Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Praga: Plany wdrożenia prędkości 200 km/h

inforail
21.08.2009 13:38
0 Komentarzy

Czeski zarząd infrastruktury kolejowej SŽDC planuje przełamanie bariery 160 km/h, jaka obecnie występuje w Czechach. Prędkość 160 km/h udało się w ówczesnej Czechosłowacji osiągnąć w 1988 roku, jednak pomimo upływu lat tej bariery nie przekroczono, a wszystkie główne szlaki kolejowe były modernizowane właśnie pod tą prędkość. Jednak to ma się zmienić, ponieważ SŽDC rozważa zwiększenie prędkości na 200 km/h. W związku z tym wybrane szlaki będzie czekała likwidacja wszystkich skrzyżowań jednopoziomowych z drogami kołowymi, unowocześnienie urządzeń zabezpieczania ruchu kolejowego, oraz wydłużenie odstępów semaforów przedstacyjnych na 5 km. Pierwsza linia kolejowa, która miałaby zostać przebudowana w ten sposób ma być trasa Brno —Přerov. Jej modernizacja ma się rozpocząć w 2012 roku i trwać 3 lata. Obecna jednotorowa trasa zyska drugi tor na całej swojej długości, a prędkość maksymalna ma wzrosnąć z 90km/h do 200 km/h z możliwością podniesienia do 230 km/h. Dzięki tej przebudowie stanie się ona atrakcyjną alternatywą dla pociągów łączących Polskę z Austrią, które obecnie omijają Brno. Modernizacja pozwoli również na wprowadzenie pociągów regionalnych w takcie 30 minutowym. Kosztorys tej inwestycji nie jest jeszcze znany. W dalszej kolejności 200 km/h miałoby zostać wprowadzone na odcinku Brno – Břeclav, gdzie obecnie występuje jedynie jeden przejazd w poziomie jezdni. W przeszłości jednostka serii 680 osiągnęła tam 237 km/h podczas jazd próbnych. Już trwają prace nad wyposażeniem tego odcinka w system GSM-R oraz ETCS. Jako potencjalny korytarz o prędkości maksymalnej 200 km/h jest wymieniana również trasa Kolin – Havlíčkův Brod –Brno, która miałaby być substytutem dla rozważanej linii kolejowej dużej prędkości.
Oprócz ograniczeń infrastrukturalnych koleje czeskie ČD stoją również w obliczy braków taborowych, ponieważ przewoźnik posiada obecnie jedynie 20 lokomotyw zdolnych do osiągania prędkości 160 km/h i to wyłącznie pod napięciem 3 kV DC, natomiast na odcinkach z prądem przemiennym przewoźnik zmuszony jest wynajmować lokomotywy, obecnie głównie z ÖBB typu Taurus. ČD posiada również 7 składów Pendolino o prędkości maksymalnej 230 km/h. Niewielką poprawę przyniesie zakup długo oczekiwanych lokomotyw serii 380, dlatego przewoźnik rozważa możliwość przebudowy swoich maszyn serii 162/163 na dwusystemowe 361 o prędkości maksymalnej 160 km/h.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz

Komentarze