Przetargu na tunel KDP w Łodzi jeszcze nie ma. Ale ma być … lada dzień
Spółka CPK uzyskała już wszystkie zgody korporacyjne na ogłoszenie przetargu na tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią; koszt projektu to 2,8 mld zł – poinformowali PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek i wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Kosztorys opiewa na kwotę 2,8 mld zł.
Spis treści:
- Jakie są przewidywane terminy zakończenia prac oraz dopuszczenia do eksploatacji tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią?
- Jakie działania są podejmowane w związku z budową tunelu KDP pod centrum Łodzi oraz jakie jest jego planowane położenie i trasa?
- Jakie są koszty realizacji projektów tunelowych pod Łodzią i jakie jest ich źródło finansowania?
Zgody korporacyjne
„Myślę że lada dzień ogłosimy przetarg na drugi tunel pod Łodzią (dla Kolei Dużych Prędkości – PAP), bo mamy wszystkie zgody korporacyjne, w zasadzie czekamy na jedną opinię prawną. (…) Mamy też zaktualizowany kosztorys dla tego projektu” – powiedział Lasek.
Poinformował też, że przewidywany termin zakończenia prac dla tego projektu to maj 2029 roku, a dopuszczenie do eksploatacji przewidziano na listopad 2030 roku.
W połowie stycznia br. Centralny Port Komunikacyjny otrzymał zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty znajdującego się na trasie Łódzkiego Domu Kultury.
Biegnący pod Łodzią tunel dla KDP ma mieć 4,6 km długości i średnicę ok. 14 m.
Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.
Obecnie pod Łodzią drążony jest średnicowy tunel kolejowy. Inwestycja jest realizowana od połowy 2019 r. i obecny stan zaawansowania prac wynosi ponad 65 proc. Według najnowszego harmonogramu termin zakończenia budowy tunelu, rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest natomiast w grudniu 2026 r.
Wartość projektu wynosi ponad 2 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 1,4 mld zł. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze