Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie hybrydy jednak pojadą linią helską?

inforail
16.05.2023 08:45
0 Komentarzy

Prawie 128 mln zł kosztować będą cztery dwunapędowe pociągi, które zakupi samorząd województwa pomorskiego.

Napęd elektryczny i spalinowy pozwoli na łatwiejszą podróż i wyeliminuje przesiadki pomiędzy trasami elektryfikowanymi i tymi bez elektryfikacji.

Umowa podpisana

Umowę podpisali podpisana 15 maja 2023 r. marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk oraz Leszek Bonna oraz prezes firmy NEWAG Zbigniew Konieczek.

Do spalinowego i elektrycznego taboru kolejowego, którym podróżują mieszkańcy Pomorza dołączą wyjątkowe składy. – Kupujemy cztery tzw. pociągu hybrydowe. To składy, które mają napęd zarówno elektryczny, jak i spalinowy – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Taki napęd umożliwia obsługę jednym składem zarówno odcinka zelektryfikowanego jak i tego bez sieci trakcyjnej. – Będzie dużo wygodniej sprawniej, ale i korzystniej dla środowiska, ponieważ podwójny napęd oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń – podkreśla marszałek.

Składy wyprodukuje polska firma NEWAG z Nowego Sącza. Cały kontrakt jest wart prawie 128 mln zł. W tej kwocie 65 mln zł stanowi dofinansowanie z Polskiego Ładu. A jak będą wyglądać?

Składy hybrydowe będą wyglądać, jak dobrze znane Pomorzanom Impulsy. Będą wyposażone w klimatyzację i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo podróży zapewni monitoring. Na pokładzie działać będzie wi-fi i nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Ale to nie wszystko. Choć tego nie przewiduje umowa, w pomorskich „hybrydach” w przyszłości będzie można zamontować super-kondensatory, czyli urządzenia dzięki którym podczas ruszania z przystanku pociąg korzysta z energii wytworzonej przy hamowaniu.

Do Helu?

Dwunapędowe pociągi na pomorskich szlakach kolejowych pojawią się już w drugiej połowie 2024 r. Zgodnie z umową na dostawę pierwszych dwóch pojazdów NEWAG ma 16 miesięcy od podpisania umowy a kolejne w 17 miesięcy. A na jakich trasach będzie można je spotkać? – To przede wszystkim połączenia z Gdańska w kierunku Kartuz i Kościerzyny. Tam „hybryda” będzie idealna. Przypominam, że już niedługo kończymy elektryfikację linii PKM – dodaje marszałek Stuk.

Ale rozważane są również inne trasy np. na Półwysep Helski.

Komentarze