Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek kolejowy jeszcze nie dla Koncara. Lubelskie wybrało

inforail
30.07.2025 16:30
0 Komentarzy

Województwo Lubelskie wybrało wykonawcę długo oczekiwanego zamówienia na dostawę czterech fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT).

Najkorzystniejszą ofertę złożyła poznańska firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, która wyprzedziła konkurenta z Chorwacji – spółkę Koncar Inc.. Wartość zamówienia to 192,4 mln zł brutto.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konkretne funkcjonalności ERTMS zostaną zaimplementowane w nowych EZT i w jaki sposób wpłyną one na bezpieczeństwo oraz interoperacyjność?
  2. Czy planowane są kolejne zamówienia taborowe w ramach uzupełnienia floty po zakończeniu dostaw w 2029 roku?
  3. Jakie będą koszty eksploatacji i serwisowania nowych jednostek w porównaniu do obecnie użytkowanych składów?

Bezemisyjny transport z nowoczesnym systemem ERTMS

Zamówienie obejmuje dostawę nowoczesnego, bezemisyjnego taboru kolejowego wyposażonego w pokładowy system ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym), zgodnie z najnowszymi wymogami interoperacyjności i bezpieczeństwa. Przetarg został rozstrzygnięty 29 lipca 2025 r., a podpisanie umowy planowane jest w sierpniu.

EZT-y dla tras regionalnych i ponadregionalnych

Nowe pojazdy będą obsługiwać regionalne trasy pasażerskie, takie jak:

  • Lublin – Chełm
  • Lublin – Puławy – Dęblin – Łuków
  • Lublin – Biała Podlaska – Terespol
  • Połączenia poza województwem: Stalowa Wola, Siedlce

Szacuje się, że jeden pojazd będzie przewoził miesięcznie nawet 27 500 pasażerów, co daje ponad 1,3 mln osób rocznie dla całej floty czterech EZT.

Komfort i dostępność na najwyższym poziomie

Nowe jednostki będą spełniać wysokie standardy funkcjonalności i komfortu:

  • Dwie toalety w każdym pojeździe, w tym jedna w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • Miejsce na 16 rowerów (wcześniej tylko 8)
  • Przewijaki dla niemowląt i udogodnienia dla podróżujących z dziećmi
  • Pełna dostępność dla osób o ograniczonej mobilności

Ocena ofert – Cegielski górą

Oferta H. Cegielski-FPS otrzymała 90 punktów na 100 możliwych, w tym:

  • 70 pkt za cenę
  • 15 pkt za długość gwarancji
  • 5 pkt za funkcjonalność EZT

Konkurencyjna oferta chorwackiego Koncara oceniona została na 66,22 pkt i nie zawierała dodatkowej gwarancji ani rozszerzonej funkcjonalności.

Wybór oferty lubelskie
Wybór oferty lubelskie

Harmonogram i powiązanie z Programem Kolej+

Dostawy mają zostać zrealizowane do 3 października 2029 roku, co zbiega się z zakończeniem strategicznych inwestycji infrastrukturalnych w ramach Programu Kolej+, finansowanego na kwotę około 4,5 miliarda złotych.

Komentarze