Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polskie ED250 mają obsługiwać połączenia w Czechach. Z Bohumina do Franciszkowych Łaźni

inforail
23.10.2025 16:30
0 Komentarzy

PKP Intercity oraz České dráhy planują rozpoczęcie wspólnej eksploatacji składów ED250, znanych w Polsce jako Pendolino, na czeskich torach.

Zgodnie z ustaleniami portalu zdopravy.cz już w pierwszym kwartale przyszłego roku pociągi te pojawią się w regularnym ruchu pasażerskim na jednym z połączeń SuperCity między Ostravą a Pragą. Czekamy na stanowisko PKP Intercity w tej sprawie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów i przewoźników przyniesie wprowadzenie polskich składów Pendolino do regularnych połączeń w Czechach?
  2. Czy współpraca PKP Intercity i Českých drah może w przyszłości objąć również inne trasy międzynarodowe w Europie Środkowej?
  3. Jakie znaczenie dla wizerunku polskiej kolei ma fakt, że Pendolino wyprodukowane dla PKP Intercity pojawi się w regularnym ruchu pasażerskim za granicą?

Pierwszy etap współpracy – testy i krótkoterminowe kursy

Na początek planowane jest uruchomienie jednej pary połączeń, obsługiwanych przez polskie jednostki ED250. Będą one kursować w ramach połączeń nr 512 i 515, na trasie z Bohumína do Františkovych Lázní i z powrotem. W rozkładzie jazdy jednostka Pendolino zastąpi tymczasowo czeski skład Railjet, który regularnie obsługuje tę trasę.

To pierwsze tego typu wdrożenie pociągów PKP Intercity w regularnej eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej. Jeśli próba zakończy się sukcesem, przewoźnicy planują kontynuację współpracy w ramach połączeń międzynarodowych, w tym na trasie Praga – Przemyśl, co miałoby nastąpić po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy 2026/2027.

Polskie Pendolino już na czeskich torach

W ostatnich tygodniach rozpoczęto testy polskich jednostek ED250 na liniach w Czechach, które mają na celu sprawdzenie kompatybilności systemów pokładowych z tamtejszą infrastrukturą. Próby nie obyły się bez incydentów, jednak – jak informują źródła – współpraca przebiega konstruktywnie.

Podwójne ED250
ED250 PKP Intercity

Komfort i nowoczesność polskich składów

Polskie Pendolino, wyprodukowane przez Alstom, to siedmioczłonowe jednostki dużych prędkości, mogące osiągać 250 km/h. Wyróżniają się nowoczesnym wyposażeniem – posiadają klimatyzację, gniazdka przy każdym fotelu, Wi-Fi oraz system informacji pasażerskiej. W wersji używanej przez PKP Intercity siedzenia rozmieszczone są w układzie 2+2, co odróżnia je od czeskich składów, w których w drugiej klasie obowiązuje bardziej przestronny układ 2+1.

Każdy skład oferuje ponad 400 miejsc siedzących, a pasażerowie mogą korzystać z wagonu restauracyjnego i udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością.

Historia kontraktu i znaczenie projektu

PKP Intercity podpisało kontrakt na dostawę 20 pociągów Pendolino w maju 2011 roku. Wartość umowy wyniosła 665 milionów euro, a w jej ramach przewidziano nie tylko budowę samych jednostek, ale również zaplecza technicznego w Warszawie i 17-letnią umowę serwisową.

Dzięki tej inwestycji polski przewoźnik znacząco podniósł standard usług w segmencie dalekobieżnych połączeń ekspresowych, a teraz – po latach – jego nowoczesne pociągi będą mogły zaprezentować swoje możliwości również w Czechach.

Perspektywy dalszej współpracy

Jeśli testy zakończą się pozytywnie, a eksploatacja Pendolino okaże się efektywna, może to otworzyć drogę do stałego kursowania polskich jednostek na czeskich trasach. W dłuższej perspektywie współpraca PKP Intercity i Českých drah mogłaby doprowadzić do zintegrowania oferty przewozowej między Polską a Czechami, co byłoby znaczącym krokiem w rozwoju transportu kolejowego w Europie Środkowej.

Tym samym Pendolino – symbol nowoczesnej kolei w Polsce – ma szansę stać się również wizytówką polskiej myśli technicznej na czeskich torach, przyczyniając się do budowy wspólnej, nowoczesnej sieci kolejowej regionu.

Czekamy na stanowisko PKP Intercity w tej sprawie. Do tematu będziemy wracać.

Komentarze