Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Regionalne przewozy kolejowe w kujawsko-pomorskiem z rekordową frekwencją

inforail
14.11.2025 09:30
0 Komentarzy

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku z regionalnych połączeń kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim skorzystało 4 miliony podróżnych.

To kolejne potwierdzenie rosnącej popularności kolei w regionie oraz efekt systematycznych inwestycji samorządu w tabor i ofertę przewozową.

Rozkład jazdy:

  1. Które regionalne linie kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim cieszyły się największą frekwencją w pierwszym półroczu 2025 roku?
  2. Jakie nowe połączenia kolejowe zostaną uruchomione w regionie w 2025 i 2026 roku?
  3. Jakie koszty ponosi samorząd województwa na utrzymanie przewozów pasażerskich, w tym linii o najniższej frekwencji?
Kujawsko=pomorski ezt
Pociąg województwa kujawsko-pomorskiego/foto:UMWKP

Milion pasażerów między Bydgoszczą, Toruniem i Włocławkiem

Najpopularniejszą trasą w regionie pozostaje linia Bydgoszcz – Toruń – Włocławek – Kutno, którą w pierwszym półroczu przewieziono 1 milion pasażerów. To kluczowy korytarz komunikacyjny łączący największe miasta województwa z południem i centrum kraju.

Wysoką frekwencją wyróżniają się także:

  • Bydgoszcz – Wierzchucin – Tuchola – Chojnice – 500 tys. pasażerów,
  • Toruń/Bydgoszcz – Inowrocław – Gniezno – 400 tys. pasażerów.

Jak podkreśla marszałek województwa Piotr Całbecki, dane potwierdzają konsekwentny wzrost popytu:
Nasze regionalne połączenia kolejowe cieszą się coraz większym powodzeniem. Przewidujemy, że w tym roku z naszych pociągów skorzysta aż 8 milionów podróżnych.

Utrzymanie linii o niskiej frekwencji

Władze województwa podkreślają, że kolej pełni także funkcję społeczną. Dlatego utrzymywane są nawet najmniej obłożone trasy, takie jak Wierzchucin – Szlachta, gdzie w pierwszym półroczu średnio wsiadało jedynie 29 pasażerów dziennie.
Samorząd dopłaca do tego połączenia 2 mln zł rocznie, obejmujących rekompensaty dla operatora, dostęp do infrastruktury i opłaty dworcowe.

Pociąg województwa kujawsko-pomorskiego

Nowe połączenia już od grudnia

Oferta połączeń będzie stopniowo rozszerzana. Najbliższe plany obejmują:

  • 14 grudnia 2025 r. – uruchomienie nowego połączenia do Ciechocinka,
  • 2026 r. – stałe kursy do Wierzchucina,
  • Po zakończeniu modernizacji infrastruktury – wznowienie ruchu do Rypina i Kcyni.

Samorząd przypomina, że aż 75% wszystkich połączeń realizowanych jest już nowoczesnym taborem zakupionym ze środków województwa.

Nakłady na przewozy pasażerskie

W 2025 roku Urząd Marszałkowski przeznaczy na organizację regionalnych przewozów kolejowych 237 mln zł.
Wydatki obejmują:

  • rekompensaty dla operatorów Arriva RP i Polregio,
  • koszty dostępu do infrastruktury oraz opłaty dworcowe – 31,3 mln zł.

Wyniki pierwszego półrocza potwierdzają, że inwestowanie w kolej regionalną przynosi wymierne efekty – zarówno w postaci rosnącej liczby pasażerów, jak i zwiększenia znaczenia transportu publicznego w regionie.

Komentarze