Regionalne przewozy kolejowe w kujawsko-pomorskiem z rekordową frekwencją
W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku z regionalnych połączeń kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim skorzystało 4 miliony podróżnych.
To kolejne potwierdzenie rosnącej popularności kolei w regionie oraz efekt systematycznych inwestycji samorządu w tabor i ofertę przewozową.
Rozkład jazdy:
- Które regionalne linie kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim cieszyły się największą frekwencją w pierwszym półroczu 2025 roku?
- Jakie nowe połączenia kolejowe zostaną uruchomione w regionie w 2025 i 2026 roku?
- Jakie koszty ponosi samorząd województwa na utrzymanie przewozów pasażerskich, w tym linii o najniższej frekwencji?
Milion pasażerów między Bydgoszczą, Toruniem i Włocławkiem
Najpopularniejszą trasą w regionie pozostaje linia Bydgoszcz – Toruń – Włocławek – Kutno, którą w pierwszym półroczu przewieziono 1 milion pasażerów. To kluczowy korytarz komunikacyjny łączący największe miasta województwa z południem i centrum kraju.
Wysoką frekwencją wyróżniają się także:
- Bydgoszcz – Wierzchucin – Tuchola – Chojnice – 500 tys. pasażerów,
- Toruń/Bydgoszcz – Inowrocław – Gniezno – 400 tys. pasażerów.
Jak podkreśla marszałek województwa Piotr Całbecki, dane potwierdzają konsekwentny wzrost popytu:
– Nasze regionalne połączenia kolejowe cieszą się coraz większym powodzeniem. Przewidujemy, że w tym roku z naszych pociągów skorzysta aż 8 milionów podróżnych.
Utrzymanie linii o niskiej frekwencji
Władze województwa podkreślają, że kolej pełni także funkcję społeczną. Dlatego utrzymywane są nawet najmniej obłożone trasy, takie jak Wierzchucin – Szlachta, gdzie w pierwszym półroczu średnio wsiadało jedynie 29 pasażerów dziennie.
Samorząd dopłaca do tego połączenia 2 mln zł rocznie, obejmujących rekompensaty dla operatora, dostęp do infrastruktury i opłaty dworcowe.
Nowe połączenia już od grudnia
Oferta połączeń będzie stopniowo rozszerzana. Najbliższe plany obejmują:
- 14 grudnia 2025 r. – uruchomienie nowego połączenia do Ciechocinka,
- 2026 r. – stałe kursy do Wierzchucina,
- Po zakończeniu modernizacji infrastruktury – wznowienie ruchu do Rypina i Kcyni.
Samorząd przypomina, że aż 75% wszystkich połączeń realizowanych jest już nowoczesnym taborem zakupionym ze środków województwa.
Nakłady na przewozy pasażerskie
W 2025 roku Urząd Marszałkowski przeznaczy na organizację regionalnych przewozów kolejowych 237 mln zł.
Wydatki obejmują:
- rekompensaty dla operatorów Arriva RP i Polregio,
- koszty dostępu do infrastruktury oraz opłaty dworcowe – 31,3 mln zł.
Wyniki pierwszego półrocza potwierdzają, że inwestowanie w kolej regionalną przynosi wymierne efekty – zarówno w postaci rosnącej liczby pasażerów, jak i zwiększenia znaczenia transportu publicznego w regionie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok









Komentarze