Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prawdopodobnie 22 maja zostanie zaprezentowany pierwszy pojazd PESY w Rumunii

inforail
15.05.2025 19:30
0 Komentarzy

Rumunia kontynuuje modernizację swojego transportu kolejowego, podpisując kolejny aneks do umowy z polskim producentem PESA Bydgoszcz.

W ramach nowego porozumienia zakupionych zostanie dodatkowych 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które dołączą do zamówionych wcześniej 20 jednostek. Łączna liczba zamówionych pociągów wynosi obecnie 29, a ich wartość to ponad 1,6 miliarda lei.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trasy będą obsługiwane przez nowe pociągi zakupione przez Rumunię od polskiego producenta?
  2. Z jakich funduszy zostały sfinansowane zakupy nowych jednostek kolejowych?
  3. Jakie udogodnienia dla pasażerów przewidują nowe pociągi produkowane przez PESA Bydgoszcz?
PESA Rumunia
Budowa składów dla Rumunii

Finansowanie i dostawa

Pierwsze 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych zostało sfinansowane z funduszy unijnych w ramach Planu Odbudowy i Odporności (PNRR), natomiast dodatkowe 9 jednostek będzie pokryte z Funduszu Modernizacyjnego (FM). Zgodnie z harmonogramem dostaw, pierwsza jednostka ma zostać przekazana do użytku we wrześniu 2025 roku, a całość zamówienia ma być zrealizowana do końca 2027 roku.

Nowoczesne wyposażenie

Pociągi produkowane przez PESA Bydgoszcz osiągają maksymalną prędkość 160 km/h i składają się z trzech wagonów, zapewniających łącznie 191 miejsc siedzących. W skład wyposażenia wchodzą m.in. systemy bezpieczeństwa ERTMS poziomu 1 i 2 oraz system krajowy PZB90. Komfort pasażerów został zwiększony dzięki klimatyzacji, łączności Wi-Fi, strefie barowej, a także udogodnieniom dla osób z niepełnosprawnościami.

Planowane trasy

Nowe jednostki będą obsługiwać trasy w różnych regionach Rumunii, w tym:

  • Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova
  • Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava
  • Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava
  • Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia)
  • Giurgiu – Bukareszt – Ciulnița – Călărași

Dodatkowo, po zakończeniu prac nad elektryfikacją linii, jednostki te będą kursować także na trasach Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov oraz Craiova – Calafat.

Kolejne inwestycje w tabor

Równolegle z aneksem do umowy, rumuńskie władze uruchomiły nowy przetarg na zakup 23 lokomotyw, które będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h oraz ciągnąć do 16 wagonów. Inwestycja, której wartość szacowana jest na 1–1,5 miliarda lei, ma na celu dalsze unowocześnianie kolei pasażerskiej w kraju.

Pierwszy z nowych pociągów, model RE-R, zostanie zaprezentowany w Oradei przez prezesa PESA, Krzysztofa Zdziarskiego, 22 maja 2025 roku. To wydarzenie ma symbolicznie rozpocząć nową erę w rumuńskim transporcie kolejowym, w której nowoczesne jednostki produkcji polskiej będą stanowić istotny element krajowej sieci przewozowej.

Zakup kolejnych pociągów przez Rumunię świadczy o silnym partnerstwie z polskim producentem oraz ambitnych planach modernizacji transportu kolejowego w tym kraju.

Komentarze