Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

RegioJet pokazuje wizualizację pociągu PESY na 200 km/h; czy tak będzie wyglądać?

inforail
03.05.2023 13:45
0 Komentarzy

Za trzy lata na trasę R9 mają wyjechać pierwsze nowoczesne jednostki elektryczne polskiej firmy Pesa, wyprodukowane dla RegioJet – podał przewoźnik w komunikacie.

I przesłał wizualizację pociągu, czy tak będą wyglądać docelowo zakontraktowane składy? Nie wiadomo.

200 km/h

Prędkość do 200 km/h, oszczędność czasu około pół godziny, odjazdy co dwie godziny, a co za tym idzie mniejszy wpływ na środowisko. RegioJet podpisał umowę na obsługę linii R9 między Pragą a Brnem (lub Jihlavą) przez Havlíčkův Brod, na której za trzy lata będą kursować nowe polskie pociągi.

Do tej pory na tej trasie kursowały pociągi Českich drah. Teraz firma przedsiębiorcy Radima Jančury pokonała narodowego przewoźnika w przetargu ogłoszonym przez Ministerstwo Transportu – RegioJet. Zawarto z nią piętnastoletnią umowę, która wejdzie w życie w 2026 r. Wówczas po tej linii pojadą pierwsze nowe pociągi.

„Przetarg potwierdził opinię Regiojet, że poprawę jakości na kolei można osiągnąć po prostu otwierając rynek, a nie wydając europejskie pieniądze na zakup pojazdów. Państwo powinno inwestować w budowę infrastruktury, a nie w zakup pojazdów” – mówi Radim Jančura.

RegioJet dostanie 4,937 mld koron za piętnaście lat działalności, podczas gdy České dráhy zażądały kwoty 5,895 mld koron. W nowych warunkach jeden kilometr powinien kosztować ok. 136,30 koron, czyli ok. 0,70 korony mniej od dotychczasowej stawki.

Przewoźnik skieruje do obsługi linii osiemnaście nowych niskopodłogowych jednostek elektrycznych polskiego producenta Pesa. Dostarczone zostaną dwa typy pojazdów, z pojemnością dwustu pasażerów i trzystu pasażerów, przy czym każda jednostka będzie miała dwanaście procent miejsc w pierwszej klasie. Zestawy RegioJet będą przystosowane do prędkości 200 km/h – powiedział Jančura.

Wspomniana prędkość była warunkiem Ministerstwa Transportu obsługiwania połączeń na tej trasie. Nowe pociągi będą również wyposażone w klimatyzację, bezpłatne wi-fi, bufet i kilka niskopodłogowych wejść. W każdym wagonie powinny być przynajmniej jedne drzwi po obu stronach. Zarówno pasażerowie niepełnosprawni, jak i osoby z wózkami dziecięcymi czy rowerami będą miały ułatwione wsiadanie i wysiadanie. W celu zwiększenia bezpieczeństwa pojawi się również system kamer.
Parametry techniczne – a także ostateczny wygląd nowych pociągów – mogą jeszcze ulec zmianie.

„Na razie jest to uzgadniane z producentem, ale bardziej szczegółowe informacje przedstawimy Pesie na początku czerwca” – podał RegioJet. Zmianie mogą ulec również czasy przejazdów, co jest uzależnione od stopniowej modernizacji kolei.
Po modernizacji całej linii z Pragi do Brna czas przejazdu powinien zostać skrócony o 28 minut, czyli z 3 godzin i 34 minut do 3 godzin i 6 minut. Pociąg do Jihlavy będzie wtedy miał czas przejazdu ze stolicy 2 godziny i 4 minuty.

Komentarze