Polskie ED250 mają obsługiwać połączenia w Czechach. Z Bohumina do Franciszkowych Łaźni
PKP Intercity oraz České dráhy planują rozpoczęcie wspólnej eksploatacji składów ED250, znanych w Polsce jako Pendolino, na czeskich torach.
Zgodnie z ustaleniami portalu zdopravy.cz już w pierwszym kwartale przyszłego roku pociągi te pojawią się w regularnym ruchu pasażerskim na jednym z połączeń SuperCity między Ostravą a Pragą. Czekamy na stanowisko PKP Intercity w tej sprawie.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów i przewoźników przyniesie wprowadzenie polskich składów Pendolino do regularnych połączeń w Czechach?
- Czy współpraca PKP Intercity i Českých drah może w przyszłości objąć również inne trasy międzynarodowe w Europie Środkowej?
- Jakie znaczenie dla wizerunku polskiej kolei ma fakt, że Pendolino wyprodukowane dla PKP Intercity pojawi się w regularnym ruchu pasażerskim za granicą?
Pierwszy etap współpracy – testy i krótkoterminowe kursy
Na początek planowane jest uruchomienie jednej pary połączeń, obsługiwanych przez polskie jednostki ED250. Będą one kursować w ramach połączeń nr 512 i 515, na trasie z Bohumína do Františkovych Lázní i z powrotem. W rozkładzie jazdy jednostka Pendolino zastąpi tymczasowo czeski skład Railjet, który regularnie obsługuje tę trasę.
To pierwsze tego typu wdrożenie pociągów PKP Intercity w regularnej eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej. Jeśli próba zakończy się sukcesem, przewoźnicy planują kontynuację współpracy w ramach połączeń międzynarodowych, w tym na trasie Praga – Przemyśl, co miałoby nastąpić po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy 2026/2027.
Polskie Pendolino już na czeskich torach
W ostatnich tygodniach rozpoczęto testy polskich jednostek ED250 na liniach w Czechach, które mają na celu sprawdzenie kompatybilności systemów pokładowych z tamtejszą infrastrukturą. Próby nie obyły się bez incydentów, jednak – jak informują źródła – współpraca przebiega konstruktywnie.
Komfort i nowoczesność polskich składów
Polskie Pendolino, wyprodukowane przez Alstom, to siedmioczłonowe jednostki dużych prędkości, mogące osiągać 250 km/h. Wyróżniają się nowoczesnym wyposażeniem – posiadają klimatyzację, gniazdka przy każdym fotelu, Wi-Fi oraz system informacji pasażerskiej. W wersji używanej przez PKP Intercity siedzenia rozmieszczone są w układzie 2+2, co odróżnia je od czeskich składów, w których w drugiej klasie obowiązuje bardziej przestronny układ 2+1.
Każdy skład oferuje ponad 400 miejsc siedzących, a pasażerowie mogą korzystać z wagonu restauracyjnego i udogodnień dla osób z ograniczoną mobilnością.
Historia kontraktu i znaczenie projektu
PKP Intercity podpisało kontrakt na dostawę 20 pociągów Pendolino w maju 2011 roku. Wartość umowy wyniosła 665 milionów euro, a w jej ramach przewidziano nie tylko budowę samych jednostek, ale również zaplecza technicznego w Warszawie i 17-letnią umowę serwisową.
Dzięki tej inwestycji polski przewoźnik znacząco podniósł standard usług w segmencie dalekobieżnych połączeń ekspresowych, a teraz – po latach – jego nowoczesne pociągi będą mogły zaprezentować swoje możliwości również w Czechach.
Perspektywy dalszej współpracy
Jeśli testy zakończą się pozytywnie, a eksploatacja Pendolino okaże się efektywna, może to otworzyć drogę do stałego kursowania polskich jednostek na czeskich trasach. W dłuższej perspektywie współpraca PKP Intercity i Českých drah mogłaby doprowadzić do zintegrowania oferty przewozowej między Polską a Czechami, co byłoby znaczącym krokiem w rozwoju transportu kolejowego w Europie Środkowej.
Tym samym Pendolino – symbol nowoczesnej kolei w Polsce – ma szansę stać się również wizytówką polskiej myśli technicznej na czeskich torach, przyczyniając się do budowy wspólnej, nowoczesnej sieci kolejowej regionu.
Czekamy na stanowisko PKP Intercity w tej sprawie. Do tematu będziemy wracać.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze