Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorze Zachodnie inwestuje w kolej. Ostatni zakontraktowany Impuls jeszcze w tym roku

inforail
24.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Województwo Zachodniopomorskie kontynuuje intensywny rozwój regionalnego transportu kolejowego. Dzięki funduszom z Krajowego Planu Odbudowy oraz konsekwentnie realizowanej strategii taborowej, na tory regionu wyjeżdżają kolejne nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT).

Jeszcze w 2025 roku flota regionu powiększy się o ósmy pojazd nowej generacji, wieńcząc tym samym ostatni etap zakupu wspieranego środkami unijnymi.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie udogodnienia i innowacyjne rozwiązania zastosowano w nowych elektrycznych zespołach trakcyjnych zakupionych przez Pomorze Zachodnie?
  2. W jaki sposób projekt taborowy wspierany z Krajowego Planu Odbudowy wpłynie na poprawę dostępności transportowej w regionie?
  3. Jakie są planowane kierunki eksploatacji nowych pociągów i ilu pasażerów korzysta rocznie z regionalnych połączeń kolejowych na Pomorzu Zachodnim?

Rekordowe wsparcie z KPO

Projekt zakupu nowoczesnych EZT uzyskał status przedsięwzięcia podstawowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki temu możliwe było podpisanie umowy o dofinansowanie 3 czerwca 2025 roku. Łączna wartość inwestycji wynosi 261 448 800 zł brutto, z czego aż 178 550 400 zł pochodzi z dofinansowania – co stanowi 84% kosztów kwalifikowanych. Odbiór ostatniego z ośmiu zamówionych pociągów przewidziano na 20 listopada 2025 r.

– Odblokowane środki z KPO pomagają nam rozwijać tabor kolejowy. Blisko 180 mln zł dofinansuje zakup ośmiu czteroczłonowych EZT. Siedem z nich już wozi mieszkańców naszego regionu i turystów, a ostatni z zamówionych pociągów trafi do nas jeszcze w tym roku. Mamy najnowocześniejszą flotę kolejową wśród regionów! – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Zachodniopomorski Impuls
Zachodniopomorski Impuls/foto: UMWZP

Nowa jakość podróży

Zamówione pociągi powstały w nowosądeckiej firmie NEWAG S.A. Są to nowoczesne, czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, które zastąpią przestarzałe jednostki serii EN57AL. Każdy pojazd osiąga prędkość eksploatacyjną do 160 km/h, jest dwukierunkowy i wyposażony w szereg udogodnień: klimatyzację, Wi-Fi, monitoring, nowoczesne systemy bezpieczeństwa oraz dwa przedziały toaletowe.

Nowe pociągi posiadają 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące. Zwiększono liczbę miejsc na rowery do 16, pojawiły się także dwa stanowiska dla osób na wózkach oraz specjalnie oznaczone strefy wejścia dla pasażerów z rowerami. W pociągach zamontowano rampy dla osób z ograniczoną mobilnością – zarówno stacjonarne, jak i rozkładane.

Co szczególnie wyróżnia nowe składy, to rozwiązania zaprojektowane z myślą o osobach ze szczególnymi potrzebami. W członach skrajnych przewidziano 16 szerszych miejsc siedzących, dostosowanych do kobiet w ciąży lub osób z niepełnosprawnościami. W składzie znalazło się też miejsce dla osoby z psem asystującym. W przedniej części pociągu zaprojektowano strefę wyciszenia dla pasażerów ze spektrum autyzmu – wyposażoną w przygaszone oświetlenie, specjalne piktogramy, planszową grę w stonowanej kolorystyce oraz indywidualne stoliki.

Zachodniopomorski Impuls
Zachodniopomorski Impuls/foto: UMWZP

Efekty inwestycji już widać

Zakup nowego taboru jest jednym z elementów większej strategii modernizacji kolei na Pomorzu Zachodnim. Region dysponuje obecnie 71 pojazdami kolejowymi, w tym 40 elektrycznymi Impulsami, 7 zmodernizowanymi EN57AL, 12 hybrydami i 12 jednostkami spalinowymi. Po zakończeniu dostaw flota będzie liczyć 72 pojazdy, w tym 42 elektryczne Impulsy i 12 hybryd.

Tabor eksploatowany jest przez POLREGIO S.A. na trasach regionalnych, m.in. Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście, Szczecin – Słupsk i Kołobrzeg – Poznań. Pociągi kursują nawet 270 razy dziennie, a liczba pasażerów stale rośnie – w 2024 roku przekroczyła 8 milionów, co jest najlepszym wynikiem od ponad dekady.

Zachodniopomorski Impuls
Zachodniopomorski Impuls/foto: UWMZP

Kolej bliżej mieszkańców

Inwestycje taborowe mają szczególne znaczenie dla mieszkańców regionów o słabszej dostępności transportowej. Dzięki nowym pojazdom możliwe jest zapewnienie wygodnego i szybkiego połączenia mniejszych ośrodków – takich jak powiaty łobeski, gryfiński czy myśliborski – z głównymi miastami regionu. Ułatwia to codzienne dojazdy do pracy, szkoły czy lekarza, a także poprawia jakość życia w obszarach poza dużymi aglomeracjami.

Projekt „Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym” to przykład dobrze przemyślanej inwestycji, która nie tylko modernizuje transport, ale także wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju i dostępności.

Komentarze