Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują infrastrukturę kolejową dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy

inforail
13.06.2025 16:30
0 Komentarzy

Polskie Linie Kolejowe S.A., jako największy beneficjent środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), realizują szeroko zakrojony program modernizacji infrastruktury kolejowej.

Dzięki temu wsparciu spółka prowadzi obecnie 41 przedsięwzięć o łącznej wartości przekraczającej 11 miliardów złotych. Realizacja tych inicjatyw przekłada się na ponad 160 konkretnych zadań w całym kraju. Do tej pory zawarto ponad 120 umów o łącznej wartości ponad 8 miliardów złotych, a 40 zadań zostało już zakończonych sukcesem.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cele przyświecają inwestycjom realizowanym przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności?
  2. Jakie konkretne efekty przyniosły dotychczasowe działania modernizacyjne, np. w Sulejówku i Hajnówce?
  3. W jaki sposób realizowane przedsięwzięcia wpływają na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych?
Inwestycje PKP PLK
Inwestycje PKP PLK

Cele i znaczenie inwestycji

W ramach realizowanych inwestycji Polskie Linie Kolejowe S.A. koncentrują się na odbudowie i unowocześnianiu sieci kolejowej, zwiększeniu przepustowości tras, poprawie punktualności pociągów oraz podniesieniu poziomu bezpieczeństwa podróżnych. Ważnymi aspektami są również usprawnienie zarządzania ruchem kolejowym, dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a także poprawa systemu informacji pasażerskiej na stacjach i przystankach.

Program ten odpowiada na wyzwania wynikające z gospodarczych skutków pandemii COVID-19 oraz kryzysu energetycznego wywołanego rosyjską inwazją na Ukrainę. Realizacja KPO stanowi dla Polski szansę na przyspieszenie rozwoju gospodarczego, ochronę klimatu oraz poprawę jakości życia.

Konkretne efekty działań

Dotychczas w ramach programu zrealizowano 40 zadań o łącznej wartości ponad 320 milionów złotych. Obejmowały one m.in. modernizację 184 km linii kolejowych, poprawę bezpieczeństwa na 152 przejazdach kolejowo-drogowych, likwidację dwóch wąskich gardeł, instalację urządzeń zdalnego sterowania ruchem w 16 lokalizacjach oraz wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w 9 lokalizacjach.

Efekty tych działań można dostrzec m.in. w Sulejówku, gdzie wybudowano drugi tunel pod torami w miejscu dotychczasowego przejazdu kolejowo-drogowego. Obiekt przy ul. Przejazd/Krasińskiego został otwarty 12 czerwca. Inwestycja, której koszt wyniósł około 100 milionów złotych, poprawiła płynność ruchu drogowego oraz bezpieczeństwo kolejowe na trasie Warszawa–Terespol.

Pozytywne zmiany odczuli również pasażerowie w Hajnówce, gdzie powstał nowy peron nr 5 oraz wydłużono istniejący peron nr 4 – oba o długości 250 metrów. Zainstalowano dwa dodatkowe rozjazdy i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, umożliwiające mijanie się długich składów. Ruch pociągów nadzorowany jest z nowoczesnej nastawni wyposażonej w urządzenia komputerowe.

Zakres aktualnie realizowanych przedsięwzięć

Obecnie Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują 41 przedsięwzięć w pięciu obszarach:

  • 21 przedsięwzięć liniowych,
  • 5 digitalizacyjnych,
  • 7 związanych z poprawą bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych,
  • 4 dotyczące likwidacji wąskich gardeł,
  • 4 obejmujące wdrożenie systemów dynamicznej informacji pasażerskiej.

W ramach modernizacji i odbudowy linii kolejowych podpisano 24 umowy obejmujące prace na ponad 546 km torów, z czego 9 dotyczy rewitalizacji 222 km, a 15 modernizacji 323 km. Przykładem jest linia nr 38 Ełk – Korsze, która obecnie przechodzi przebudowę i elektryfikację. Dzięki temu po zakończeniu prac nie będzie konieczności zmiany lokomotyw, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość trasy.

Z kolei na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz powstaje najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Prawie czterokilometrowy obiekt jest drążony tarczą TBM na granicy miejscowości Pisarzowa i Męcina. Dzięki tej inwestycji poprawi się dostęp do kolei w regionie, a czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego skróci się do 90–100 minut. Do Nowego Sącza pociągi dotrą w około godzinę.

Informacja pasażerska i cyfryzacja

Spółka realizuje 4 przedsięwzięcia w zakresie systemów dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP). Na podstawie 9 umów w 114 lokalizacjach pojawią się tablice i systemy głosowe informujące w czasie rzeczywistym o ruchu pociągów, co znacząco poprawi komfort podróżnych.

W obszarze digitalizacji podpisano 19 umów na realizację zadań w 59 lokalizacjach. Przewiduje się wdrożenie systemów zdalnego sterowania posterunkami ruchu, co zwiększy bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego.

Bezpieczeństwo na przejazdach i usprawnienie ruchu

W ramach 7 przedsięwzięć modernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe w 374 lokalizacjach na podstawie 44 umów. Tradycyjne, mechaniczne urządzenia sygnalizacyjne są zastępowane nowoczesnymi, komputerowymi systemami.

Dodatkowo, w ramach 4 przedsięwzięć dotyczących likwidacji wąskich gardeł prowadzone są prace w 12 lokalizacjach. Na podstawie 11 umów dobudowywane są perony i instalowane posterunki odstępowe.

Z myślą o przyszłości

Realizacja inwestycji przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Planu Odbudowy to rzeczywiste zmiany odczuwalne zarówno przez pasażerów, jak i przewoźników. Modernizacja infrastruktury – torów, stacji, przystanków oraz systemów sterowania i informacji – wspiera rozwój zrównoważonego transportu i integrację regionalną. Kolej w Polsce staje się bezpieczniejsza, szybsza, bardziej dostępna i coraz bardziej nowoczesna.

Komentarze