Polski rynek kolejowy jeszcze nie dla Koncara. Lubelskie wybrało
Województwo Lubelskie wybrało wykonawcę długo oczekiwanego zamówienia na dostawę czterech fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT).
Najkorzystniejszą ofertę złożyła poznańska firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, która wyprzedziła konkurenta z Chorwacji – spółkę Koncar Inc.. Wartość zamówienia to 192,4 mln zł brutto.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne funkcjonalności ERTMS zostaną zaimplementowane w nowych EZT i w jaki sposób wpłyną one na bezpieczeństwo oraz interoperacyjność?
- Czy planowane są kolejne zamówienia taborowe w ramach uzupełnienia floty po zakończeniu dostaw w 2029 roku?
- Jakie będą koszty eksploatacji i serwisowania nowych jednostek w porównaniu do obecnie użytkowanych składów?
Bezemisyjny transport z nowoczesnym systemem ERTMS
Zamówienie obejmuje dostawę nowoczesnego, bezemisyjnego taboru kolejowego wyposażonego w pokładowy system ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym), zgodnie z najnowszymi wymogami interoperacyjności i bezpieczeństwa. Przetarg został rozstrzygnięty 29 lipca 2025 r., a podpisanie umowy planowane jest w sierpniu.
EZT-y dla tras regionalnych i ponadregionalnych
Nowe pojazdy będą obsługiwać regionalne trasy pasażerskie, takie jak:
- Lublin – Chełm
- Lublin – Puławy – Dęblin – Łuków
- Lublin – Biała Podlaska – Terespol
- Połączenia poza województwem: Stalowa Wola, Siedlce
Szacuje się, że jeden pojazd będzie przewoził miesięcznie nawet 27 500 pasażerów, co daje ponad 1,3 mln osób rocznie dla całej floty czterech EZT.
Komfort i dostępność na najwyższym poziomie
Nowe jednostki będą spełniać wysokie standardy funkcjonalności i komfortu:
- Dwie toalety w każdym pojeździe, w tym jedna w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
- Miejsce na 16 rowerów (wcześniej tylko 8)
- Przewijaki dla niemowląt i udogodnienia dla podróżujących z dziećmi
- Pełna dostępność dla osób o ograniczonej mobilności
Ocena ofert – Cegielski górą
Oferta H. Cegielski-FPS otrzymała 90 punktów na 100 możliwych, w tym:
- 70 pkt za cenę
- 15 pkt za długość gwarancji
- 5 pkt za funkcjonalność EZT
Konkurencyjna oferta chorwackiego Koncara oceniona została na 66,22 pkt i nie zawierała dodatkowej gwarancji ani rozszerzonej funkcjonalności.
Harmonogram i powiązanie z Programem Kolej+
Dostawy mają zostać zrealizowane do 3 października 2029 roku, co zbiega się z zakończeniem strategicznych inwestycji infrastrukturalnych w ramach Programu Kolej+, finansowanego na kwotę około 4,5 miliarda złotych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze