Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Regioexpressy alternatywą dla Wielkopolski

inforail
06.01.2025 14:45
0 Komentarzy

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas przejazdu ED250 na trasie Warszawa – Gdańsk odniósł się do przyszłości kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce, krytykując dotychczasowe podejście do planowania i podkreślając znaczenie dopasowania rozwiązań do rzeczywistych potrzeb pasażerów i regionów.

Wizja Malepszaka zakłada zrównoważone podejście do inwestycji, które będą generować wyraźne korzyści zarówno dla pasażerów, jak i dla rozwoju infrastruktury kolejowej w kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretnie korzyści dla pasażerów oraz gospodarki przyniesie skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa-Poznań i Warszawa-Szczecin?
  2. W jaki sposób planowane Regioekspresy wpłyną na rozwój regionalnych połączeń w Wielkopolsce i dostępność transportu w mniejszych miastach, takich jak Kalisz czy Jarocin?
  3. Jakie wyzwania mogą pojawić się w realizacji wizji KDP zgodnej z modelem dopasowania do potrzeb demograficznych i potoków pasażerskich?
W lipcu ma zapaść decyzja otwierająca drogę do budowy terminala. Spółka odpowiedzialna za powstanie portu powalczy o dotację na tory.
Pociąg HS

KDP jako odpowiedź na potrzeby głównych aglomeracji

Malepszak podkreślał, że kolej dużych prędkości powinna być przede wszystkim narzędziem integracji największych aglomeracji w Polsce. Wskazał, że projektowanie nowej linii KDP musi zapewnić realną poprawę czasu przejazdu. Przykładowo, na trasie Warszawa-Poznań obecny czas przejazdu wynosi około 2 godziny 20 minut, co już jest konkurencyjne wobec innych środków transportu. Planowana linia KDP miałaby skrócić ten czas do około 1 godziny 35-40 minut, a docelowo umożliwić przejazd ze stolicy do Szczecina w około 3 godziny.

Rola mniejszych ośrodków w strategii KDP

Jednym z wyzwań w planowaniu KDP jest uwzględnienie mniejszych miast, takich jak Kalisz czy Sieradz. Malepszak podkreślał, że pomimo ograniczonego potencjału przewozowego w tych regionach, nie zamierza się ich pomijać. Plan zakłada rozwój regionalnych połączeń kolejowych, takich jak Regioekspresy, które pozwolą na szybkie przemieszczanie się między miastami Wielkopolski, jednocześnie zapewniając mniejszym ośrodkom dostęp do infrastruktury KDP. Na przykład czas przejazdu z Kalisza do Warszawy miałby zostać skrócony z 2 godzin 40 minut do około 1 godziny 30 minut.

Priorytety inwestycyjne

Wiceminister zwracał uwagę na kluczowe znaczenie Poznania jako dużej aglomeracji liczącej ponad pół miliona mieszkańców, z otaczającym regionem generującym duże potoki pasażerskie. Obecnie liczba pasażerów podróżujących między Poznaniem a Warszawą jest 20-krotnie większa niż między Kaliszem a Warszawą. To właśnie ten potencjał sprawia, że główne inwestycje powinny być skoncentrowane na kluczowych trasach łączących największe ośrodki miejskie.

Dopasowanie zamiast populizmu

Malepszak wyraźnie krytykował podejście oparte na populistycznych wizjach równomiernego dostępu do KDP dla wszystkich regionów. Podkreślał, że planowanie musi być oparte na analizach przepływu pasażerów, danych demograficznych i prognozach wzrostu. Przykładowo, według modelu transportowego, Kalisz może osiągnąć ponad czterystuprocentowy wzrost liczby pasażerów obsługiwanych koleją, co pokazuje potencjał dobrze zaplanowanej oferty.

Efekt nowej oferty

Nowe linie i zmodernizowane połączenia mają zapewnić znaczną poprawę nie tylko w relacjach dalekobieżnych, ale także regionalnych. Dzięki temu mieszkańcy miast takich jak Jarocin, Kalisz czy Sieradz będą mogli korzystać z bardziej konkurencyjnych czasów przejazdów oraz lepszej integracji z głównymi liniami KDP. To podejście zapewnia zrównoważony rozwój transportu kolejowego, odpowiadający na potrzeby zarówno dużych aglomeracji, jak i mniejszych ośrodków.

Wizja Piotra Malepszaka zakłada budowę systemu KDP, który przyniesie rzeczywiste korzyści pasażerom i gospodarce. Kluczowe jest skrócenie czasów przejazdów między największymi miastami oraz rozwój regionalnych połączeń. Dzięki temu kolej dużych prędkości w Polsce może stać się nowoczesnym i efektywnym systemem transportowym, który jednocześnie integruje główne aglomeracje i wspiera rozwój mniejszych regionów. To podejście pokazuje, że inwestycje w infrastrukturę kolejową powinny być wynikiem przemyślanej strategii, opartej na danych i realnych potrzebach, a nie na populistycznych obietnicach.

Komentarze