Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad 836 mln zł na rozwój kolei miejskiej. Znamy wyniki konkursu „Kolej Miejska – nabór 1”

inforail
09.07.2025 09:30
0 Komentarzy

Sześć projektów otrzyma wsparcie finansowe w ramach konkursu „Kolej Miejska – nabór 1”. Łączna wartość dofinansowania z Funduszy Europejskich przekroczy 836 milionów złotych. Środki pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027, a konkretnie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło ocenę wniosków w ramach naboru FENX.05.04-IP.02-002/24, skierowanego do jednostek samorządu terytorialnego, organizatorów transportu publicznego oraz zarządców infrastruktury kolejowej.

Rozkład jazdy:

  1. Które projekty zostały zakwalifikowane do dofinansowania w ramach konkursu „Kolej Miejska – nabór 1” i jakie kwoty im przyznano?
  2. Dlaczego jeden z pozytywnie ocenionych projektów nie otrzymał dofinansowania i co to oznacza w praktyce?
  3. Jakie były kryteria udziału w konkursie i jakie podmioty mogły składać wnioski o dofinansowanie?

Kto otrzymał dofinansowanie?

Spośród ocenionych propozycji sześć projektów uzyskało pozytywną ocenę i znalazło się na liście podstawowej:

PKP Polskie Linie Kolejowe – Wrocław

Projekt: Prace na linii kolejowej nr 143 na odcinku Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice
Dofinansowanie: 155,5 mln zł
Wartość całkowita: 191,27 mln zł
Region: przejściowy

PKP Polskie Linie Kolejowe – Tychy

Projekt: Prace na linii kolejowej nr 179 na odcinku Tychy – Bieruń Stary
Dofinansowanie: 423,91 mln zł
Wartość całkowita: 521,41 mln zł
Region: słabiej rozwinięty

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście

Projekt: Modernizacja linii kolejowej nr 250 poprzez modernizację przystanków osobowych SKM oraz budowę infrastruktury ograniczającej hałas
Dofinansowanie: 32,88 mln zł
Wartość całkowita: 58,3 mln zł
Region: słabiej rozwinięty

PKP Polskie Linie Kolejowe – Toruń

Projekt: Modernizacja linii nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z budową nowych przystanków (BiT City II)
Dofinansowanie: 550,6 mln zł
Wartość całkowita: 685,74 mln zł
Region: słabiej rozwinięty

Koleje Dolnośląskie

Projekt: Stworzenie i dostawa aplikacji oraz urządzeń wspomagających sprzedaż zintegrowaną w oparciu o OSDM i GTFS Real Time
Dofinansowanie: 7,14 mln zł
Wartość całkowita: 12,73 mln zł
Region: przejściowy

Warszawska Kolej Dojazdowa

Projekt: Zwiększenie bezpieczeństwa i dostępności przystanku Warszawa Raków
Dofinansowanie: 1,72 mln zł
Wartość całkowita: 4,23 mln zł
Region: lepiej rozwinięty

Łączna wartość dofinansowania dla projektów podstawowych wyniosła 836,7 mln zł.

Lista rezerwowa i projekt odrzucony

Na liście rezerwowej znalazł się projekt PKP PLK dotyczący prac na liniach 140 i 169 na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy. Mimo pozytywnej oceny, zabrakło środków na jego realizację. Projekt miał wartość ponad 313 mln zł, z czego wnioskowano o dofinansowanie w wysokości 254,86 mln zł.

Z kolei negatywną ocenę uzyskał wniosek złożony przez Powiat Żyrardowski, dotyczący modernizacji wiaduktów kolejowych w miejscowościach Lublinów i Korytów. Projekt nie spełnił podstawowych kryteriów i nie uzyskał żadnego dofinansowania.

Podział regionalny i dostępne środki

Z 1 miliarda złotych przeznaczonych na konkurs, rozdysponowano:

  • 87,31% środków dla regionów słabiej rozwiniętych,
  • 98,59% środków dla regionów przejściowych,
  • zaledwie 2,92% środków dla regionów lepiej rozwiniętych.

Oznacza to, że najwięcej inwestycji zrealizowanych zostanie w Polsce wschodniej i centralnej.

Komentarze