Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pracownicy PKP CARGO z Krakowa protestują przeciwko likwidacji swojej Centrali

inforail
17.02.2015 09:55
0 Komentarzy

Pracownicy Centrali PKP CARGO S.A. w Krakowie protestują przeciwko zamierzonej likwidacji przez Zarząd PKP przewoźnika działalności prowadzonej obecnie w Małopolsce i przeniesieniu siedziby Centrali Spółki do Katowic. Związane to by było z likwidacją lokalnych stanowisk pracy. Przedstawiciele Centrali PKP CARGO S.A. w Krakowie stanowczo sprzeciwiają się takim zamiarom, przedstawiając szereg argumentów. I tak w siedzibie Centrali w Krakowie zatrudnionych jest około 130 osób, przede wszystkim z Pionu Eksploatacji. Pracownicy Centrali zorganizowani są w merytoryczne zespoły pracownicze z właściwym kierownictwem i nadzorem. W zdecydowanej większości są to doświadczeni fachowcy z wyższym wykształceniem kierunkowym o wieloletnim stażu. Jeżeli zapadnie decyzja Zarządu Spółki o likwidacji Centrali w Krakowie, jej pracownicy prawdopodobnie otrzymają propozycję pracy w Katowicach. Codzienny dojazd do pracy z Krakowa do Katowic jest praktycznie nierealny. Zakłóciłoby to bardzo istotnie normalne funkcjonowanie rodzin tych pracowników, gdyż wiązałoby się z codziennym około 13-to godzinnym pobytem poza domem! Należy pamiętać, że wielu z tych pracowników pełni opiekę nad dziećmi lub osobami starszymi. Zwiększyłyby się również koszty dojazdu do pracy w znacznym stopniu, czyli wymiernie wynagrodzenie uległoby pomniejszeniu.

Budynek Centrali przy ul. Kamiennej 6 w Krakowie jest własnością Spółki otrzymaną aportem od PKP S.A. w wyniku przeprowadzonego remontu został zaadoptowany na potrzeby biurowe Centrali. Jedynymi kosztami związanymi z jego funkcjonowaniem są bieżące koszty utrzymania. Przewidywana, nowa siedziba w Katowicach, będzie generowała dodatkowe koszty z tytułu konieczności wynajmu pomieszczeń oraz ponownej organizacji i wyposażenia stanowisk pracy.Pracownicy Spółki współtworzyli wypracowanie majątku stanowiącego kapitał firmy i z tego powodu obawiają się, czy plany sprzedaży części majątku firmy poniżej kosztów uzyskania, nie są działaniem przeciwko Spółce? Zwraca uwagę fakt, dużej liczby ofert wynajmu powierzchni biurowej w Krakowie, a więc przewidywana transakcja nieruchomości przy ul Kamiennej 6, wydaje się być mało atrakcyjna.

O pomoc kolejarze z Krakowa zwrócili się m.in. do posła Józefa Lassoty, który wystąpił z interpelację do Minister Marii Wasiak, zadając jej następujące pytania:

1. Czy powyższa likwidacja, znajduje uzasadnienie w sytuacji, gdy obecny budynek nie generuje kosztów najmu i jest w pełni dostosowany do standardów podobnych siedzib centrali w innych miastach ?

2. Czy zwalnianie dotychczasowych wykwalifikowanych i sprawdzonych pracowników oraz zastąpienie ich młodym niedoświadczonym zespołem, ewentualnie delegowanie dotychczasowych osób do Katowic i generowanie związanych z tym dodatkowych kosztów jest ekonomicznie uzasadnione ?

3. Czy zdaniem Pani Minister czynnik ludzki, który powinien zajmować istotne miejsce przy podejmowaniu takich decyzji organizacyjnych, jest wystarczająco uwzględniony ? Zwłaszcza, że historię tej firmy w dużej mierze tworzyli Ci właśnie ludzie.

4. Jakie wymierne korzyści przyniesie planowana likwidacja przewyższające koszty realizacji tych planów?  

Do tematu będziemy wracać na łamach InfoRail.

Komentarze