informacje szczegółowe dotyczące przemiany dworca Warszawa Centralna:
Elewacja:
Elewacji zostanie przywrócony oryginalny wygląd, wszelkie przeszklenia zyskają nową przejrzystość. Uporządkowanie nośników reklamowych będzie zmierzać do dostosowania ich formatów do podziałów architektonicznych budynku oraz do wykorzystania płaszczyzn reklamy jako elementu zasłaniającego boczne panele aluminiowe. Reklama stanowić będzie element kontrastujący kolorystycznie z całym wystrojem dworca, pozostającym w kolorystyce biało-szaro-czarnej. Trzony techniczne, pokryte czarnym kamieniem, znajdujące się przy wejściach południowych i północnych, zostaną estetycznie wydobyte, zaopatrzone w nowe elementy wykończeniowe i wykorzystane do funkcji informacyjnych. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom architektonicznym dworzec w pełni dostępny będzie dla osób niepełnosprawnych. Napis Warszawa Centralna zostanie przekształcony i wyposażony w neonowe rurki.
Hala główna:
Główna hala kasowa będzie miejscem koncentrującym większość najistotniejszych funkcji pasażerskich. Dzięki nawiązaniu architektonicznego dialogu między modernizmem a współczesnością hala zyska takie funkcje, jak: handlowa, informacyjna, usługowa i pobytowa. Centralna przestrzeń hali zaaranżowana zostanie zaprojektowanymi od nowa przeszklonymi formami architektonicznymi, z których dwie największe o powierzchni 35 mkw., usytuowane przy południowej elewacji oraz w centrum, służyć będą sprzedaży prasy. Kolejna taka przeszklona forma, również o powierzchni 35 mkw., zlokalizowana przy północnej elewacji, będzie punktem informacji kolejowej, połączonym z funkcją zwrotu biletów oraz informacją i sprzedażą biletów dla osób niepełnosprawnych. Pozostałe, mniejsze formy architektoniczne w liczbie pięciu sztuk, o powierzchni 6,5 mkw., rozmieszczone pośrodku hali (trzy sztuki) oraz po jednym w rejonie wejść do salonu obsługi klientów Intercity i sklepu Rossmann, przeznaczone będą do sprzedaży kwiatów, kawy, słodyczy i pamiątek. W jednej z nich udostępniony zostanie Internet. Przewidziano nowe funkcje dla takich elementów architektury, jak trzony techniczne: w cztery z nich wbudowane zostaną punkty kolejowej informacji elektronicznej z ekranem komputerowym i wyświetlaczem odjazdów, w pozostałe cztery wkomponowane zostaną biletomaty. Ściana wschodnia pod schodami zyska trzy bankomaty. Pomieszczenie w pobliżu schodów do Galerii Wschodniej, od strony południowej zostanie wynajęte bankowi. Powstaną dodatkowe windy, uporządkowana zostanie przestrzeń reklamowa.
Antresole:
Zachodnia
Dawna sala Polresu przeznaczona zostanie na Centrum Informacji Turystycznej (CIT), tworzone przy udziale Biura Promocji Warszawy. W ramach Centrum będzie można uzyskać miejską informację turystyczną oraz aktualną ofertę kulturalną miasta. Dostępna będzie także informacja na temat komunikacji miejskiej, a także oferta biur podróży i hoteli, informacje sportowe związane z EURO 2012, warszawska oferta gastronomiczna, wszelka miejska informacja elektroniczna, a także dystrybucja wydawnictw. Północna strona zaplecza biurowego zostanie przekazana w użytkowanie Centrum Informacji Turystycznej. Południowa strona zapleczy biurowych pozostanie w gestii PKP Intercity. Zachowana zostanie apteka, jak również poczekalnia, która wzbogacona zostanie o nowe funkcje: kawiarnię, salon prasowy, salon telewizyjny. Przebudowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych zostaną toalety. Podest antresoli wyposażony w zieleń będzie miejscem wystaw oraz imprez promocyjnych CIT. W posadzce antresoli zamocowane zostaną elementy wyczuwalne stopą, uformowane w drogi dla osób niewidomych i niedowidzących. Poręcze przy schodach zostaną wymienione na takie, aby osoby starsze oraz niepełnosprawne mogły je łatwo chwycić, a dostęp do antresoli zapewni winda, łącząca ją z poziomem 0. Poddane renowacji zostaną posadzki, kamienne okładziny ścian, tynki z płukanego żwiru, przeszklone elewacje wewnętrzne i zewnętrzne oraz ławki w poczekalni.
Wschodnia
W dawnych pomieszczeniach restauracji i baru ponownie utworzony zostanie food court, obsługiwany przez jednego operatora, otwarty na stronę północną i południową. Dla klientów udostępnione zostaną dwie toalety, przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wprowadzone zostaną także wszystkie pozostałe udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących na wzór antresoli wschodniej. Renowacji poddane zostaną posadzki na balkonie, okładziny kamienne na ścianach pomiędzy halą a food courtem, a także szklenie elewacji zewnętrznych.
