Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie korzysta z opcji; aż 31 nowych składów!

inforail
27.03.2023 11:45
0 Komentarzy

Województwo Pomorskie uruchomiło dziś (27 marca 2023 roku) pełną opcję zakupu na łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

11 z nich to tabor regionalny, 20 sztuk będzie służyć do obsługi aglomeracji.

Jeszcze w tym roku

8 z nich wjedzie na pomorskie tory jeszcze w tym roku. Oznacza to między innymi, że najpóźniej od lipca 2026 roku, przewozy SKM będą w całości obsługiwane nowym lub zmodernizowanym taborem.

To historyczny moment, także dla budżetu województwa – tak ogromnego zakupu Samorząd Województwa Pomorskiego jeszcze nie dokonywał. Całkowita wartość projektu to 1 miliard 113 milionów 27 tysięcy złotych (w tym ze środków UE: 690 768 000 zł, ze środków SWP: 422 259 000 zł).

Łączna wartość opcji wynosi 822.100.000,00 zł netto. Na skutek skorzystania z prawa opcji wartość umowy ulega zwiększeniu do kwoty 904.900.000,00 zł netto.

Zakup będzie możliwy dzięki porozumieniu podpisanemu z SKM w Trójmieście, które pozwoli wykorzystać aktywne środki z POIiŚ oraz dzięki środkom z Funduszy Europejskich dla Pomorza.

Pojazdy dostarczy Newag. Wszystkie składy zostaną dostarczone do 2026 roku. Tym dostawy EZT-ów stanowiących przedmiot opcji zostaną zrealizowane w terminie do 54 miesięcy od dnia odbioru oświadczenia o skorzystaniu z prawa opcji.

Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.

Umowa z firmą NEWAG została podpisana 23 sierpnia 2022 roku.

Na historyczny zakup składają się dwie umowy: pierwsza z nich to umowa ze spółką NEWAG S.A. dotycząca wykorzystania pełnej opcji na zakup 31 pojazdów kolejowych. Druga to porozumienie ze spółką PKP SKM w Trójmieście dotycząca wspólnego wykorzystania unijnego dofinansowania, które zostanie wykorzystane na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sprzętu do utrzymania tych pojazdów. Beneficjentem tej umowy jest spółka PKP SKM w Trójmieście, a podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków – województwo pomorskie. Właścicielem dwóch pojazdów oraz urządzeń do utrzymania taboru będzie przewoźnik, pozostałe 8 pojazdów będzie własnością Województwa. Łączna wartość unijnego dofinansowania (POiŚ) to ok. 150 000 000 zł.

Realizacja tych umów pozwoli na znaczącą poprawę jakości przewozów kolejowych w województwie pomorskim, które szczyci się największym wskaźnikiem kolei w Polsce (26,1 przejazdów na mieszkańca rocznie).

- W 2022 r. przewoźnicy kolejowi w Pomorskiem przewieźli 57,862 mln pasażerów. Większość z nich to pasażerowie PKP SKM w Trójmieście (43,58 mln pasażerów). W tym roku istnieje szansa na przekroczenie 60 mln pasażerów. Nastąpił więc czas na poprawę jakości taboru – zarówno na liniach regionalnych, jak również na linii kolejowej, która stanowi kręgosłup transportowy metropolii – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

- Mogę zapewnić, że pierwsze osiem pojazdów dostarczymy do grudnia bieżącego roku, a kolejne postaramy się wyprodukować tak szybko, jak to będzie możliwe – deklarował podczas sesji sejmiku Zbigniew Konieczek, prezes zarządu NEWAG S.A.

- Cieszę się, że wspólnie z samorządem województwa będziemy mogli wykorzystać zapewnione przez PKP SKM już w 2018 r. unijne dofinansowanie. Niemal połowa naszego taboru to kilkudziesięcioletnie pojazdy, które, chociaż dobrze utrzymane, nie przystają już do współczesnych wymagań. Nowe pojazdy to także zmiana jakościowa dla naszych pracowników, którzy będą obsługiwać i serwisować te pojazdy. Nowy tabor to nie tylko wygodniejsze podróże naszych pasażerów. Prowadzone przez PKP SKM modernizacje linii kolejowej nr 250 (Gdańsk – Śródmieście – Rumia) m.in. budowa dwukierunkowej, samoczynnej blokady liniowej, montaż nowych przejść rozjazdowych oraz modernizacje przystanków PKP SKM, a także nowy i zmodernizowany tabor docelowo pozwolą na zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie czasu przejazdów – powiedział Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM Sp. z o.o.

Przypomnijmy, że województwo pomorskie ogłosiło również przetarg na zakup czterech wieloczłonowych pociągów o napędzie hybrydowym. Dzięki silnikowi elektrycznemu i spalinowemu składy takie będą mogły obsługiwać wszystkie linie kolejowe w regionie, zwłaszcza w czasie modernizacji linii do z Gdyni Kościerzyny i węzła kartuskiego. Będą to pierwsze tego typu pojazdy na Pomorzu.

- Jeśli uda się ten przetarg również rozstrzygnąć pomyślnie, myślę, że będziemy dysponować bogatą i zróżnicowaną, ale przede wszystkim nowoczesną flotą pojazdów kolejowych dla Pomorzan – dodał marszałek Struk. 

Komentarze