Pracownicy PKP CARGO z Krakowa protestują przeciwko likwidacji swojej Centrali
Pracownicy Centrali PKP CARGO S.A. w Krakowie protestują przeciwko zamierzonej likwidacji przez Zarząd PKP przewoźnika działalności prowadzonej obecnie w Małopolsce i przeniesieniu siedziby Centrali Spółki do Katowic. Związane to by było z likwidacją lokalnych stanowisk pracy. Przedstawiciele Centrali PKP CARGO S.A. w Krakowie stanowczo sprzeciwiają się takim zamiarom, przedstawiając szereg argumentów. I tak w siedzibie Centrali w Krakowie zatrudnionych jest około 130 osób, przede wszystkim z Pionu Eksploatacji. Pracownicy Centrali zorganizowani są w merytoryczne zespoły pracownicze z właściwym kierownictwem i nadzorem. W zdecydowanej większości są to doświadczeni fachowcy z wyższym wykształceniem kierunkowym o wieloletnim stażu. Jeżeli zapadnie decyzja Zarządu Spółki o likwidacji Centrali w Krakowie, jej pracownicy prawdopodobnie otrzymają propozycję pracy w Katowicach. Codzienny dojazd do pracy z Krakowa do Katowic jest praktycznie nierealny. Zakłóciłoby to bardzo istotnie normalne funkcjonowanie rodzin tych pracowników, gdyż wiązałoby się z codziennym około 13-to godzinnym pobytem poza domem! Należy pamiętać, że wielu z tych pracowników pełni opiekę nad dziećmi lub osobami starszymi. Zwiększyłyby się również koszty dojazdu do pracy w znacznym stopniu, czyli wymiernie wynagrodzenie uległoby pomniejszeniu.
Budynek Centrali przy ul. Kamiennej 6 w Krakowie jest własnością Spółki otrzymaną aportem od PKP S.A. w wyniku przeprowadzonego remontu został zaadoptowany na potrzeby biurowe Centrali. Jedynymi kosztami związanymi z jego funkcjonowaniem są bieżące koszty utrzymania. Przewidywana, nowa siedziba w Katowicach, będzie generowała dodatkowe koszty z tytułu konieczności wynajmu pomieszczeń oraz ponownej organizacji i wyposażenia stanowisk pracy.Pracownicy Spółki współtworzyli wypracowanie majątku stanowiącego kapitał firmy i z tego powodu obawiają się, czy plany sprzedaży części majątku firmy poniżej kosztów uzyskania, nie są działaniem przeciwko Spółce? Zwraca uwagę fakt, dużej liczby ofert wynajmu powierzchni biurowej w Krakowie, a więc przewidywana transakcja nieruchomości przy ul Kamiennej 6, wydaje się być mało atrakcyjna.
O pomoc kolejarze z Krakowa zwrócili się m.in. do posła Józefa Lassoty, który wystąpił z interpelację do Minister Marii Wasiak, zadając jej następujące pytania:
1. Czy powyższa likwidacja, znajduje uzasadnienie w sytuacji, gdy obecny budynek nie generuje kosztów najmu i jest w pełni dostosowany do standardów podobnych siedzib centrali w innych miastach ?
2. Czy zwalnianie dotychczasowych wykwalifikowanych i sprawdzonych pracowników oraz zastąpienie ich młodym niedoświadczonym zespołem, ewentualnie delegowanie dotychczasowych osób do Katowic i generowanie związanych z tym dodatkowych kosztów jest ekonomicznie uzasadnione ?
3. Czy zdaniem Pani Minister czynnik ludzki, który powinien zajmować istotne miejsce przy podejmowaniu takich decyzji organizacyjnych, jest wystarczająco uwzględniony ? Zwłaszcza, że historię tej firmy w dużej mierze tworzyli Ci właśnie ludzie.
4. Jakie wymierne korzyści przyniesie planowana likwidacja przewyższające koszty realizacji tych planów?
Do tematu będziemy wracać na łamach InfoRail.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze