Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetargu na tunel KDP w Łodzi jeszcze nie ma. Ale ma być … lada dzień

inforail
17.07.2024 13:45
0 Komentarzy

Spółka CPK uzyskała już wszystkie zgody korporacyjne na ogłoszenie przetargu na tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią; koszt projektu to 2,8 mld zł – poinformowali PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek i wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Kosztorys opiewa na kwotę 2,8 mld zł.

Spis treści:

  1. Jakie są przewidywane terminy zakończenia prac oraz dopuszczenia do eksploatacji tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią?
  2. Jakie działania są podejmowane w związku z budową tunelu KDP pod centrum Łodzi oraz jakie jest jego planowane położenie i trasa?
  3. Jakie są koszty realizacji projektów tunelowych pod Łodzią i jakie jest ich źródło finansowania?
Spółka CPK uzyskała już wszystkie zgody korporacyjne na ogłoszenie przetargu na tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią; koszt projektu to 2,8 mld zł - poinformowali PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek i wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Tunel Łódź/źródło: CPK

Zgody korporacyjne

„Myślę że lada dzień ogłosimy przetarg na drugi tunel pod Łodzią (dla Kolei Dużych Prędkości – PAP), bo mamy wszystkie zgody korporacyjne, w zasadzie czekamy na jedną opinię prawną. (…) Mamy też zaktualizowany kosztorys dla tego projektu” – powiedział Lasek.

Poinformował też, że przewidywany termin zakończenia prac dla tego projektu to maj 2029 roku, a dopuszczenie do eksploatacji przewidziano na listopad 2030 roku.

W połowie stycznia br. Centralny Port Komunikacyjny otrzymał zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad 4-kilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości. W związku z inwestycją od kilku miesięcy wzmacniane są m.in. fundamenty znajdującego się na trasie Łódzkiego Domu Kultury.

Biegnący pod Łodzią tunel dla KDP ma mieć 4,6 km długości i średnicę ok. 14 m.

Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia.

Obecnie pod Łodzią drążony jest średnicowy tunel kolejowy. Inwestycja jest realizowana od połowy 2019 r. i obecny stan zaawansowania prac wynosi ponad 65 proc. Według najnowszego harmonogramu termin zakończenia budowy tunelu, rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest natomiast w grudniu 2026 r.

Wartość projektu wynosi ponad 2 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 1,4 mld zł. (PAP)

Komentarze