Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premier łapie się za głowę mówiąc o inwestycjach w polską kolej

inforail
10.02.2025 14:15
0 Komentarzy

Inwestycje w polską kolej do roku 2032 sięgną 180 mld zł – poinformował premier Donald Tusk podczas konferencji „Polska. Rok przełomu”.

Jak stwierdził premier, inwestycje w kolej umożliwią budowę pierwszej elektrowni jądrowej i pozwolą na obsługę przeładunków w polskich portach morskich.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne cele mają inwestycje w polską kolej do 2032 roku?
  2. W jaki sposób rozwój infrastruktury kolejowej wpłynie na funkcjonowanie polskich portów morskich?
  3. Jakie konkretne projekty kolejowe zostaną zrealizowane w ramach inwestycji o wartości 180 mld zł?
Inwestycje w kolej
Inwestycje w kolej

180 mld zł na kolej

„Do roku 2032, w siedem lat (…) zainwestujemy w polską kolej 180 mld zł. Łapię się za głowę, bo to naprawdę robi wrażenie i to nie jest inwestycja odłożona w czasie. Te inwestycje już się zaczęły, trwają” – powiedział szef rządu na konferencji odbywającej się w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych.

Tusk zapowiedział również inwestycje w infrastrukturę drogową.

Wcześniej spółka CPK informowała, że w ramach budowy nowego lotniska na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczone 76,8 mld zł.

Polska musi przyspieszyć rozwój transportu, łączącego kolej, drogi i żeglugę morską, aby stać się alternatywą na tle Europy dla dominujących obecnie szlaków logistycznych – powiedział minister finansów Andrzej Domański.

Dodał, że Polska ma potencjał, by stać się kluczowym hubem logistycznym Europy.

„Transport, spedycja i logistyka to już dziś 6 proc. z naszego PKB. Dalszy rozwój portów morskich może znacząco zwiększyć ten udział. Nasze porty weszły do ścisłej europejskiej czołówki. W 2024 roku obsłużyły 126 mln ton ładunków” – powiedział Domański.

Przypomniał, że zyski netto największych polskich portów wzrosły w zeszłym roku o 26 proc. i przekroczyły 0,5 mld zł.

„Pokazuje to rolę i znaczenie portów w budowaniu siły i odporności polskiej gospodarki. (…) Konkurujemy z portami Morza Północnego oraz z portami adriatyckimi, które również bardzo intensywnie inwestują w rozwój. Dlatego planujemy i realizujemy kolejne inwestycje, takie jak choćby budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu, czy nowe terminale Baltic Hub w Gdańsku” – zauważył minister finansów.

Ocenił, że polskie porty skutecznie odbiły krajowy rynek z rąk konkurencji portów w Hamburgu i Rotterdamie, obsługując dziś ponad 90 proc. transportu kontenerowego.

„Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, konieczna jest jednak modernizacja kolei, która stanie się kręgosłupem sprawnej logistyki i szybkiego transportu. Lepsze skomunikowanie portów z zapleczem logistycznym będzie absolutnie kluczowe” – zauważył Domański.

Przypomniał, że na samą modernizację tak zwanej Nadodrzanki, czyli linii kolejowej Wrocław-Szczecin i magistralę kolejową nr 201 przeznaczone zostanie 10 mld zł. Powtórzył też, że wcześniejsze słowa premiera Donalda Tuska, że w planach inwestycyjnych na rozwój kolei przewidziano 180 mld zł. (PAP)

Komentarze