Powstaną Koleje Podkarpackie?
Kolej aglomeracyjną, mającą być sztandarowym przykładem zmian na podkarpackich torach, wskazał Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego, jako istotny element planów inwestycyjnych. Przygotowujemy wniosek na podmiejską kolej aglomeracyjną, by uczynić go atrakcyjniejszym planujemy uruchomić kilkanaście połączeń w tym systemie, które staną się pierwszym miernikiem popularności tego rozwiązania, ale także wskażą ewentualne trudności jakie mogą wynikać z realizacji projektu ?mówił marszałek Ortyl. Powstanie kolei aglomeracyjnej może stać się zalążkiem powołania kolejnej w Polsce spółki przewozowej ?dajmy na to Kolei Podkarpackich. Możliwości takiej marszałek bowiem jednoznacznie nie wyklucza. Ale to nie wszystko. Marszałek Ortyl zaznaczył także, że po rozmowach w oddziałach terenowych PKP PLK, dysponuje wiedzą o ograniczonych możliwościach inwestycyjnych spółki, dlatego proponuje, aby to zarząd województwa przejął rolę ?inwestora zastępczego?, aby uniknąć sytuacji, w których inwestycje w infrastrukturę rozłożone zostaną na wiele lat. Zdaniem marszałka istotnym, z punktu widzenia zarządu, jest sprawniejsze gospodarowanie funduszami z RPO WP, by w połowie okresu liczyć na dodatkowe środki.
Jesteśmy gotowi ponieść koszty takiego rozwiązania, by na półmetku wdrażania RPO sięgnąć po rezerwę w jak największym stopniu i dlatego nie chcemy poddać się ograniczeniom jakie PLK nam proponuje – przekonywał Władysław Ortyl.
Dlaczego zlikwidowano połączenia?Zarząd województwa zadaje sobie sprawę z tego, że część połączeń nigdy nie przyniesie zysków i należy do nich dopłacać, tylko pytanie ?czy aż w takim stopniu? Szczególnie w sytuacji gdy 5% pokrywają wpływy ze sprzedaży biletów a 95% to budżet województwa ?mówi natomiast o finansowaniu deficytowych połączeń odpowiedzialny w zarządzie z sprawy związane z transportem wicemarszałek Wojciech Buczak. Lesław Kornak z departamentu Dróg i Transportu Publicznego szczególną uwagę zwraca na sytuację, gdy rentowność na poszczególnych połączeniach jest niewielka i sięga średnio 5 ?10%. Wówczas konieczne jest ich czasowe zawieszenie. Natomiast w przypadku niektórych tras, gdzie rentowność jest wyższa, zarząd planuje wprowadzić dodatkowe połączenia.
Zespół optymalizacyjny?Jan Szczczepański z Międzyregionalnej Sekcji Kolejarzy Województwa Podkarpackiego postuluje natomiast do przedstawicieli zarządu województwa o powołanie specjalnego zespołu, którego zadaniem byłoby optymalizacja rozkładu połączeń. Do tej sugestii przychylili się członkowie zarządu, zastrzegając jednocześnie, że w pracach takiego zespołu muszą brać udział wszystkie zainteresowane strony m.in. samorządy, PLK i Przewozy Regionalne. Co wyniknie z tych planów? Na efekty musimy poczekać.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze