Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prezes PKP PLK: obecnie realnie w programie Kolej Plus niespełna 50 projektów

inforail
08.09.2021 09:45
0 Komentarzy
Obecnie spośród 86 projektów zakwalifikowanych do programu Kolej Plus realnie w opracowaniu, poprzez tworzenie dla nich prac studialnych, jest niespełna 50 – poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Występując na panelu poświęconym Kolei Dużych Prędkości jako elementu projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego prezes PKP Polskich Linii Kolejowych nawiązał do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r.

Do tysiąca linii kolejowych

„Planujemy w nim zmodernizować i wybudować ok. 600 do 1 tys. km linii kolejowych, w zależności oczywiście od rozstrzygnięć, które będą do końca listopada br. W tej chwili mamy intensywne prace studialne – studia planistyczne, które mają wskazać, które projekty będą dalej realizowane” – powiedział Merchel.

„Przypomnę, że to było blisko 100 projektów zgłoszonych początkowo; zakwalifikowanych 86. W tej chwili realnie jest w opracowaniu czterdzieści kilka projektów. Natomiast i tak jest to o wartości orientacyjnie 16-18 mld zł; program jest o wartości 6,5 mld zł” – zastrzegł Ireneusz Merchel. A każdy z tych projektów naprawdę jest warty realizacji w przyszłości bliższej czy dalszej” – ocenił.

Nabór wniosków od samorządów do programu Kolej Plus zarządca kolejowej infrastruktury ogłosił w maju 2020 r. Według rządowych zapowiedzi na realizację programu przeznaczono 6,6 mld zł do 2028 r. 85 proc. wartości zaplanowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez PKP PLK.

Wnioski w ramach programu samorządy mogły składać do 26 sierpnia 2020 r. Po ich wstępnej kwalifikacji samorządy mają obecnie rok na przygotowanie wstępnych koncepcji – z zakresem i założeniami inwestycji, a także zapewnieniem finansowania. W ciągu kolejnych trzech miesięcy PLK przygotują ostateczną listę projektów – do zatwierdzenia. Prace budowlane mogłyby zacząć się w latach 2023-2024 i być prowadzone do 2028 r.(PAP)

Komentarze