Perony:
Powstanie przestrzeń jasna, czysta, bezpieczna, ogólnodostępna, czytelna i spójna informacyjnie. Zmiany dotyczyć będą sufitów podwieszanych i oświetlenia. Oświetlenie zostanie wzmocnione, równocześnie zastosowane zostaną energooszczędne, nowoczesne świetlówki. Renowacja aranżacji peronów dotyczyć będzie posadzek, okładzin kamiennych ścian bocznych i słupów oraz okładzin tynkowych z płukanym żwirem, a także ławek. Słupy i część stropów nad torowiskami będą odmalowane na kolor granatowy. Po renowacji trzony wentylacyjne z czarnego kamienia otrzymają nową funkcję czteroczęściowych infokiosków z mapą dworca, dostępną dla niewidomych, elektroniczną informacją kolejową, papierową informacją kolejową i aparatami telefonicznymi. W centralnej części peronów, w szklanych pawilonach z nowymi elewacjami, zlokalizowane będą: poczekalnia, kawiarnia, sprzedaż prasy i artykułów spożywczych. Pawilony kontrolerów ruchu dostosowane zostaną do funkcji zapleczowych (ochrona, magazyn). System informacji wizualnej zostanie wymieniony na nowy, zgodny ze standardem identyfikacji PKP S.A., nośniki będą zorientowane prostopadle do peronów. Wielkoformatowa reklama na ścianach bocznych peronów będzie umieszczona na nośnikach rozmieszczonych zgodnie z podziałami architektonicznymi. Podobnie jak cała przestrzeń dworca, również perony zostaną przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wszystkie windy z galerii środkowej na perony będą uruchomione i przystosowane do obsługi przez osoby na wózkach. W odległości 1 metra od każdej krawędzi peronów zamontowana zostanie linia punktowych wypukłości, wyczuwalnych stopą, dla bezpieczeństwa osób niewidomych i niedowidzących. Trasy dla niewidomych doprowadzać będą do schodów ruchomych, wind, map dostępnych dla niewidomych, oraz aparatów telefonicznych. Miejsca niebezpieczne, takie jak pas przed schodami, zaznaczone zostaną pasami punktowych wypukłości.
Galerie:
Program funkcjonalny galerii, którego celem jest podniesienie standardu wynajmowanych przestrzeni usługowo-handlowych, został opracowany przez firmę King Surge. Głównym celem zmian funkcjonalnych galerii jest podniesienie standardu wynajmowanych przestrzeni usługowo-handlowych przy jednoczesnym powiększeniu ich powierzchni. W Galerii Środkowej, w Galerii Wschodniej, w środkowej części galerii Północnej oraz w zachodniej i środkowej części Galerii Południowej utworzone zostaną największe i najbardziej reprezentacyjne lokale handlowe. Lokale mniejsze skupione będą w pozostałej części Galerii Północnej, Południowej oraz Galerii Zachodniej. Powierzchnia całkowita do wynajęcia w galeriach wyniesie 3 700 mkw. W lokalach usługowo-handlowych preferowane będą następujące funkcje: sprzedaż prasy i książek, kioski spożywcze, oferujące jedzenie na wynos, napoje i słodycze, a także piekarnie, cukiernie, kawiarnie, herbaciarnie i lodziarnie. Nie zabraknie także księgarni z multimediami, drogerii, perfumerii oraz miejsc, w których prowadzona będzie sprzedaż upominków i pamiątek.
W dworcowych galeriach można będzie kupić kwiaty, a także: odzież, buty, torby, walizki, akcesoria skórzane, zabawki. Znajdą się tu także punkty sprzedaży gier komputerowych, sprzętu elektronicznego, telefonów komórkowych (w tym również salony operatorów sieci komórkowych). Klienci dworca będą mieli także dostęp do rozmaitych usług, takich jak: fotograficzne, internetowe, dorabianie kluczy, naprawa obuwia. Przewidziano także, iż w obrębie przestrzeni Dworca Centralnego znajdą się: biura podróży, kantory wymiany walut, punkty realizacji przekazów gotówkowych, salony lotto oraz punkty zakładów bukmacherskich.
W Galerii Środkowej zostanie poszerzony pasaż, co stworzy wrażenie bardziej komfortowej przestrzeni. Nowe lokale będą większe, wyposażone w nowoczesne, przejrzyste witryny i ujednolicone szyldy. We wszystkich galeriach zostanie uporządkowana reklama oraz zastosowane zostaną nowoczesne technologie elektroniczne, pomocne w obsłudze pasażerów. W części środkowej Galerii Południowej widoczne będą uporządkowane szyldy i przejrzyste witryny. Zachodnia i środkowa część Galerii Południowej zyskają ujednolicony, spójny, czytelny system wizualnej informacji dworcowej, podświetlone plany wkomponowane zostaną w marmurowe okładziny. Galeria Wschodnia wzbogacona zostanie o udogodnienia dla osób niedowidzących i niepełnosprawnych ruchowo. W pozostałych częściach Galerii Północnej, Południowej oraz w Zachodniej lokale usługowo-handlowe będą mniejsze. Cała dworcowa przestrzeń dostępna będzie dla osób niepełnosprawnych i niedowidzących, a także stanie się przestrzenią bardziej bezpieczną dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Masz już subskrypcję?
Komentarze