Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekord opóźnienia w Polsce; MI podaje ile wyniosło i do kogo należy

inforail
22.08.2023 14:45
0 Komentarzy

W obecnym rozkładzie jazdy najwyższe opóźnienie osiągnął pociąg ENE 34012/3 czeskiego przewoźnika RegioJet, kursujący w dniu 18 grudnia 2022 roku – poinformował wiceminister Andrzej Bittel.

Wyniosło ono 775 minut.

Skąd opóźnienia?

Jak podał wiceminister opóźnienie ww. pociągu wynikało z przyczyn pozostających po stronie przewoźnika. Były to późne zgłoszenie gotowości do jazdy, usterka taboru, usuwanie tej usterki.

Andrzej Bittel wskazał, że do głównych przyczyn opóźnień należy zaliczyć:

  • warunki atmosferyczne, takie jak niskie temperatury, silny wiatr,
  • awarie sieci trakcyjnej, takie jak spadki, zaniki, brak napięcia,
  • awarie elementów taboru,
  • niespodziewane wydarzenia na szlaku kolejowym (np. kolizje z samochodami na przejazdach kolejowo-drogowych)
  • opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenia przypisane przewoźnikowi, od którego przyjmowany jest pociąg,
  • wydłużony czas przejazdu (wynikający z różnych przyczyn, np. realizacja przewozu składem zastępczym),
  • niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia torowe, ograniczenia wynikające z modernizacji, uszkodzenia urządzeń infrastruktury).
Monitoring opóźnień

Ministerstwo, jako organizator przewozów dalekobieżnych, na bieżąco monitoruje poziom opóźnień pociągów objętych umową PSC z PKP Intercity. Nalicza również kary umowne w sytuacji niedotrzymania przez ww. przewoźnika obowiązków wynikających z postanowień Umowy Ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich z dnia 31 grudnia 2020 r. oraz Umowy Rocznej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich.

Ministerstwo identyfikuje przyczyny opóźnień spowodowanych przez przewoźników, np. długie lokowanie podróżnych, środek trakcyjny niezgodny z rozkładem jazdy lub jeden maszynista w pociągu bez ETCS. Identyfikuje również przyczyny opóźnień spowodowanych przez zarządcę infrastruktury, np. nieprzewidziane w rozkładzie jazdy ograniczenie przepustowości, awarie lub usterki infrastruktury.

Informacja pasażerska, tablica informująca podróżnych o opóźnieniach w kursowaniu pociągu

Andrzej Bittel podał także, że Ministerstwo Infrastruktury podejmuje szereg działań, które powinny minimalizować ryzyka wystąpienia przyczyn opóźnień – jak m.in.:

zapewnienie PKP Intercity płynności finansowej w ramach umowy PSC na poziomie umożliwiającym realizację strategii taborowej czy zatrudnieniowej,

dofinansowanie działalności PKP Polskich Linii Kolejowych zarówno w zakresie wydatków bieżących (w tym odnośnie do utrzymania i remontów linii kolejowych) jak i w zakresie realizacji inwestycji w infrastrukturę kolejową.

Komentarze