Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prezes PESY: My się Dartów nie wstydzimy. Mają dobre parametry

inforail
08.12.2025 10:30
0 Komentarzy

Prezes PESA Bydgoszcz, Krzysztof Zdziarski, w rozmowie z dziennikarzami, odniósł się do tematu elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart, które od kilku lat obsługują trasy dalekobieżne w Polsce.

Jak podkreślił, doświadczenia zdobyte przy ich produkcji i eksploatacji pozostają dla firmy wyjątkowo wartościowe i wpływają na rozwój kolejnych generacji pojazdów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie doświadczenia zdobyte przy produkcji i eksploatacji Dartów PESA wykorzystuje dziś przy projektowaniu nowych pojazdów?
  2. Dlaczego prezes Krzysztof Zdziarski podkreśla, że PESA „nie wstydzi się Dartów” i w czym pociągi te przewyższają konkurencję?
  3. W jaki sposób konstrukcja i układ dalekobieżny Dartów wpływają na komfort jazdy oraz ocenę użytkowników?

Darty po latach użytkowania: dobra forma i wysoka jakość jazdy

Prezes PESA zaznaczył, że Darty są dziś w bardzo dobrej kondycji technicznej, a ich sposób jazdy ocenia jako „bardzo zadowalający”. W przeszłości pojawiały się pewne uwagi dotyczące połączeń trakcyjnych, jednak – jak mówił – wszystkie te kwestie przeszły już pozytywne testy i zostały dopracowane. Obecnie pojazdy zapewniają stabilne i niezawodne funkcjonowanie.

Według Zdziarskiego również komfort podróży stoi na wysokim poziomie. To szczególnie ważne w obsłudze połączeń dalekobieżnych, gdzie ergonomia wnętrza i wygoda pasażera odgrywają istotną rolę.

Nowe konstrukcje są lżejsze, ale Dart wciąż ma mocne strony

Wypowiedź prezesa uwzględnia także porównanie Darta do najnowszych konstrukcji dostępnych na rynku. Jak zaznacza, współczesne pojazdy kolejowe są projektowane tak, by były jeszcze bardziej zoptymalizowane, a nierzadko także wykonane z aluminium. Najnowsze stalowe konstrukcje PESA są dziś od 10 do 18 procent lżejsze od wcześniejszych rozwiązań – i to właśnie rozwój technologiczny pozwala stopniowo unowocześniać kolejne generacje taboru.

Jednocześnie – jak podkreśla Zdziarski – sam układ dalekobieżny Darta (layout) pozostaje bardzo udany, dlatego część sprawdzonych rozwiązań konstrukcyjnych i ergonomicznych jest nadal wykorzystywana w nowszych projektach. Firma stara się, aby najlepsze elementy wcześniejszych modeli trafiały do kolejnych konstrukcji.

PKP Intercity uatrakcyjniło ofertę przejazdów grupowych dla tych, którzy podróżują w co najmniej 11 osób.
PESA Dart

PESA nie wstydzi się Dartów

Wbrew narracjom pojawiającym się w przestrzeni publicznej, prezes PESA jednoznacznie stwierdził: „My się Dartów absolutnie nie wstydzimy”.

Podkreślił, że pojazdy te mogą pochwalić się bardzo dobrymi parametrami trakcyjnymi, a także przyzwoitymi kosztami utrzymania. Co więcej, wypadają korzystnie na tle konkurencyjnych konstrukcji, zwłaszcza pod względem osiągów napędowych i utrzymaniowych.

Dart jako ważny krok rozwojowy polskiej myśli kolejowej

W swojej wypowiedzi prezes wyraźnie podkreślił, że Darty były i pozostają ważnym etapem w rozwoju polskiej konstrukcji taboru kolejowego. Zdobyte dzięki nim doświadczenie nie tylko nie jest porzucane, ale stanowi fundament pod budowę nowych, jeszcze bardziej zaawansowanych pojazdów.

Wnioski płynące z eksploatacji oraz opinie pasażerów i przewoźników są przez PESA analizowane i wykorzystywane przy projektowaniu najnowszych jednostek. Firma deklaruje, że dzięki temu każdy kolejne projekty są dojrzalsze i lepiej odpowiadają potrzebom rynku.

Komentarze