Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Praga: Niekoniecznie produkt Zimnej Wojny

inforail
20.05.2009 13:05
0 Komentarzy

Czeska prasa na czele z dziennikiem LidovéNoviny opublikowała sensacyjny –już historyczny –materiał o tym, że w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia Czechosłowacja zamierzała zbudować tunel kolejowy z Czech do brzegów Adriatyku. Projekt zamówiony przez nieistniejące już czechosłowackie koleje państwowe ČeskoslovenskéDráhy (ČSD), a szczegółowo opracowany przez praskie biuro projektowe Pragoprojekt, przewidywał, że 410-kilometrowy tunel rozpoczynałby się w miejscowości ČeskéBudějovice i miał biec pod ziemią prosto jak strzelił aż 350 kilometrów. Między innymi pierwszy 72-kilometrowy odcinek miał kończyć się w pobliżu austriackiego miasta Linz. Stąd miał pobiec dalej do sztucznej wyspy na Adriatyku, która powstałaby między Triestem i Koperem. Sztuczna wyspa otrzymała nawet nazwę Adriaport i zbudowana miała być ze skał wydobytych podczas drążenia tunelu.
Czechosłowacja w ten sposób miałaby swoją własną wyspę na Adriatyku, na której odpoczywaliby jej obywatele, a pociągi w tunelu przewoziłyby samochody i autobusy. O ile dzisiaj Jadran Express biegnie z Czech do Splitu nad Adriatykiem przez Bratysławę, Szombathely, Zagrzeb ponad 20 godzin, w tunelu ten sam pociąg jechałby tylko 2 godziny. Koszty budowy takiego gigantycznego obiektu miały wynieść ponad 3 biliony ówczesnych czechosłowackich koron.
Oczywiście gros przewozów stanowiłyby jednak towary, których szybkość i taniość transportu bardzo szybko pokryłaby koszty budowy tego tunelu. Czechosłowacja liczyła także na korzyści militarne, pytanie tylko co powiedzieli byli Austriacy, gdyby okazało się, że nieproszone krety suną pod Austrią w kierunku Jugosławii? Czesi już po pierwszej wojnie światowej chcieli połączyć się tunelem kolejowym z Jugosławią, ale przez zachodnie Węgry, na co ententa wówczas kategorycznie nie poszła. Zdaniem fachowców, po opracowaniu najróżniejszych drobnych poprawek, również i dzisiaj budowa tego tunelu byłaby jednak wspaniałym interesem.

Komentarze