Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prototypowa dwunapędowa Gama z pociągami PKP Intercity?

inforail
23.04.2025 16:30
0 Komentarzy

Już jakiś czas temu na torach pojawiła się nowa lokomotywa dwunapędowa Gama, wyprodukowana przez firmę PESA Bydgoszcz. Choć można ją zobaczyć w barwach PKP Intercity podczas testów liniowych, jak zaznacza Adam Wawrzyniak, członek zarządu przewoźnika, lokomotywa ta nie jest przeznaczona dla Intercity i nie powstała na ich zamówienie.

Jej głównym celem są badania i rozwój technologii dla przyszłych projektów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści przynosi PESIE współpraca z PKP Intercity przy testowaniu prototypowej lokomotywy Gama?
  2. Czym różnią się technicznie zamówione przez PKP Intercity lokomotywy od testowanego prototypu?
  3. Jakie są dalsze plany PESA Bydgoszcz dotyczące wdrożenia lokomotyw dwunapędowych na polskie tory?
Gama Dual Power
Gama Dual Power

Lokomotywa wyłącznie na potrzeby PESA

Adam Wawrzyniak wyjaśnia, że testowana obecnie lokomotywa dwunapędowa Gama to jednostka prototypowa, która została stworzona wyłącznie na potrzeby producenta. PESA Bydgoszcz prowadzi intensywne prace badawcze nad nowoczesnymi rozwiązaniami trakcyjnymi, a do przeprowadzenia testów eksploatacyjnych w ruchu liniowym niezbędny jest udział certyfikowanego przewoźnika kolejowego. W tym kontekście PKP Intercity współpracuje z PESĄ, umożliwiając testowanie tej lokomotywy na regularnych trasach.

To teoretycznie jest lokomotywa, która z InterCity nie ma nic wspólnego. Tak, to jest lokomotywa, która jest produkowana wyłącznie na potrzeby PESA do badań. – zaznacza Wawrzyniak.

PKP Intercity wspiera testy, ale lokomotywa nie trafi do ich floty

Choć lokomotywa może być wykorzystywana testowo w pociągach PKP Intercity, nie znajduje się w zamówieniu spółki. Co więcej, Adam Wawrzyniak podkreśla, że 16 lokomotyw, które Intercity zamówiło od PESA, opiera się już na bardziej zaawansowanych rozwiązaniach technicznych, które powstały w oparciu o doświadczenia z prototypu.

Te 16 lokomotyw mają już dzisiaj też inne rozwiązania techniczne, nasz prototyp dużo bardziej zaawansowany i oparty na doświadczeniach też skonstruowanych z tego prototypu. – dodaje.

Możliwość jazdy liniowej? Tylko testowo

W odpowiedzi na pytania o możliwość eksploatacji tej lokomotywy w regularnym ruchu pasażerskim, przedstawiciel PKP Intercity wyjaśnia, że jest to możliwe wyłącznie testowo, pod warunkiem uzyskania homologacji i ważnych zezwoleń. Choć lokomotywa może ciągnąć składy Intercity podczas badań, nie stanie się własnością przewoźnika.

Jeżeli będzie miała ważne zezwolenie już po homologacji, to nie wykluczamy takiej opcji, natomiast to nie będzie nasza lokomotywa. – podsumowuje Wawrzyniak.

Nowe technologie dla przyszłości kolei

PESA kontynuuje prace nad nowymi, hybrydowymi rozwiązaniami trakcyjnymi, a prototypowa lokomotywa dwunapędowa Gama to kolejny krok w stronę bardziej elastycznych i efektywnych energetycznie pojazdów szynowych. Dzięki współpracy z przewoźnikami, takimi jak PKP Intercity, możliwe jest przeprowadzenie niezbędnych testów w rzeczywistych warunkach ruchu kolejowego. To z kolei przyczynia się do rozwoju innowacyjnych technologii na potrzeby całego sektora kolejowego w Polsce.

Komentarze