Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląskie w Kolej Plus: Siedem projektów za ponad 1,9 mld zł

inforail
23.04.2022 14:45
0 Komentarzy
Siedem inwestycji kolejowych na terenie woj. śląskiego otrzyma dotacje z rządowego programu Kolej Plus.

Ich łączna szacowana wartość to 1,91 mld zł, a kwota dofinansowania 1,5 mld zł – podano na konferencji prasowej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.

Jakie projekty?

„Szczęśliwie się składa, że niemały udział w tych projektach (programu Kolej Plus – PAP), realizowanych na terenie Polski, ma woj. śląskie” – zaznaczył wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Wieczorek uściślił, że jeden z tych projektów będzie koordynowany przez urząd marszałkowski woj. śląskiego. Sześć pozostałych zrealizują miasta, w których imieniu prace koordynuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM).

Wicemarszałek woj. śląskiego Dariusz Starzycki wskazał, że region wesprze przede wszystkim częściową odbudowę, a częściową budowę – w perspektywie 2028 r. – połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, na odcinku z Jastrzębia do Orzesza.

Szacowana wartość tego projektu, obejmującego 35 km linii kolejowych, po których ma jeździć co najmniej 18 par pociągów w ciągu doby, to 475,1 mln zł, przy dotacji z Kolei Plus na poziomie 403,8 mln zł. Część wkładu własnego współfinansują tu miasta: Jastrzębie-Zdrój i Żory oraz gminy Pawłowice i Czerwionka-Leszczyny. Region dokłada ok. 35 mln zł.

Starzycki dodał, że z tym przedsięwzięciem wiąże się projekt wnioskowany przez Mikołów (przy wsparciu GZM), który zakłada budowę drugiego toru na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice na linii wiodącej m.in. z Katowic do Rybnika i Raciborza oraz dobudowę tam dodatkowych przystanków.

Całość tego projektu oszacowano na 460,5 mln zł, przy dotacji z Kolei Plus 345,4 mln zł. Woj. śląskie współpracuje tu z GZM, zapewniając część dofinansowania na terenie poza Metropolią (gmina Orzesze – ok. 30 mln zł). W pozostałej części (miasta Katowice, Mikołów i Łaziska Górne) jest to projekt metropolitalny.

Zgodnie z danymi przedstawionymi na konferencji pozostałe, wspierane przez GZM dofinansowane przedsięwzięcia, to m.in. projekt bytomskiego samorządu prac na liniach nr 189 i 132 i budowy nowych łącznic w celu stworzenia połączenia Ruda Chebzie – Bytom, wraz z budową nowych przystanków Ruda Orzegów i Bytom Zabrzańska (za 273,6 mln zł, przy 205,2 mln zł z Kolei Plus).

Ruda Śląska zgłosiła przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141, 164 i 651 (za 352,6 mln zł, przy 271,5 mln zł z Kolei Plus). Samorząd Katowic zaproponował przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice, zrewitalizowaną linią nr 142 przez dzielnicę Murcki (za 142,6 mln zł, przy 109,8 mln zł z Kolei Plus).

Dąbrowa Górnicza planuje rewitalizację linii kolejowej nr 162 Strzemieszyce – Huta Katowice z jej odbudową do stacji Dąbrowa Górnicza (wraz z budową przystanku Tworzeń i rozbudową przystanku Gołonóg – za 115,7 mln zł, przy 98,4 mln zł z Kolei Plus), a Pyskowice będą chciały odbudować rozebraną linię kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto (ok. 3 km, za 94,1 mln zł, przy 70,6 mln zł z Kolei Plus).

Łącznie zapewniany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię wkład własny do tych sześciu przedsięwzięć przekracza 305 mln zł. Projekty te wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej, czyli przygotowywanej we współpracy z PKP PLK oferty częstych i szybkich połączeń aglomeracyjnych.

W piątek na konferencji dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP Polskich Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach Wojciech Kwiatkowski uściślił, że jest jeszcze jeden projekt częściowo dotyczący woj. śląskiego – odbudowa połączenia z Raciborza do Racławic Śląskich.

Kwiatkowski wyjaśnił, że następnym etapem, po zaakceptowaniu projektów w programie, będzie podpisanie – planowo w ciągu dwóch miesięcy – porozumień PLK z samorządami ws. współfinansowania zadań. Kolejnym krokiem będzie złożenie dokumentów i rozpoczęcie postępowań przetargowych. PLK zamierzają zrealizować pierwsze trzy projekty w perspektywie dwóch lat.(PAP)

Komentarze