Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polregio zostaje na Podkarpaciu co najmniej do 2030 roku

inforail
16.09.2025 17:30
0 Komentarzy

Województwo Podkarpackie rozstrzygnęło przetarg na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2026–2030.

Zamówienie obejmuje zarówno przewozy regionalne, określane jako Podkarpacka Kolej Regionalna (PKR), jak i aglomeracyjne – Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (PKA). Oprócz realizacji przewozów, wybrany operator będzie odpowiedzialny za utrzymanie przekazanego przez samorząd taboru kolejowego, pełniąc funkcję ECM (podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie) zgodnie z przepisami unijnymi.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zadania obejmuje pięcioletnie zamówienie Województwa Podkarpackiego dotyczące przewozów kolejowych?
  2. Jakie wymagania finansowe i doświadczenie musiał spełnić operator ubiegający się o realizację usług?
  3. Kto złożył ofertę w postępowaniu i jak jej wartość ma się do kwoty przewidzianej przez zamawiającego?

Skala i warunki zamówienia

Całkowita praca eksploatacyjna w okresie pięcioletnim została oszacowana na blisko 24 mln pociągokilometrów, z czego ponad 17,6 mln dotyczy przewozów regionalnych, a 6,2 mln – aglomeracyjnych. Zamawiający przewiduje możliwość rocznych wahań pracy eksploatacyjnej w granicach ±10%. Operator będzie zobowiązany do utrzymania jakości usług, organizacji sprzedaży biletów, publikacji rozkładów jazdy i zapewnienia obsługi przez wykwalifikowanych maszynistów oraz drużyny konduktorskie. Kryterium wyboru oferty oparto wyłącznie na cenie.

Wymogi wobec wykonawcy

Warunki udziału w postępowaniu zostały sformułowane w sposób wymagający dużego doświadczenia oraz zaplecza finansowego. Operator musiał wykazać m.in. zdolność kredytową lub posiadanie środków w wysokości co najmniej 50 mln zł oraz ubezpieczenie OC na kwotę minimum 200 mln zł. Wymagane było także doświadczenie w świadczeniu usług przewozowych na poziomie co najmniej 3 mln pociągokilometrów rocznie w ciągu ostatnich trzech lat.

Otwarcie ofert

Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z dnia 18 sierpnia 2025 roku, jedyną ofertę w postępowaniu złożyło POLREGIO S.A.. Spółka zaproponowała cenę 894 975 000 zł brutto, podczas gdy Województwo Podkarpackie na realizację zamówienia przeznaczyło 942 881 163 zł brutto. Oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, co dziwić nie powinno.

Oferta Polregio dla Podkarpacia
Oferta Polregio dla Podkarpacia

Znaczenie przetargu

Zamówienie to ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości przewozów regionalnych i aglomeracyjnych w województwie podkarpackim w perspektywie pięciu lat. Obejmuje ono zarówno dalszy rozwój systemu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, jak i utrzymanie połączeń regionalnych, co będzie miało istotny wpływ na mobilność mieszkańców regionu oraz funkcjonowanie lokalnej gospodarki.

Linie kolejowe przewidziane do obsługi:

Podkarpacka Kolej Regionalna

  • Tarnów – Medyka
  • Przeworsk – Stalowa Wola Rozwadów – Szastarka
  • Rzeszów – Jarosław – Horyniec Zdrój – Werchrata – Zamość
  • Rzeszów – Kolbuszowa – Tarnobrzeg – Wielowieś – Sandomierz
  • Rzeszów – Stalowa Wola Rozwadów – Stalowa Wola Południe
  • Rzeszów – Strzyżów – Jasło
  • Rzeszów – Jasło – Siepietnica – Gorlice
  • Jasło – Krosno – Sanok
  • Sanok – Ustrzyki Dolne
  • Rzeszów – Sanok – Zagórz – Łupków – Medzilaborce
  • Dębica – Mielec – Padew
  • Przemyśl Główny – Malhowice

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna

  • Rzeszów – Ropczyce – Dębica
  • Rzeszów – Łańcut – Przeworsk
  • Rzeszów – Głogów Młp. – Kolbuszowa
  • Rzeszów – Czudec – Strzyżów
  • Rzeszów – Zaczernie – Jasionka Lotnisko

Komentarze