Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powrót pociągów Renfe na trasę Huelva–Zafra po modernizacji linii kolejowej

inforail
03.10.2025 15:30
0 Komentarzy

Renfe wznowiły kursowanie pociągów Media Distancia na trasie Huelva–Zafra. Decyzja zapadła po zakończeniu zasadniczych prac modernizacyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury, Adif.

W odnowienie 180-kilometrowej linii łączącej prowincje Huelva i Badajoz zainwestowano ponad 250 milionów euro.

Rozkład jazdy:

Jakie korzyści dla pasażerów przyniosła modernizacja linii kolejowej Huelva–Zafra?

W jaki sposób zmienił się rozkład jazdy pociągów Media Distancia na trasach Huelva–Jabugo i Huelva–Zafra?

Jakie nowe technologie i systemy bezpieczeństwa zostały wdrożone na zmodernizowanej linii?

Nowa oferta dla pasażerów

Rozkład jazdy został dostosowany do potrzeb mieszkańców regionu. Między Huelvą a Jabugo od poniedziałku do czwartku będą kursować dwa pociągi dziennie, w piątki i soboty – trzy, a w niedziele – cztery. Z kolei pomiędzy Huelvą a Zafrą przewidziano po jednym połączeniu w każdą stronę w piątki, soboty i niedziele.

Oferta odpowiada rytmowi życia mieszkańców – m.in. codziennym dojazdom do pracy i szkół. Na przykład z Jabugo do Huelvy będzie można wyruszyć o 6:15, by dotrzeć do stolicy prowincji przed godziną 8:00, a kurs powrotny zaplanowano na 15:15.

Dzięki modernizacji czas podróży uległ skróceniu – między Huelvą a Jabugo wynosi teraz 1 godz. 36 min, czyli o 18 minut mniej niż wcześniej. Z kolei przejazd na trasie Huelva–Zafra zajmie 2 godz. 52 min, co oznacza oszczędność 25 minut.

Rozkład jazdy pociągów Renfe
Rozkład jazdy pociągów Renfe

Zakres inwestycji

Modernizacja objęła całą linię Huelva–Zafra i koncentrowała się na poprawie bezpieczeństwa oraz niezawodności. W ramach prac przeprowadzono m.in.:

  • remont i wzmocnienie pięciu mostów kolejowych,
  • odnowienie blisko 90 km torów z wymianą podkładów na betonowe i zastosowaniem cięższych szyn,
  • modernizację systemów odwadniających oraz zabezpieczenie skarp przed osuwaniem się gruntu,
  • naprawę i wzmocnienie tuneli oraz licznych przepustów i wiaduktów.

Dzięki tym pracom udało się zlikwidować aż 14 ograniczeń prędkości, co bezpośrednio przełożyło się na skrócenie czasu podróży.

Nowoczesne systemy sterowania i łączności

Adif prowadzi także instalację nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i komunikacji. Telefoniczne systemy blokady zostały zastąpione automatycznym blokiem na jednotorze (BLAU) zdalnie sterowanym z centrum ruchu w Sewilli. Wymieniono mechaniczne urządzenia nastawcze na elektroniczne, zainstalowano nowe sygnalizatory, balisy i liczniki osi.

Dodatkowo wdrożony zostanie europejski system łączności kolejowej GSM-R, który umożliwia bezpieczną komunikację radiową między maszynistami a centrum sterowania. W ramach inwestycji powstały nowe budynki techniczne i zainstalowano infrastrukturę teleinformatyczną, w tym światłowody.

Finansowanie i znaczenie projektu

Projekt modernizacji linii Huelva–Zafra, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu NextGenerationEU, wpisuje się w realizację celów zrównoważonego rozwoju ONZ, zwłaszcza w obszarze rozwoju nowoczesnej, niezawodnej i przyjaznej środowisku infrastruktury.

Odnowiona linia staje się kluczowym korytarzem komunikacyjnym dla mieszkańców południowo-zachodniej Hiszpanii, zapewniając szybki i komfortowy transport pasażerski, a w przyszłości także większe możliwości przewozów towarowych.

Komentarze